Representert eller oversett? Sikh-elevers opplevelse av representasjon av sikhismen i religions- og livssynsundervisningen

Temaet for denne masteravhandlingen er sikh-elevers erfaringer med representasjonen av sikhismen. Formålet er å undersøke hvordan sikh-elever har opplevd representasjonen av sikhismen i religions- og livssynsfagene, det vil si KRLE og RE, samt deres generelle opplevelse av disse fagene. Videre ønske...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaur, Navlin
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3096925
Description
Summary:Temaet for denne masteravhandlingen er sikh-elevers erfaringer med representasjonen av sikhismen. Formålet er å undersøke hvordan sikh-elever har opplevd representasjonen av sikhismen i religions- og livssynsfagene, det vil si KRLE og RE, samt deres generelle opplevelse av disse fagene. Videre ønsker avhandlingen å identifisere hvilke endringer sikh-elevene kan ønske seg for å få en bedre opplevelse av faget. For å svare på problemstillingen har det blitt gjennomført kvalitative intervjuer med fire sikher i alderen 19 til 22 år. Disse elevene kommer fra ulike steder på Østlandet og har ingen kjennskap til hverandre. Avhandlingens teoretiske ramme tar utgangspunkt i Axel Honneths teori om anerkjennelse, og teorien om sammenhengen mellom religion og utseende som jeg presenterer med utgangspunkt i Anders Vassenden og Mette Anderssons forskning «Whiteness, non-whiteness and 'faith information control': religion among young people in Grønland, Oslo» fra 2010. I tillegg bygger avhandlingen på seks tidligere studier og artikler. De viktigste funnene i avhandlingen dreier seg om hvordan sikh-elevene opplever at sikhismen er underrepresentert i religions- og livssynsundervisningen. Dette fører enten til at de føler seg usynliggjort eller underrepresentert. Underrepresentasjon og feilrepresentasjon også knyttet til lærerens kunnskap om sikhismen. Det erfares at lærere i den norske skolen har lite eller ingen kunnskap om temaet, noe som resulterer i manglende undervisning om sikhismen eller at elevene selv må være representanter for sin religiøse tradisjon i undervisningen. Konsekvensene av utilstrekkelig undervisning er mangel på kunnskap om sikhismen blant nordmenn, noe som igjen fører til stigmatisering av elevene eller feilaktige antagelser om at de er muslimer eller hinduer. Det siste hovedfunnet er den dominerende plassen kristendommen har i undervisningen, noe som elevene opplever som repetitivt. Overvekt av kristendommen i religions- og livssynsundervisningen kan begrense muligheten for anerkjennelse av andre ...