«Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt

«Den kircke har noget at sige» er Petter Dass sine ord. Hvilken kirke han her taler om vites ikke, men sitat er ofte brukt i forbindelse med Trondenes kirke. Sitat gir også en gjenklang av hva jeg ønsker å drøfte i denne studien. Formålet med avhandlingen er kirke – skolesamarbeid sett fra et kirkel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lund, May-Britt
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2588839
id ftmfvhoyskolefrs:oai:brage.bibsys.no:11250/2588839
record_format openpolar
spelling ftmfvhoyskolefrs:oai:brage.bibsys.no:11250/2588839 2023-05-15T18:39:14+02:00 «Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt Lund, May-Britt 2018 http://hdl.handle.net/11250/2588839 nob nob 96 kirke-skole-samarbeid Trondenes kirke Den norske kirke KRLE-faget VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Master thesis 2018 ftmfvhoyskolefrs 2019-04-14T06:50:29Z «Den kircke har noget at sige» er Petter Dass sine ord. Hvilken kirke han her taler om vites ikke, men sitat er ofte brukt i forbindelse med Trondenes kirke. Sitat gir også en gjenklang av hva jeg ønsker å drøfte i denne studien. Formålet med avhandlingen er kirke – skolesamarbeid sett fra et kirkelig synspunkt. For å belyse temaet er følgende problemstillinger valgt: Hvorfor skal kirken bruke ressurser på et samarbeid med skolen og med hvilket mandat er kirken en samarbeidspartner for skolen? Hvordan kan kirkebygget og kirkens historie på Trondenes brukes i en bevisst situert læring? Denne studien har gjennomgående didaktisk fokus og refleksjon. Teoridelen omhandler i tillegg læringsteori og stedsteori. I tillegg vil siste del inneholde historisk bakgrunn for undervisnings-prosjektet. For å få et tydeligere og mer helthetlig bilde av problemstillingen ble det bruk hermeneutisk metode. Kvalitativ metode er velegnet når det er behov for nærmere avklaring eller nyansering. I denne studien ble dokumentanalyse av styringsdokumentene viktig for å avklare mulighetene og grensene for et samarbeid. I andre del av avhandlingen drøftes et undervisningsprosjekt som er tilrettelagt for skolen. Denne delen inneholder elementer av aksjonsforskning. Intensjonen med undervisningsprosjektet er å imøtekomme skolens styringsdokumenter og de konkrete kunnskapsmålene i faget KRLE. Det ses i lys av tidligere presentert teori. Jeg belyser også enkelt elementer som kan være en utfordring i forhold til institusjonenes praksiser og grense-oppganger. Styringsdokumentene gir ingen formelle krav som hindrer et samarbeid mellom kirke og skole. De gir klare grenser for samarbeidets innhold, men de gir også muligheter. Både skolen og kirken er kulturbærere og formidlere, og har et pålagt mandat om å videreføre dette. Det burde gi et grunnlaget for et godt samarbeid. For Dnk kan dette også være en styrkende faktor i det å oppleves som en folkekirke. Trosopplæringsplanen slik den framstår i dag kan oppleves som noe begrenset i forhold til det arbeid Dnk har overfor barn og unge. Her burde det sees på nødvendigheten av å lage en utvidet opplæringsplan. Master Thesis Trondenes MF Norwegian School of Theology: MF Open (Brage) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Trondenes ENVELOPE(16.562,16.562,68.822,68.822)
institution Open Polar
collection MF Norwegian School of Theology: MF Open (Brage)
op_collection_id ftmfvhoyskolefrs
language Norwegian Bokmål
topic kirke-skole-samarbeid
Trondenes kirke
Den norske kirke
KRLE-faget
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
spellingShingle kirke-skole-samarbeid
Trondenes kirke
Den norske kirke
KRLE-faget
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Lund, May-Britt
«Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt
topic_facet kirke-skole-samarbeid
Trondenes kirke
Den norske kirke
KRLE-faget
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
description «Den kircke har noget at sige» er Petter Dass sine ord. Hvilken kirke han her taler om vites ikke, men sitat er ofte brukt i forbindelse med Trondenes kirke. Sitat gir også en gjenklang av hva jeg ønsker å drøfte i denne studien. Formålet med avhandlingen er kirke – skolesamarbeid sett fra et kirkelig synspunkt. For å belyse temaet er følgende problemstillinger valgt: Hvorfor skal kirken bruke ressurser på et samarbeid med skolen og med hvilket mandat er kirken en samarbeidspartner for skolen? Hvordan kan kirkebygget og kirkens historie på Trondenes brukes i en bevisst situert læring? Denne studien har gjennomgående didaktisk fokus og refleksjon. Teoridelen omhandler i tillegg læringsteori og stedsteori. I tillegg vil siste del inneholde historisk bakgrunn for undervisnings-prosjektet. For å få et tydeligere og mer helthetlig bilde av problemstillingen ble det bruk hermeneutisk metode. Kvalitativ metode er velegnet når det er behov for nærmere avklaring eller nyansering. I denne studien ble dokumentanalyse av styringsdokumentene viktig for å avklare mulighetene og grensene for et samarbeid. I andre del av avhandlingen drøftes et undervisningsprosjekt som er tilrettelagt for skolen. Denne delen inneholder elementer av aksjonsforskning. Intensjonen med undervisningsprosjektet er å imøtekomme skolens styringsdokumenter og de konkrete kunnskapsmålene i faget KRLE. Det ses i lys av tidligere presentert teori. Jeg belyser også enkelt elementer som kan være en utfordring i forhold til institusjonenes praksiser og grense-oppganger. Styringsdokumentene gir ingen formelle krav som hindrer et samarbeid mellom kirke og skole. De gir klare grenser for samarbeidets innhold, men de gir også muligheter. Både skolen og kirken er kulturbærere og formidlere, og har et pålagt mandat om å videreføre dette. Det burde gi et grunnlaget for et godt samarbeid. For Dnk kan dette også være en styrkende faktor i det å oppleves som en folkekirke. Trosopplæringsplanen slik den framstår i dag kan oppleves som noe begrenset i forhold til det arbeid Dnk har overfor barn og unge. Her burde det sees på nødvendigheten av å lage en utvidet opplæringsplan.
format Master Thesis
author Lund, May-Britt
author_facet Lund, May-Britt
author_sort Lund, May-Britt
title «Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt
title_short «Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt
title_full «Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt
title_fullStr «Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt
title_full_unstemmed «Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt
title_sort «den kircke har noget at sige» : trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2588839
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(16.562,16.562,68.822,68.822)
geographic Faget
Trondenes
geographic_facet Faget
Trondenes
genre Trondenes
genre_facet Trondenes
op_source 96
_version_ 1766227935238291456