"Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?

Religion, eller forestillinger om religionene og deres speilbilder i medier, er på dagsorden i mange av samfunnets diskusjoner og politiske kontroverser. I enkelte tilfeller er religion også gitt som forklaring på stridigheter mellom mennesker, både i små og større sosiale sammenhenger. I skolens læ...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skjeggestad, Sjur Iversen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/161237
id ftmfvhoyskolefrs:oai:brage.bibsys.no:11250/161237
record_format openpolar
spelling ftmfvhoyskolefrs:oai:brage.bibsys.no:11250/161237 2023-05-15T16:32:10+02:00 "Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet? What is the point of religious education? How do teachers legitimate religious education in the face of debate on the role of religion in society? Skjeggestad, Sjur Iversen 2012-10-30 http://hdl.handle.net/11250/161237 nob nob 81 RLE-faget Religion Samfunn VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Master thesis 2012 ftmfvhoyskolefrs 2018-09-27T13:47:59Z Religion, eller forestillinger om religionene og deres speilbilder i medier, er på dagsorden i mange av samfunnets diskusjoner og politiske kontroverser. I enkelte tilfeller er religion også gitt som forklaring på stridigheter mellom mennesker, både i små og større sosiale sammenhenger. I skolens læreplaner og politisk korrekte taler flagges honnørord om toleranse, åpenhet, respekt og forståelse, mens debattforumer og avisartikler ofte bekrefter konflikter, mistillit, intoleranse og mangel på respekt. Det er flere som deler Jan-Olav Henriksens oppfatning om at: ”religion gir grunn til bekymring[…] på tvers av ulike grupperinger1.” Samfunnsdebatter hvor tema er religion preges ofte av ytterpunkter, og det er gjerne allerede marginaliserte grupper som er under press. I 2010 rettet norske medier fokus mot bydelen Grønland i Oslo og publiserte en rekke artikler om hvordan et såkalt muslimsk moralpoliti motvirket lovfestede menneskelige friheter. Disse artiklene viste til hendelser hvor muslimske menn brukte fysisk og verbal makt, for eksempel i møte med menn som holdt hverandres hender, kvinner med lett bekledning eller muslimske menn som spiste mat under fasten. Tilsvarende fenomen gjør seg også gjeldende med motsatt fortegn, når eksempelvis frihetssøkende, vestlige mennesker påtvinger den såkalt undertrykte muslimske kvinnen "frihet" til å bære vestlige klær og te seg etter en ikke-religiøs kodeks. Master Thesis Grønland MF Norwegian School of Theology: MF Open (Brage) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
institution Open Polar
collection MF Norwegian School of Theology: MF Open (Brage)
op_collection_id ftmfvhoyskolefrs
language Norwegian Bokmål
topic RLE-faget
Religion
Samfunn
VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
spellingShingle RLE-faget
Religion
Samfunn
VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Skjeggestad, Sjur Iversen
"Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?
topic_facet RLE-faget
Religion
Samfunn
VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
description Religion, eller forestillinger om religionene og deres speilbilder i medier, er på dagsorden i mange av samfunnets diskusjoner og politiske kontroverser. I enkelte tilfeller er religion også gitt som forklaring på stridigheter mellom mennesker, både i små og større sosiale sammenhenger. I skolens læreplaner og politisk korrekte taler flagges honnørord om toleranse, åpenhet, respekt og forståelse, mens debattforumer og avisartikler ofte bekrefter konflikter, mistillit, intoleranse og mangel på respekt. Det er flere som deler Jan-Olav Henriksens oppfatning om at: ”religion gir grunn til bekymring[…] på tvers av ulike grupperinger1.” Samfunnsdebatter hvor tema er religion preges ofte av ytterpunkter, og det er gjerne allerede marginaliserte grupper som er under press. I 2010 rettet norske medier fokus mot bydelen Grønland i Oslo og publiserte en rekke artikler om hvordan et såkalt muslimsk moralpoliti motvirket lovfestede menneskelige friheter. Disse artiklene viste til hendelser hvor muslimske menn brukte fysisk og verbal makt, for eksempel i møte med menn som holdt hverandres hender, kvinner med lett bekledning eller muslimske menn som spiste mat under fasten. Tilsvarende fenomen gjør seg også gjeldende med motsatt fortegn, når eksempelvis frihetssøkende, vestlige mennesker påtvinger den såkalt undertrykte muslimske kvinnen "frihet" til å bære vestlige klær og te seg etter en ikke-religiøs kodeks.
format Master Thesis
author Skjeggestad, Sjur Iversen
author_facet Skjeggestad, Sjur Iversen
author_sort Skjeggestad, Sjur Iversen
title "Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?
title_short "Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?
title_full "Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?
title_fullStr "Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?
title_full_unstemmed "Hva er poenget med RLE?" Hvordan legitimerer lærere RLE-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?
title_sort "hva er poenget med rle?" hvordan legitimerer lærere rle-faget i møte med debatter omkring religionens rolle i samfunnet?
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/11250/161237
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Faget
geographic_facet Faget
genre Grønland
genre_facet Grønland
op_source 81
_version_ 1766021927863844864