Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole
Denne artikkelen handler om implementeringsprosessene av Læreplanverket Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) ved en samisk videregående skole. Mine forskningsdata bygger på og er hentet fra de to yrkesfaglige programområdene Design og duodji og Teknikk og industriell produksjon. Det første yrkesfaglige pr...
Published in: | Nordic Journal of Vocational Education and Training |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English |
Published: |
Linköping University Electronic Press
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186 https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 |
id |
ftlinkoepuojs:oai:ojs.bibl.liu.se:article/3186 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftlinkoepuojs:oai:ojs.bibl.liu.se:article/3186 2023-05-15T18:14:52+02:00 Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole Bongo, Mikkel Anders 2013-09-23 application/pdf https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186 https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 eng eng Linköping University Electronic Press https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186/2518 https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186 doi:10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 Copyright (c) 2013 Mikkel Anders Bongo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ CC-BY-NC Nordic Journal of Vocational Education and Training; Vol. 3 No. 1 (2013): Volume 3 Issue 1; 1-12 Nordic Journal of Vocational Education and Training; Vol 3 Nr 1 (2013): Volume 3 Issue 1; 1-12 2242-458X 10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1 Kunnskapsløftet Samisk samisk videregående skole yrkesfaglige programmer info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion 2013 ftlinkoepuojs https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1 2022-08-30T10:30:47Z Denne artikkelen handler om implementeringsprosessene av Læreplanverket Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) ved en samisk videregående skole. Mine forskningsdata bygger på og er hentet fra de to yrkesfaglige programområdene Design og duodji og Teknikk og industriell produksjon. Det første yrkesfaglige programområdet er et typisk samisk opplæringstilbud, og er dominert av kvinnelige elever mens det andre yrkesfaglige programområdet er et tradisjonelt nasjonalt yrkesfaglig opplæringstilbud og dominert av mannlige elever. Fokuset i denne artikkelen vil være: Hvordan implementerer skolens aktører læreplanverket LK06S innenfor to forskjellige yrkesfaglige programområder på en samisk videregående skole? Empirien som artikkelen bygger på omfatter både hvordan aktørene i skolen oppfatter, hvordan de iverksetter og hvordan de opplever LK06S realisert og erfart (Goodlad, 1989). Skolens aktører er elever, lærere og rektor. Article in Journal/Newspaper samisk Linköping University Electronic Press Nordic Journal of Vocational Education and Training 1 12 |
institution |
Open Polar |
collection |
Linköping University Electronic Press |
op_collection_id |
ftlinkoepuojs |
language |
English |
topic |
Kunnskapsløftet Samisk samisk videregående skole yrkesfaglige programmer |
spellingShingle |
Kunnskapsløftet Samisk samisk videregående skole yrkesfaglige programmer Bongo, Mikkel Anders Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole |
topic_facet |
Kunnskapsløftet Samisk samisk videregående skole yrkesfaglige programmer |
description |
Denne artikkelen handler om implementeringsprosessene av Læreplanverket Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) ved en samisk videregående skole. Mine forskningsdata bygger på og er hentet fra de to yrkesfaglige programområdene Design og duodji og Teknikk og industriell produksjon. Det første yrkesfaglige programområdet er et typisk samisk opplæringstilbud, og er dominert av kvinnelige elever mens det andre yrkesfaglige programområdet er et tradisjonelt nasjonalt yrkesfaglig opplæringstilbud og dominert av mannlige elever. Fokuset i denne artikkelen vil være: Hvordan implementerer skolens aktører læreplanverket LK06S innenfor to forskjellige yrkesfaglige programområder på en samisk videregående skole? Empirien som artikkelen bygger på omfatter både hvordan aktørene i skolen oppfatter, hvordan de iverksetter og hvordan de opplever LK06S realisert og erfart (Goodlad, 1989). Skolens aktører er elever, lærere og rektor. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Bongo, Mikkel Anders |
author_facet |
Bongo, Mikkel Anders |
author_sort |
Bongo, Mikkel Anders |
title |
Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole |
title_short |
Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole |
title_full |
Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole |
title_fullStr |
Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole |
title_full_unstemmed |
Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole |
title_sort |
implementering av kunnskapsløftet samisk (lk06s) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole |
publisher |
Linköping University Electronic Press |
publishDate |
2013 |
url |
https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186 https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
Nordic Journal of Vocational Education and Training; Vol. 3 No. 1 (2013): Volume 3 Issue 1; 1-12 Nordic Journal of Vocational Education and Training; Vol 3 Nr 1 (2013): Volume 3 Issue 1; 1-12 2242-458X 10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1 |
op_relation |
https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186/2518 https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186 doi:10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 |
op_rights |
Copyright (c) 2013 Mikkel Anders Bongo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC |
op_doi |
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1 |
container_title |
Nordic Journal of Vocational Education and Training |
container_start_page |
1 |
op_container_end_page |
12 |
_version_ |
1766187855698198528 |