Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole

Denne artikkelen handler om implementeringsprosessene av Læreplanverket Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) ved en samisk videregående skole. Mine forskningsdata bygger på og er hentet fra de to yrkesfaglige programområdene Design og duodji og Teknikk og industriell produksjon. Det første yrkesfaglige pr...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of Vocational Education and Training
Main Author: Bongo, Mikkel Anders
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Published: Linköping University Electronic Press 2013
Subjects:
Online Access:https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3
id ftlinkoepuojs:oai:ojs.bibl.liu.se:article/3186
record_format openpolar
spelling ftlinkoepuojs:oai:ojs.bibl.liu.se:article/3186 2023-05-15T18:14:52+02:00 Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole Bongo, Mikkel Anders 2013-09-23 application/pdf https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186 https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 eng eng Linköping University Electronic Press https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186/2518 https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186 doi:10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 Copyright (c) 2013 Mikkel Anders Bongo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ CC-BY-NC Nordic Journal of Vocational Education and Training; Vol. 3 No. 1 (2013): Volume 3 Issue 1; 1-12 Nordic Journal of Vocational Education and Training; Vol 3 Nr 1 (2013): Volume 3 Issue 1; 1-12 2242-458X 10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1 Kunnskapsløftet Samisk samisk videregående skole yrkesfaglige programmer info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion 2013 ftlinkoepuojs https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3 https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1 2022-08-30T10:30:47Z Denne artikkelen handler om implementeringsprosessene av Læreplanverket Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) ved en samisk videregående skole. Mine forskningsdata bygger på og er hentet fra de to yrkesfaglige programområdene Design og duodji og Teknikk og industriell produksjon. Det første yrkesfaglige programområdet er et typisk samisk opplæringstilbud, og er dominert av kvinnelige elever mens det andre yrkesfaglige programområdet er et tradisjonelt nasjonalt yrkesfaglig opplæringstilbud og dominert av mannlige elever. Fokuset i denne artikkelen vil være: Hvordan implementerer skolens aktører læreplanverket LK06S innenfor to forskjellige yrkesfaglige programområder på en samisk videregående skole? Empirien som artikkelen bygger på omfatter både hvordan aktørene i skolen oppfatter, hvordan de iverksetter og hvordan de opplever LK06S realisert og erfart (Goodlad, 1989). Skolens aktører er elever, lærere og rektor. Article in Journal/Newspaper samisk Linköping University Electronic Press Nordic Journal of Vocational Education and Training 1 12
institution Open Polar
collection Linköping University Electronic Press
op_collection_id ftlinkoepuojs
language English
topic Kunnskapsløftet Samisk
samisk videregående skole
yrkesfaglige programmer
spellingShingle Kunnskapsløftet Samisk
samisk videregående skole
yrkesfaglige programmer
Bongo, Mikkel Anders
Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole
topic_facet Kunnskapsløftet Samisk
samisk videregående skole
yrkesfaglige programmer
description Denne artikkelen handler om implementeringsprosessene av Læreplanverket Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) ved en samisk videregående skole. Mine forskningsdata bygger på og er hentet fra de to yrkesfaglige programområdene Design og duodji og Teknikk og industriell produksjon. Det første yrkesfaglige programområdet er et typisk samisk opplæringstilbud, og er dominert av kvinnelige elever mens det andre yrkesfaglige programområdet er et tradisjonelt nasjonalt yrkesfaglig opplæringstilbud og dominert av mannlige elever. Fokuset i denne artikkelen vil være: Hvordan implementerer skolens aktører læreplanverket LK06S innenfor to forskjellige yrkesfaglige programområder på en samisk videregående skole? Empirien som artikkelen bygger på omfatter både hvordan aktørene i skolen oppfatter, hvordan de iverksetter og hvordan de opplever LK06S realisert og erfart (Goodlad, 1989). Skolens aktører er elever, lærere og rektor.
format Article in Journal/Newspaper
author Bongo, Mikkel Anders
author_facet Bongo, Mikkel Anders
author_sort Bongo, Mikkel Anders
title Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole
title_short Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole
title_full Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole
title_fullStr Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole
title_full_unstemmed Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole
title_sort implementering av kunnskapsløftet samisk (lk06s) innenfor to yrkesfaglige programmer på en samisk videregående skole
publisher Linköping University Electronic Press
publishDate 2013
url https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3
genre samisk
genre_facet samisk
op_source Nordic Journal of Vocational Education and Training; Vol. 3 No. 1 (2013): Volume 3 Issue 1; 1-12
Nordic Journal of Vocational Education and Training; Vol 3 Nr 1 (2013): Volume 3 Issue 1; 1-12
2242-458X
10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1
op_relation https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186/2518
https://njvet.ep.liu.se/article/view/3186
doi:10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3
op_rights Copyright (c) 2013 Mikkel Anders Bongo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
op_rightsnorm CC-BY-NC
op_doi https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a3
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1
container_title Nordic Journal of Vocational Education and Training
container_start_page 1
op_container_end_page 12
_version_ 1766187855698198528