Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen

Denne eksamensoppgaven undersøker hvordan teaterpedagoger uten samisk bakgrunn kan utvikle undervisningsopplegg som autentisk og antidiskriminerende integrerer samiske perspektiver i teaterundervisningen. Ved å kombinere teori om antidiskriminerende pedagogikk med samiske undervisningsmetoder, tilby...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rüegg, Anja Elisabeth
Format: Other/Unknown Material
Language:unknown
Published: Kunsthøgskolen i Oslo 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3131528
id ftkhoslo:oai:khioda.khio.no:11250/3131528
record_format openpolar
spelling ftkhoslo:oai:khioda.khio.no:11250/3131528 2024-06-23T07:56:35+00:00 Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen Rüegg, Anja Elisabeth 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3131528 unknown Kunsthøgskolen i Oslo Eksamensoppgave PPU scenekunst;Teater https://hdl.handle.net/11250/3131528 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no Other student thesis 2024 ftkhoslo 2024-06-04T14:21:25Z Denne eksamensoppgaven undersøker hvordan teaterpedagoger uten samisk bakgrunn kan utvikle undervisningsopplegg som autentisk og antidiskriminerende integrerer samiske perspektiver i teaterundervisningen. Ved å kombinere teori om antidiskriminerende pedagogikk med samiske undervisningsmetoder, tilbyr oppgaven en omfattende tilnærming for å fremme kulturell sensitivitet og forståelse blant elever. En empirisk studie kartlegger kunnskapsnivå og holdninger til samisk kultur blant videregående elever. Oppgaven konkluderer med praktiske anbefalinger for å inkludere samiske temaer i teaterundervisningen, og understreker viktigheten av kulturell respekt og autentisk representasjon. Other/Unknown Material samisk Oslo National Academy of the Arts: KHIODA
institution Open Polar
collection Oslo National Academy of the Arts: KHIODA
op_collection_id ftkhoslo
language unknown
description Denne eksamensoppgaven undersøker hvordan teaterpedagoger uten samisk bakgrunn kan utvikle undervisningsopplegg som autentisk og antidiskriminerende integrerer samiske perspektiver i teaterundervisningen. Ved å kombinere teori om antidiskriminerende pedagogikk med samiske undervisningsmetoder, tilbyr oppgaven en omfattende tilnærming for å fremme kulturell sensitivitet og forståelse blant elever. En empirisk studie kartlegger kunnskapsnivå og holdninger til samisk kultur blant videregående elever. Oppgaven konkluderer med praktiske anbefalinger for å inkludere samiske temaer i teaterundervisningen, og understreker viktigheten av kulturell respekt og autentisk representasjon.
format Other/Unknown Material
author Rüegg, Anja Elisabeth
spellingShingle Rüegg, Anja Elisabeth
Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen
author_facet Rüegg, Anja Elisabeth
author_sort Rüegg, Anja Elisabeth
title Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen
title_short Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen
title_full Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen
title_fullStr Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen
title_full_unstemmed Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen
title_sort samiske perspektiver i teaterundervisningen
publisher Kunsthøgskolen i Oslo
publishDate 2024
url https://hdl.handle.net/11250/3131528
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation Eksamensoppgave PPU scenekunst;Teater
https://hdl.handle.net/11250/3131528
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
_version_ 1802649838233321472