Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen
Denne eksamensoppgaven undersøker hvordan teaterpedagoger uten samisk bakgrunn kan utvikle undervisningsopplegg som autentisk og antidiskriminerende integrerer samiske perspektiver i teaterundervisningen. Ved å kombinere teori om antidiskriminerende pedagogikk med samiske undervisningsmetoder, tilby...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Other/Unknown Material |
Language: | unknown |
Published: |
Kunsthøgskolen i Oslo
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3131528 |
id |
ftkhoslo:oai:khioda.khio.no:11250/3131528 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftkhoslo:oai:khioda.khio.no:11250/3131528 2024-06-23T07:56:35+00:00 Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen Rüegg, Anja Elisabeth 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3131528 unknown Kunsthøgskolen i Oslo Eksamensoppgave PPU scenekunst;Teater https://hdl.handle.net/11250/3131528 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no Other student thesis 2024 ftkhoslo 2024-06-04T14:21:25Z Denne eksamensoppgaven undersøker hvordan teaterpedagoger uten samisk bakgrunn kan utvikle undervisningsopplegg som autentisk og antidiskriminerende integrerer samiske perspektiver i teaterundervisningen. Ved å kombinere teori om antidiskriminerende pedagogikk med samiske undervisningsmetoder, tilbyr oppgaven en omfattende tilnærming for å fremme kulturell sensitivitet og forståelse blant elever. En empirisk studie kartlegger kunnskapsnivå og holdninger til samisk kultur blant videregående elever. Oppgaven konkluderer med praktiske anbefalinger for å inkludere samiske temaer i teaterundervisningen, og understreker viktigheten av kulturell respekt og autentisk representasjon. Other/Unknown Material samisk Oslo National Academy of the Arts: KHIODA |
institution |
Open Polar |
collection |
Oslo National Academy of the Arts: KHIODA |
op_collection_id |
ftkhoslo |
language |
unknown |
description |
Denne eksamensoppgaven undersøker hvordan teaterpedagoger uten samisk bakgrunn kan utvikle undervisningsopplegg som autentisk og antidiskriminerende integrerer samiske perspektiver i teaterundervisningen. Ved å kombinere teori om antidiskriminerende pedagogikk med samiske undervisningsmetoder, tilbyr oppgaven en omfattende tilnærming for å fremme kulturell sensitivitet og forståelse blant elever. En empirisk studie kartlegger kunnskapsnivå og holdninger til samisk kultur blant videregående elever. Oppgaven konkluderer med praktiske anbefalinger for å inkludere samiske temaer i teaterundervisningen, og understreker viktigheten av kulturell respekt og autentisk representasjon. |
format |
Other/Unknown Material |
author |
Rüegg, Anja Elisabeth |
spellingShingle |
Rüegg, Anja Elisabeth Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen |
author_facet |
Rüegg, Anja Elisabeth |
author_sort |
Rüegg, Anja Elisabeth |
title |
Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen |
title_short |
Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen |
title_full |
Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen |
title_fullStr |
Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen |
title_full_unstemmed |
Samiske Perspektiver i Teaterundervisningen |
title_sort |
samiske perspektiver i teaterundervisningen |
publisher |
Kunsthøgskolen i Oslo |
publishDate |
2024 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3131528 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
Eksamensoppgave PPU scenekunst;Teater https://hdl.handle.net/11250/3131528 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
_version_ |
1802649838233321472 |