Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?

UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education
Main Author: Løkse, Mariann
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Published: University of Bergen Library 2010
Subjects:
Online Access:https://noril.uib.no/article/view/2409
https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48
id ftjnoril:oai:boap.uib.no:article/2409
record_format openpolar
spelling ftjnoril:oai:boap.uib.no:article/2409 2023-05-15T18:34:44+02:00 Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene? Løkse, Mariann 2010-07-05 https://noril.uib.no/article/view/2409 https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 en eng University of Bergen Library https://noril.uib.no/article/view/2409 doi:10.15845/noril.v2i1.48 Copyright (c) 2010 Mariann Løkse http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0 CC-BY-NC Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education; Vol 2 No 1 (2010): Fagreferentkonferansen 2010 - Special Issue Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education; Årg 2 Nr 1 (2010): Fagreferentkonferansen 2010 - Special Issue 1890-5900 10.15845/noril.v2i1 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article 2010 ftjnoril https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48 https://doi.org/10.15845/noril.v2i1 2022-04-23T17:09:55Z UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette er som oftest rene forelesninger med en mer teoretisk innfallsvinkel. Jeg ønsker å presentere sistnevnte kurskategori og våre erfaringer fra denne undervisningen, med utgangspunkt i kursene vi gir for førstesemesterstudentene innen humaniora. Min presentasjon vil ha to hovedfokus: a) Hvordan er kursene våre bygd opp og b) Hva forteller studentevalueringen av kursene oss?I løpet av to forelesninger søker vi å gi studentene en introduksjon til temaer som vi mener inngår i det å være informasjonskompetent. Dette inkluderer for eksempel informasjonssøking, studieteknikk, referanser og riktig kildebruk. Vi prøver å gjøre forelesningene så relevante som mulig ved å bruke eksempler fra humanistiske fag. Vi bruker også humor som et virkemiddel til å holde på studentenes oppmerksomhet. I tillegg til disse fire timene med teori, avsluttes kurset med to timer praktiske øvelser på et datarom.Vi benytter oss av studentevaluering på alle kurs. Responsen fra studentene er svært positiv, og oppmøteprosenten er god. En av hovedårsakene til at vi har lykkes med disse kursene er vårt nære samarbeid med faglærerne. Bibliotekets representant er med i arbeidsgruppa for ex.fac. (humanistiske fag), og er også involvert i avviklingen av studentenes arbeidskrav (en muntlig presentasjon av ett av ex.fac.emnene). Vi opplever dermed at vårt kurs er godt integrert i den øvrige undervisninga. Article in Journal/Newspaper Tromsø Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Rene ENVELOPE(-178.833,-178.833,65.967,65.967) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education 2 1
institution Open Polar
collection Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education
op_collection_id ftjnoril
language English
description UBT (Universitetsbiblioteket i Tromsø) har de senere årene hatt økt fokus på undervisning. Våre kurs er fordelt på to områder: Det ene er tradisjonell brukeropplæring, med øvelser i bruk av Bibsys og databaser, samt annen praktisk bibliotekopplæring. Det andre er kurs i informasjonskompetanse. Dette er som oftest rene forelesninger med en mer teoretisk innfallsvinkel. Jeg ønsker å presentere sistnevnte kurskategori og våre erfaringer fra denne undervisningen, med utgangspunkt i kursene vi gir for førstesemesterstudentene innen humaniora. Min presentasjon vil ha to hovedfokus: a) Hvordan er kursene våre bygd opp og b) Hva forteller studentevalueringen av kursene oss?I løpet av to forelesninger søker vi å gi studentene en introduksjon til temaer som vi mener inngår i det å være informasjonskompetent. Dette inkluderer for eksempel informasjonssøking, studieteknikk, referanser og riktig kildebruk. Vi prøver å gjøre forelesningene så relevante som mulig ved å bruke eksempler fra humanistiske fag. Vi bruker også humor som et virkemiddel til å holde på studentenes oppmerksomhet. I tillegg til disse fire timene med teori, avsluttes kurset med to timer praktiske øvelser på et datarom.Vi benytter oss av studentevaluering på alle kurs. Responsen fra studentene er svært positiv, og oppmøteprosenten er god. En av hovedårsakene til at vi har lykkes med disse kursene er vårt nære samarbeid med faglærerne. Bibliotekets representant er med i arbeidsgruppa for ex.fac. (humanistiske fag), og er også involvert i avviklingen av studentenes arbeidskrav (en muntlig presentasjon av ett av ex.fac.emnene). Vi opplever dermed at vårt kurs er godt integrert i den øvrige undervisninga.
format Article in Journal/Newspaper
author Løkse, Mariann
spellingShingle Løkse, Mariann
Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?
author_facet Løkse, Mariann
author_sort Løkse, Mariann
title Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?
title_short Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?
title_full Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?
title_fullStr Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?
title_full_unstemmed Undervisning i informasjonskompetanse: Hva gjør vi og hva synes studentene?
title_sort undervisning i informasjonskompetanse: hva gjør vi og hva synes studentene?
publisher University of Bergen Library
publishDate 2010
url https://noril.uib.no/article/view/2409
https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48
long_lat ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
ENVELOPE(-178.833,-178.833,65.967,65.967)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Bygd
Rene
Synes
Tromsø
geographic_facet Bygd
Rene
Synes
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_source Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education; Vol 2 No 1 (2010): Fagreferentkonferansen 2010 - Special Issue
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education; Årg 2 Nr 1 (2010): Fagreferentkonferansen 2010 - Special Issue
1890-5900
10.15845/noril.v2i1
op_relation https://noril.uib.no/article/view/2409
doi:10.15845/noril.v2i1.48
op_rights Copyright (c) 2010 Mariann Løkse
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0
op_rightsnorm CC-BY-NC
op_doi https://doi.org/10.15845/noril.v2i1.48
https://doi.org/10.15845/noril.v2i1
container_title Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education
container_volume 2
container_issue 1
_version_ 1766219631644639232