«At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving

Master i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringdato: 02.06.2020 Momenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jørn Mikael Eriksen, Engstad
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskulen på Vestlandet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2670621
id fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/2670621
record_format openpolar
spelling fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/2670621 2024-09-15T18:33:40+00:00 «At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving «That schools in Norway see opportunities to learn more than the "regular" activities»: A qualitative study of sami activities in physical education «Ahte skuvllat olles Norggas oidnet vejolašvuođaid oahppat eará go “dábálaš” aktivitehtaid»: Kvalitatiivalaš dutkkus sámi aktivitehtain lášmmohallamis Jørn Mikael Eriksen, Engstad 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2670621 nob nob Høgskulen på Vestlandet https://hdl.handle.net/11250/2670621 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no 66 samisk kultur urfolksaktiviteter kroppsøving Master thesis 2020 fthsvestlandet 2024-08-06T09:22:16Z Master i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringdato: 02.06.2020 Momenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker på at implementering av urfolksaktiviteter kroppsøvingsfaget kan gi positive utfall ved kulturell kompetanse- og toleranse. Samiske aktiviteter i kroppsøving framstår som lite forsket på. Disse momentene er bakgrunn for temavalg i denne masteroppgaven. Formålet med dette masterprosjektet er todelt. Det ene er å definere samiske aktiviteter som kan være relevante i kroppsøving, samt finne fagteoretisk forankring for fenomenet. Det andre er å forklare fenomenet i en praksisnær kroppsøvingskontekst; hvilke momenter som er knyttet til implementering, og hvordan det kan praktiseres i faget. Et kvalitativt design har blitt anvendt, med semistrukturerte intervjuer av et ekspertutvalg. Datamaterialet fra intervjuene har i hovedsak vært grunnlaget for oppgavens empiri. Data har blitt tematisk analysert og sett i lys av relevant teoretisk grunnlag. Samiske aktiviteter var preget av nærhet til naturen – som samsvarte var med teoretisk grunnlag. Det var knyttet utfordringer til implementering av samiske aktiviteter i kroppsøving, samtidig som informantene også så mange muligheter. Informantene oppga flere fordeler ved kroppsøvingsfaglige samiske aktiviteter, og mente det ikke forelå noen ulemper ved praktisering av aktivitetene. Én av fordelene var kulturell læring, som har overenstemmelse med tidligere forskning. Informantene pekte på erfaringer og tilnærminger, som videre kan aktualiseres i kroppsøvingsfaget. Informantene mente samiske aktiviteter kunne praktiseres i kroppsøving på flere ulike måter, og understreket samiske aktiviteters relevans i hele landet. Noen aktiviteter var spesielt gunstige i kroppsøvingsfaget, og informantene påpekte at slike aktiviteter var fraværende i læreplan(er). Eksempelvis aktiviteter knyttet ... Master Thesis sami samisk Høgskulen på Vestlandet: HVL Open
institution Open Polar
collection Høgskulen på Vestlandet: HVL Open
op_collection_id fthsvestlandet
language Norwegian Bokmål
topic samisk kultur
urfolksaktiviteter
kroppsøving
spellingShingle samisk kultur
urfolksaktiviteter
kroppsøving
Jørn Mikael Eriksen, Engstad
«At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
topic_facet samisk kultur
urfolksaktiviteter
kroppsøving
description Master i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringdato: 02.06.2020 Momenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker på at implementering av urfolksaktiviteter kroppsøvingsfaget kan gi positive utfall ved kulturell kompetanse- og toleranse. Samiske aktiviteter i kroppsøving framstår som lite forsket på. Disse momentene er bakgrunn for temavalg i denne masteroppgaven. Formålet med dette masterprosjektet er todelt. Det ene er å definere samiske aktiviteter som kan være relevante i kroppsøving, samt finne fagteoretisk forankring for fenomenet. Det andre er å forklare fenomenet i en praksisnær kroppsøvingskontekst; hvilke momenter som er knyttet til implementering, og hvordan det kan praktiseres i faget. Et kvalitativt design har blitt anvendt, med semistrukturerte intervjuer av et ekspertutvalg. Datamaterialet fra intervjuene har i hovedsak vært grunnlaget for oppgavens empiri. Data har blitt tematisk analysert og sett i lys av relevant teoretisk grunnlag. Samiske aktiviteter var preget av nærhet til naturen – som samsvarte var med teoretisk grunnlag. Det var knyttet utfordringer til implementering av samiske aktiviteter i kroppsøving, samtidig som informantene også så mange muligheter. Informantene oppga flere fordeler ved kroppsøvingsfaglige samiske aktiviteter, og mente det ikke forelå noen ulemper ved praktisering av aktivitetene. Én av fordelene var kulturell læring, som har overenstemmelse med tidligere forskning. Informantene pekte på erfaringer og tilnærminger, som videre kan aktualiseres i kroppsøvingsfaget. Informantene mente samiske aktiviteter kunne praktiseres i kroppsøving på flere ulike måter, og understreket samiske aktiviteters relevans i hele landet. Noen aktiviteter var spesielt gunstige i kroppsøvingsfaget, og informantene påpekte at slike aktiviteter var fraværende i læreplan(er). Eksempelvis aktiviteter knyttet ...
format Master Thesis
author Jørn Mikael Eriksen, Engstad
author_facet Jørn Mikael Eriksen, Engstad
author_sort Jørn Mikael Eriksen, Engstad
title «At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
title_short «At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
title_full «At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
title_fullStr «At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
title_full_unstemmed «At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
title_sort «at skoler i hele norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: en kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
publisher Høgskulen på Vestlandet
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/11250/2670621
genre sami
samisk
genre_facet sami
samisk
op_source 66
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2670621
op_rights Navngivelse 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
_version_ 1810475366758744064