Gratis frokosttilbud i videregående skole - betydning for kostholdsvaner og trivsel

Masteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Bakgrunn og hensikt: Utdanning har vist seg å være en viktig faktor med hensyn på å utjevne sosiale helseforskjeller i befolkningen. I dag er det rundt 30% av norske elever som ikke fullfører videregående opplæring og frafallet er størst i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Brathaug, Lina Marie
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Bergen/Bergen University College 2016
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2481472
Description
Summary:Masteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Bakgrunn og hensikt: Utdanning har vist seg å være en viktig faktor med hensyn på å utjevne sosiale helseforskjeller i befolkningen. I dag er det rundt 30% av norske elever som ikke fullfører videregående opplæring og frafallet er størst i det yrkesfaglige opplæringsprogrammet. En av helsemyndighetenes sentrale målsetning i dette arbeidet vil derfor være at flere skal gjennomføre videregående skole. For å kunne nå denne målsetningen legges det blant annet vekt på å skape et godt psykososialt miljø som fremmer læring og trivsel i skolen. I dette arbeidet har skolemåltidet en sentral rolle med betydning for både helse, trivsel og læring. Et velfungerende skolemåltidet vil ha en viktig sosial funksjon og samtidig fremme et kosthold mer i tråd med de nasjonale kostholdsanbefalingene. På bakgrunn av dette har ulike videregående skoler igangsatt frokostordning med hensikt om å redusere frafall. Denne studien vil undersøke et gratis frokosttilbud i videregående skole og betydningen for trivsel og kostvaner blant elever ved yrkesfaglig utdanningsprogram. Metode og utvalg: Studien har benyttet et kvalitativt forskningsdesign og ”Små- NStudier”. Det ble benyttet gruppeintervju med elever fra videregående skole, samt observasjon under en frokost. Utvalget består av to offentlige videregående skoler i Nordland fylkeskommune og totalt 25 elever hvor 12 jenter og 13 gutter. Resultater: Frokosttilbudet var svært populært ved begge skolene, og spesielt blant hybelboere og elever med lengre reisevei til skolen. Tilbudet bidro til at flere spiste frokost daglig og elevene anså frokosten som dagens viktigste måltid med betydning for blant annet humør, konsentrasjon og arbeidsinnsats. At tilbudet var gratis hadde betydning for oppmøte og bruk og fremmet elevenes økonomiske situasjon noe flere beskrev som utfordrende i hverdagen. Tilbudet ga fordeler som mer søvn, bedre tid og mindre stress. Det hadde også en viktig betydning for det sosiale fellesskapet og positiv ...