Utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder
Den faste isdekningen i de arktiske havområdene blir stadig mindre. Mindre isdekning i de arktiske havområdene medfører mulighet for kortere og mer effektive ruter for skip mellom øst og vest på jordkloden. Overvåkningssystemene for skipsfart og skipsfarten selv møter nye utfordringer når slike seil...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/151436 |
id |
fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/151436 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsvestlandet:oai:hvlopen.brage.unit.no:11250/151436 2024-03-03T08:42:23+00:00 Utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder Bjorå, Endre Idsø Seglem, Dag Øystein Stautland, Håvard 2012-10-16 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/151436 nob nob http://hdl.handle.net/11250/151436 Nautikk Bachelor thesis 2012 fthsvestlandet 2024-02-02T12:41:07Z Den faste isdekningen i de arktiske havområdene blir stadig mindre. Mindre isdekning i de arktiske havområdene medfører mulighet for kortere og mer effektive ruter for skip mellom øst og vest på jordkloden. Overvåkningssystemene for skipsfart og skipsfarten selv møter nye utfordringer når slike seilingsruter blir aktuelle. Oppgavens tema er utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder der fokuset er sikker maritim ferdsel. Temaet er videre delt opp i to forskningsspørsmål. - Hvilke utfordringer medfører en utvidelse av eksisterende overvåkningssystem? - Hvordan kan disse utfordringene løses? Til oppgaveløsningen er det benyttet ulike sikkerhetsteorier. Kvalitative intervju er brukt for datainnsamling. I oppgaven er utfordringene overvåkningssystemet møter, delt inn i segmentene usikkerhet relatert til skip, usikkerhet innad i overvåkningssystemet, felles usikkerhet for skip og overvåkningssystem og meteorologisk usikkerhet. Hvert av disse fire segmentene gir informasjon til operatør, og usikkerhet vil si sannsynlighet for unøyaktig informasjon. For å løse utfordringene må det rettes tiltak mot usikkerheten i de fire utfordringene. Det ene aktuelle tiltaket er å redusere usikkerheten, noe som vil øke påliteligheten i informasjonen operatøren tar beslutninger ut i fra. De viktigste tiltakene for å redusere usikkerheten er: • Flere AIS-satellitter • Bygge ut kommunikasjonsnettverket • Bedre kartgrunnlag • Bedre tilgang på beredskapsressurser • Flere meteorologiske observasjoner Det andre aktuelle tiltaket er å øke kompetansen til operatøren slik at usikkerheten i informasjonen kan håndteres på en sikker og effektiv måte. Operatøren i overvåkningssystemet tar en beslutning basert på informasjon fra de ulike informasjonskildene. Samspillet mellom informasjonskildene utgjør et komplekst system. Det er viktig at operatøren har kompetanse til å håndtere usikkerheten i samspillet mellom informasjonskildene slik at sikker maritim ferdsel fremmes. Bachelor Thesis Arktis* Høgskulen på Vestlandet: HVL Open |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskulen på Vestlandet: HVL Open |
op_collection_id |
fthsvestlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Nautikk |
spellingShingle |
Nautikk Bjorå, Endre Idsø Seglem, Dag Øystein Stautland, Håvard Utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder |
topic_facet |
Nautikk |
description |
Den faste isdekningen i de arktiske havområdene blir stadig mindre. Mindre isdekning i de arktiske havområdene medfører mulighet for kortere og mer effektive ruter for skip mellom øst og vest på jordkloden. Overvåkningssystemene for skipsfart og skipsfarten selv møter nye utfordringer når slike seilingsruter blir aktuelle. Oppgavens tema er utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder der fokuset er sikker maritim ferdsel. Temaet er videre delt opp i to forskningsspørsmål. - Hvilke utfordringer medfører en utvidelse av eksisterende overvåkningssystem? - Hvordan kan disse utfordringene løses? Til oppgaveløsningen er det benyttet ulike sikkerhetsteorier. Kvalitative intervju er brukt for datainnsamling. I oppgaven er utfordringene overvåkningssystemet møter, delt inn i segmentene usikkerhet relatert til skip, usikkerhet innad i overvåkningssystemet, felles usikkerhet for skip og overvåkningssystem og meteorologisk usikkerhet. Hvert av disse fire segmentene gir informasjon til operatør, og usikkerhet vil si sannsynlighet for unøyaktig informasjon. For å løse utfordringene må det rettes tiltak mot usikkerheten i de fire utfordringene. Det ene aktuelle tiltaket er å redusere usikkerheten, noe som vil øke påliteligheten i informasjonen operatøren tar beslutninger ut i fra. De viktigste tiltakene for å redusere usikkerheten er: • Flere AIS-satellitter • Bygge ut kommunikasjonsnettverket • Bedre kartgrunnlag • Bedre tilgang på beredskapsressurser • Flere meteorologiske observasjoner Det andre aktuelle tiltaket er å øke kompetansen til operatøren slik at usikkerheten i informasjonen kan håndteres på en sikker og effektiv måte. Operatøren i overvåkningssystemet tar en beslutning basert på informasjon fra de ulike informasjonskildene. Samspillet mellom informasjonskildene utgjør et komplekst system. Det er viktig at operatøren har kompetanse til å håndtere usikkerheten i samspillet mellom informasjonskildene slik at sikker maritim ferdsel fremmes. |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Bjorå, Endre Idsø Seglem, Dag Øystein Stautland, Håvard |
author_facet |
Bjorå, Endre Idsø Seglem, Dag Øystein Stautland, Håvard |
author_sort |
Bjorå, Endre Idsø |
title |
Utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder |
title_short |
Utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder |
title_full |
Utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder |
title_fullStr |
Utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder |
title_full_unstemmed |
Utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder |
title_sort |
utvidelse av eksisterende overvåkningssystem til arktiske havområder |
publishDate |
2012 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/151436 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/151436 |
_version_ |
1792497793905983488 |