Arbeidsrettet brukeroppfølging

Prosjektet, som er finansiert av NAV gjennom programmet FARVE – forsøksmidler arbeid og velferd, handlet om å utvikle den interne kompetansen i NAV for å understøtte bruken av ordinært arbeidsliv for de av NAVs brukere som har større og sammensatte oppfølgingsbehov. De involverte KVP-veilederne i Tr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Spjelkavik, Øystein
Format: Report
Language:unknown
Published: Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA 2020
Subjects:
NAV
Online Access:https://hdl.handle.net/20.500.12199/6272
Description
Summary:Prosjektet, som er finansiert av NAV gjennom programmet FARVE – forsøksmidler arbeid og velferd, handlet om å utvikle den interne kompetansen i NAV for å understøtte bruken av ordinært arbeidsliv for de av NAVs brukere som har større og sammensatte oppfølgingsbehov. De involverte KVP-veilederne i Tromsø og ”Snart Ansatt” ved NAV Østensjø har oppnådd gode jobbresultater og både deltakere og arbeidsgivere gir svært gode tilbakemeldinger. Erfaringen er at jobbspesialistmodellen forutsetter både tid og kompetanse for å gjennomføre den arbeidsrettede brukeroppfølgingen. Faddermodellen representerer «naturlig bistand» på arbeidsplassen, men også fadder/mentor trenger oppfølging og støtte ved kompliserte inkluderingsforløp. Språkopplæring på arbeidsplassen er en vesentlig oppfølgingsressurs som utvikler den tradisjonelle lærerrollen i retning av jobbspesialistmodellen. I sum viser erfaringene at arbeidsrettet brukeroppfølging basert på en «place-train-tilnærming» forutsetter både organisatorisk og kompetansemessig spesialisering. Uten en slik spesialisering vil oppfølgingsinnsatsen neppe bli tilstrekkelig forutsigbar eller kvalitativt god nok.