Tilbake til framtiden?

I denne rapporten presenteres funnene fra en studie av alternative kvalifiseringstiltak rettet mot ungdom i alderen 16-19 år som står utenfor skole og arbeidsliv. Forskningsprosjektet inngår i Barne-, likestillings- og inkluderings-departe¬mentets satsing ”Unge utenfor”, som har til formål å tydelig...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lyng, Selma Therese, Legard, Sveinung, Bergene, Ann Cecilie, Anker, Niels, Jessen, Jes Erik, Reichborn-Kjennerud, Kristin
Format: Report
Language:unknown
Published: Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/20.500.12199/6132
Description
Summary:I denne rapporten presenteres funnene fra en studie av alternative kvalifiseringstiltak rettet mot ungdom i alderen 16-19 år som står utenfor skole og arbeidsliv. Forskningsprosjektet inngår i Barne-, likestillings- og inkluderings-departe¬mentets satsing ”Unge utenfor”, som har til formål å tydeliggjøre og styrke tiltaksapparatet overfor ungdom mellom 15 og 25 år som står utenfor utdanningssystemet og arbeidslivet, og å bidra til økt kunnskap om hva som kjennetegner dem og hvilke former for oppfølging de trenger. Den unge gruppa, 16-19-åringer, omfattes av ”ungdomsretten” og inngår i den målgruppa som Oppfølgingstjenesten har ansvar for å gi et tilpasset og egnet opplærings- eller arbeidstilbud til. Fokus for studien er tiltak med målsetting om å bidra til at deltakerne vender tilbake til videregående opplæring eller kommer ut i arbeid, og som tilbyr ulike former for kvalifisering kombinert med sosial støtte og oppfølging. Rapporten gir en oversikt over alternative kvalifiseringstiltak innrapportert fra Oppfølgingstjenesten i landets fylkeskommuner, og beskriver variasjon i kjennetegn og kjennskap til tiltak. Videre presenteres funn fra en nærmere kartlegging av fem forskjellige typer alternative kvalifiseringstiltak: Arbeidsinstituttet (Buskerud), Droppstopp (Bergen), Gateakademiet (Kristiansand), Riverside (Oslo) og Utdanningsverkstedet (Bodø). Viktige hovedfunn er at tiltakene lykkes godt med målsettingen om å bidra til økt selvtillit, mestring, motivasjon og avklaring for videre opplæring eller arbeid. Over 90 % av de tidlige¬re deltakerne i surveyen oppgir både at de har hatt utbytte av å delta i tiltak og at de har fått tett oppfølging underveis i tiltaket. Tiltakene har også gode resultater på kort sikt: Samlet sett går 66 % av de tidligere deltakerne til ordinært arbeid eller videregående opplæring, mens 8 % går til annet tiltak og bare 5 % er helt ledige rett etter avsluttet deltakelse. Den samfunnsøkonomiske analysen viser også en gevinst av de alternative kvalifiseringstiltakene. Andelen tidligere ...