Behovsstyrt samarbeid - holder det?
Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk tjeneste i fylkene Finnmark, Møre og Romsdal, Oslo og Telemark har besvart e...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | unknown |
Published: |
Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/20.500.12199/3173 |
id |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:20.500.12199/3173 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:20.500.12199/3173 2023-05-15T16:13:42+02:00 Behovsstyrt samarbeid - holder det? Sletten, Mira Aaboen Sandberg, Nina 2020-06-07T21:04:42Z application/pdf https://hdl.handle.net/20.500.12199/3173 unknown Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA NOVA Rapport 16/03 urn:isbn:82-7894-169-6 urn:issn:0808-5013 https://hdl.handle.net/20.500.12199/3173 NOVA--Skole--Barn og barnevern--Ungdom Rapport 2020 fthsosloakersoda https://doi.org/20.500.12199/3173 2021-10-11T16:52:06Z Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk tjeneste i fylkene Finnmark, Møre og Romsdal, Oslo og Telemark har besvart et lengre spørreskjema. I tillegg er det gjennomført intervjuer med foreldre på telefon og et gruppearbeid med en videregående klasse i Oslo. Undersøkelsen er gjennomført av Norsk institutt for studier av forsking og utdanning (NIFU) og Norsk institutt for forsking om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) på oppdrag fra Læringssenteret. Rapporten søker for det første å beskrive omfang og innhold når det gjelder samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Dernest undersøkes det om kontakten med skolen varierer mellom ulike grupper av foreldre. Endelig drøftes også de sentrale aktørenes holdninger til foreldrenes rolle i videregående opplæring. Generelt viser studien at omfanget av kontakt mellom hjem og skole på dette trinnet er svært begrenset. Samarbeidet synes verken å fungere tilstrekkelig for å sikre at foreldrene har mulighet til innflytelse eller til at foreldrene utnyttes optimalt som ressurs i skolens virksomhet. Videre er det samarbeidet som finner sted i stor grad behovsstyrt. Kontakt er mest vanlig når eleven har spesielle behov eller problemer knyttet til opplæringen. Last ned rapporten her Report Finnmark Finnmark OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
institution |
Open Polar |
collection |
OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) |
op_collection_id |
fthsosloakersoda |
language |
unknown |
topic |
NOVA--Skole--Barn og barnevern--Ungdom |
spellingShingle |
NOVA--Skole--Barn og barnevern--Ungdom Sletten, Mira Aaboen Sandberg, Nina Behovsstyrt samarbeid - holder det? |
topic_facet |
NOVA--Skole--Barn og barnevern--Ungdom |
description |
Rapporten omhandler samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Resultatene stammer fra en kartleggingsundersøkelse der elever, foreldre, skoleansatte og ansatte i Oppfølgingstjenesten og Pedagogisk-psykologisk tjeneste i fylkene Finnmark, Møre og Romsdal, Oslo og Telemark har besvart et lengre spørreskjema. I tillegg er det gjennomført intervjuer med foreldre på telefon og et gruppearbeid med en videregående klasse i Oslo. Undersøkelsen er gjennomført av Norsk institutt for studier av forsking og utdanning (NIFU) og Norsk institutt for forsking om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) på oppdrag fra Læringssenteret. Rapporten søker for det første å beskrive omfang og innhold når det gjelder samarbeid mellom hjem og skole i videregående opplæring. Dernest undersøkes det om kontakten med skolen varierer mellom ulike grupper av foreldre. Endelig drøftes også de sentrale aktørenes holdninger til foreldrenes rolle i videregående opplæring. Generelt viser studien at omfanget av kontakt mellom hjem og skole på dette trinnet er svært begrenset. Samarbeidet synes verken å fungere tilstrekkelig for å sikre at foreldrene har mulighet til innflytelse eller til at foreldrene utnyttes optimalt som ressurs i skolens virksomhet. Videre er det samarbeidet som finner sted i stor grad behovsstyrt. Kontakt er mest vanlig når eleven har spesielle behov eller problemer knyttet til opplæringen. Last ned rapporten her |
format |
Report |
author |
Sletten, Mira Aaboen Sandberg, Nina |
author_facet |
Sletten, Mira Aaboen Sandberg, Nina |
author_sort |
Sletten, Mira Aaboen |
title |
Behovsstyrt samarbeid - holder det? |
title_short |
Behovsstyrt samarbeid - holder det? |
title_full |
Behovsstyrt samarbeid - holder det? |
title_fullStr |
Behovsstyrt samarbeid - holder det? |
title_full_unstemmed |
Behovsstyrt samarbeid - holder det? |
title_sort |
behovsstyrt samarbeid - holder det? |
publisher |
Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3173 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Synes |
geographic_facet |
Synes |
genre |
Finnmark Finnmark |
genre_facet |
Finnmark Finnmark |
op_relation |
NOVA Rapport 16/03 urn:isbn:82-7894-169-6 urn:issn:0808-5013 https://hdl.handle.net/20.500.12199/3173 |
op_doi |
https://doi.org/20.500.12199/3173 |
_version_ |
1765999527817379840 |