Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil

I mange norske høgskoler foregår det to parallelle strategiske prosesser: Fusjonering av høgskoler i større enheter og tilrettelegging for å oppnå universitetsstatus. Tre høgskoler har blitt universitet (Agder, Stavanger og Bodø). Høgskolen i Tromsø er slått sammen med Universitetet i Tromsø, og det...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Havnes, Anton
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Oslo 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/20.500.12199/3047
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:20.500.12199/3047
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:20.500.12199/3047 2023-05-15T15:45:23+02:00 Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil Havnes, Anton 2021-04-29T09:14:51Z application/pdf https://hdl.handle.net/20.500.12199/3047 nb nob Høgskolen i Oslo HiO rapport 2011;nr. 8 urn:isbn:978-82-579-4754-5 https://hdl.handle.net/20.500.12199/3047 Profesjonsutdanning Research report 2021 fthsosloakersoda https://doi.org/20.500.12199/3047 2021-10-11T16:54:40Z I mange norske høgskoler foregår det to parallelle strategiske prosesser: Fusjonering av høgskoler i større enheter og tilrettelegging for å oppnå universitetsstatus. Tre høgskoler har blitt universitet (Agder, Stavanger og Bodø). Høgskolen i Tromsø er slått sammen med Universitetet i Tromsø, og det er tett samarbeid mellom NTNU og Høgskolen i Sør-Trøndelag. Høgskolen Oslo (HiO), den største høgskolen i Norge, fusjonerer høsten 2011 med Høgskolen i Akershus. Det er en fusjon som også er koblet opp mot arbeidet med å bli universitet. Hva skjer med profesjonsutdanningene i høgskolesektoren når institusjonene blir universitet, eller i økende grad blir mer lik universitetene i form av vektlegging av teori og forskning? Report Bodø Bodø Tromsø Universitetet i Tromsø OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) Tromsø
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Profesjonsutdanning
spellingShingle Profesjonsutdanning
Havnes, Anton
Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
topic_facet Profesjonsutdanning
description I mange norske høgskoler foregår det to parallelle strategiske prosesser: Fusjonering av høgskoler i større enheter og tilrettelegging for å oppnå universitetsstatus. Tre høgskoler har blitt universitet (Agder, Stavanger og Bodø). Høgskolen i Tromsø er slått sammen med Universitetet i Tromsø, og det er tett samarbeid mellom NTNU og Høgskolen i Sør-Trøndelag. Høgskolen Oslo (HiO), den største høgskolen i Norge, fusjonerer høsten 2011 med Høgskolen i Akershus. Det er en fusjon som også er koblet opp mot arbeidet med å bli universitet. Hva skjer med profesjonsutdanningene i høgskolesektoren når institusjonene blir universitet, eller i økende grad blir mer lik universitetene i form av vektlegging av teori og forskning?
format Report
author Havnes, Anton
author_facet Havnes, Anton
author_sort Havnes, Anton
title Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
title_short Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
title_full Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
title_fullStr Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
title_full_unstemmed Fra høgskole til universitet : Utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
title_sort fra høgskole til universitet : utfordringer knyttet til profesjonsrettet profil
publisher Høgskolen i Oslo
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/20.500.12199/3047
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
Tromsø
geographic_facet Bodø
Tromsø
genre Bodø
Bodø
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Bodø
Bodø
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation HiO rapport 2011;nr. 8
urn:isbn:978-82-579-4754-5
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3047
op_doi https://doi.org/20.500.12199/3047
_version_ 1766379755710447616