Hva vil det si å ha tilstrekkeleg dugleik i norsk? En kvalitativ innholdsanalyse av Utdanningsdirektoratets Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk

Grunnskoleelever med annet morsmål enn norsk og samisk har med grunnlag i § 2-8 i opplæringslova rett til særskilt norskopplæring «til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». Paragrafen legger også tydelige føringer for at elever skal kartlegges før det b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berge, Tobias Govertsen
Other Authors: Laake, Signe
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Oslomet - storbyuniversitetet 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3095134
Description
Summary:Grunnskoleelever med annet morsmål enn norsk og samisk har med grunnlag i § 2-8 i opplæringslova rett til særskilt norskopplæring «til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». Paragrafen legger også tydelige føringer for at elever skal kartlegges før det blir fattet vedtak om særskilt språkopplæring, samt underveis i opplæringen for elever med tilbud om slik opplæring. Det blir allikevel ikke presisert hva det vil si å ha tilstrekkeleg dugleik i norsk. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk, forsøker jeg dermed å finne ut hva det ifølge Udir vil si å ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk. Jeg utfører en dokumentanalyse av verktøyet på et overordnet nivå, samt en kvalitativ innholdsanalyse av hvordan begrepet tilstrekkeleg dugleik blir fremhevet i kartleggingen av elevers ordforråd. Hovedfunnene i denne analysen viser at Udirs definisjon av det å ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk innebærer at elevene både må ha god kjennskap til de systembaserte og bruksbaserte sidene ved det norske språket. I tillegg innebærer det at elevene ikke skal vurderes ut fra hvordan de presterer i forhold til sine norskspråklige medelever, men ut fra gitte kriterier for hva som kjennetegner god andrespråkslæring. For å oppnå tilstrekkelige ferdigheter i norsk betyr dette blant annet at elevene må ha et godt utviklet skolespråk, har god kjennskap til de syntetiske sidene ved språket, samt at de viser høy grad av produktiv evne ved å delta aktivt i undervisningen. Ettersom Udir har et særlig ansvar for å forvalte opplæringslova, kan måten de definerer det å ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk på legge sterke føringer for kartleggingspraksisen i skolen på landsbasis. Dette kan i sin tur være helt avgjørende for hvorvidt elever med norsk som andrespråk får den særskilte norskopplæringen de behøver og har rett til, noe som gjør disse funnene særlig interessante. In accordance with § 2-8 of the Education Act, elementary school students with a ...