Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis

Inkludering har i flere tiår vært et viktig prinsipp i norsk skolepolitikk. Likevel viser rapportene fra Barneombudet (2017) og Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018) at inkluderingspraksisen ved mange skoler er utilstrekkelig. Det finnes flere forkl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skårset, Emil Elde
Other Authors: Breilid, Nils
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: OsloMet - Storbyuniversitetet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3029857
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3029857
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3029857 2023-05-15T16:13:46+02:00 Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis The principal’s part in establishing inclusive practices - A qualitative study on how principals enable their professional learning communities to develop an inclusive practice Skårset, Emil Elde Breilid, Nils 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3029857 nob nob OsloMet - Storbyuniversitetet https://hdl.handle.net/11250/3029857 81 Inkludering Pedagogisk utviklingsarbeid Profesjonsfellesskap Skoleledelse Inclusion Pedagogical development Professional learning communities School management Master thesis 2022 fthsosloakersoda 2022-11-09T23:36:48Z Inkludering har i flere tiår vært et viktig prinsipp i norsk skolepolitikk. Likevel viser rapportene fra Barneombudet (2017) og Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018) at inkluderingspraksisen ved mange skoler er utilstrekkelig. Det finnes flere forklaringer på dette. Inkludering kan blant annet forstås på ulike måter. Det finnes ingen fasitsvar. Følgelig er det opp til det enkelte profesjonsfellesskapet å utvikle en forståelse av inkludering, og omsette det til god lokal praksis. Rektor har særskilt ansvar for å tilrettelegge for dette arbeidet. Denne studien søker å få innsikt i hvordan et utvalg rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapene ved egen skole skal kunne utvikle inkluderende praksiser. Følgende problemstilling er formulert: Hvordan tilrettelegger rektor for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis i tråd med intensjonene i LK20? Semi-strukturerte intervjuer har blitt gjennomført med et utvalg på fem rektorer fra Oslo-området, Trøndelag og Troms og Finnmark. Gjennom tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006) ble det konstruert innsikt i hvordan rektorene forstår inkludering, hvordan de ser sin rolle i å realisere inkluderingsprinsippet, samt hva de gjør for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis. Studien indikerer at rektorene tar ansvar for skolens pedagogiske utvikling. De har også utviklet strukturer som har betydning for å kunne implementere føringer knyttet til profesjonsfellesskap i LK20. Rektorene gir imidlertid uttrykk for å ha ulik forståelse av inkluderingsfenomenet. Tiltak som skolene har iverksatt bærer preg av denne forståelsen. Det argumenteres i avhandlingen for at rektorene har gjort viktige grep for å realisere intensjonene læreplanen har for profesjonsfellesskapet. Det bidrar til at noen av vilkårene for at skolene skal kunne utvikle god pedagogisk praksis ser ut til å være stede. Samtidig bør kanskje profesjonsfelleskapene tilegne seg dypere forståelse av ... Master Thesis Finnmark Finnmark Troms OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Inkludering
Pedagogisk utviklingsarbeid
Profesjonsfellesskap
Skoleledelse
Inclusion
Pedagogical development
Professional learning communities
School management
spellingShingle Inkludering
Pedagogisk utviklingsarbeid
Profesjonsfellesskap
Skoleledelse
Inclusion
Pedagogical development
Professional learning communities
School management
Skårset, Emil Elde
Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
topic_facet Inkludering
Pedagogisk utviklingsarbeid
Profesjonsfellesskap
Skoleledelse
Inclusion
Pedagogical development
Professional learning communities
School management
description Inkludering har i flere tiår vært et viktig prinsipp i norsk skolepolitikk. Likevel viser rapportene fra Barneombudet (2017) og Nordahl og Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging (2018) at inkluderingspraksisen ved mange skoler er utilstrekkelig. Det finnes flere forklaringer på dette. Inkludering kan blant annet forstås på ulike måter. Det finnes ingen fasitsvar. Følgelig er det opp til det enkelte profesjonsfellesskapet å utvikle en forståelse av inkludering, og omsette det til god lokal praksis. Rektor har særskilt ansvar for å tilrettelegge for dette arbeidet. Denne studien søker å få innsikt i hvordan et utvalg rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapene ved egen skole skal kunne utvikle inkluderende praksiser. Følgende problemstilling er formulert: Hvordan tilrettelegger rektor for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis i tråd med intensjonene i LK20? Semi-strukturerte intervjuer har blitt gjennomført med et utvalg på fem rektorer fra Oslo-området, Trøndelag og Troms og Finnmark. Gjennom tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006) ble det konstruert innsikt i hvordan rektorene forstår inkludering, hvordan de ser sin rolle i å realisere inkluderingsprinsippet, samt hva de gjør for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis. Studien indikerer at rektorene tar ansvar for skolens pedagogiske utvikling. De har også utviklet strukturer som har betydning for å kunne implementere føringer knyttet til profesjonsfellesskap i LK20. Rektorene gir imidlertid uttrykk for å ha ulik forståelse av inkluderingsfenomenet. Tiltak som skolene har iverksatt bærer preg av denne forståelsen. Det argumenteres i avhandlingen for at rektorene har gjort viktige grep for å realisere intensjonene læreplanen har for profesjonsfellesskapet. Det bidrar til at noen av vilkårene for at skolene skal kunne utvikle god pedagogisk praksis ser ut til å være stede. Samtidig bør kanskje profesjonsfelleskapene tilegne seg dypere forståelse av ...
author2 Breilid, Nils
format Master Thesis
author Skårset, Emil Elde
author_facet Skårset, Emil Elde
author_sort Skårset, Emil Elde
title Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
title_short Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
title_full Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
title_fullStr Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
title_full_unstemmed Rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - En kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
title_sort rektors rolle i utviklingen av inkluderende praksis - en kvalitativ studie av hvordan rektorer arbeider for at profesjonsfellesskapet skal kunne utvikle en inkluderende praksis
publisher OsloMet - Storbyuniversitetet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3029857
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
geographic Finnes
Troms og Finnmark
geographic_facet Finnes
Troms og Finnmark
genre Finnmark
Finnmark
Troms
genre_facet Finnmark
Finnmark
Troms
op_source 81
op_relation https://hdl.handle.net/11250/3029857
_version_ 1765999613131620352