Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning

Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid har dette fått større påvirkninger på opplæringen, og spesielt med de nye lærepl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Løvøy, Robin Havem
Other Authors: Eidsvaag, Fritz Flåmo
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3026337
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3026337
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3026337 2023-05-15T18:14:54+02:00 Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning Løvøy, Robin Havem Eidsvaag, Fritz Flåmo 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3026337 nob nob https://hdl.handle.net/11250/3026337 Multikulturalisme Samisk Læreplaner Musikklærerutdanning Musikk Master thesis 2022 fthsosloakersoda 2022-10-19T22:36:35Z Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid har dette fått større påvirkninger på opplæringen, og spesielt med de nye læreplanene i fagfornyelsen foreligger det større krav om kompetanse i samisk kultur og historie, men hvilken effekt har disse endringene hatt på lærerutdanningene? Denne oppgaven tar for seg hvordan samiske perspektiver kan komme til syne i musikkfaget i grunnskolelærerutdanningene. Forfatteren baserer seg på intervjuer av tre studenter fra ulike lærerutdanninger, samt et intervju med Frode Fjellheim, professor ved Nord Universitet. Gjennom en fenomenologisk analyse av intervjuene beskriver forfatteren hvordan det samiske perspektivet kan oppleves av studenter i grunnskolelærerutdanningen, i tillegg til hvordan de vil møte undervisning i samisk musikk når de går ut som profesjonsutøvere i grunnskolen. Dette drøftes i lys av teorier om multikulturalisme og mangfoldsproblematikk, i tillegg til et historisk tilbakeblikk på hvordan det samiske perspektivet har utviklet seg i Norge gjennom læreplaner og med noen samfunnsmessige trekk. Forfatteren drøfter også noen sentrale trekk ved balansen mellom juridisk grunnlag for lærerutdanningen og lærerprofesjonen, og sentraliserer drøftingen basert på spørsmålet om integrering av det samiske perspektivet i utdanningen. Til slutt presenterer forfatteren noen tilnærminger til samisk musikkundervisning som tankegods for egen profesjonsutøvelse og som oppfordring til endring i praksis, basert på drøftingen om den samiske musikkens plass i musikkundervisningen både på grunnskolen, i høyere utdanning og samfunnet generelt. publishedVersion Master Thesis samisk OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Fjellheim ENVELOPE(9.306,9.306,63.079,63.079) Kjølvannet ENVELOPE(21.988,21.988,69.754,69.754)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Multikulturalisme
Samisk
Læreplaner
Musikklærerutdanning
Musikk
spellingShingle Multikulturalisme
Samisk
Læreplaner
Musikklærerutdanning
Musikk
Løvøy, Robin Havem
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
topic_facet Multikulturalisme
Samisk
Læreplaner
Musikklærerutdanning
Musikk
description Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid har dette fått større påvirkninger på opplæringen, og spesielt med de nye læreplanene i fagfornyelsen foreligger det større krav om kompetanse i samisk kultur og historie, men hvilken effekt har disse endringene hatt på lærerutdanningene? Denne oppgaven tar for seg hvordan samiske perspektiver kan komme til syne i musikkfaget i grunnskolelærerutdanningene. Forfatteren baserer seg på intervjuer av tre studenter fra ulike lærerutdanninger, samt et intervju med Frode Fjellheim, professor ved Nord Universitet. Gjennom en fenomenologisk analyse av intervjuene beskriver forfatteren hvordan det samiske perspektivet kan oppleves av studenter i grunnskolelærerutdanningen, i tillegg til hvordan de vil møte undervisning i samisk musikk når de går ut som profesjonsutøvere i grunnskolen. Dette drøftes i lys av teorier om multikulturalisme og mangfoldsproblematikk, i tillegg til et historisk tilbakeblikk på hvordan det samiske perspektivet har utviklet seg i Norge gjennom læreplaner og med noen samfunnsmessige trekk. Forfatteren drøfter også noen sentrale trekk ved balansen mellom juridisk grunnlag for lærerutdanningen og lærerprofesjonen, og sentraliserer drøftingen basert på spørsmålet om integrering av det samiske perspektivet i utdanningen. Til slutt presenterer forfatteren noen tilnærminger til samisk musikkundervisning som tankegods for egen profesjonsutøvelse og som oppfordring til endring i praksis, basert på drøftingen om den samiske musikkens plass i musikkundervisningen både på grunnskolen, i høyere utdanning og samfunnet generelt. publishedVersion
author2 Eidsvaag, Fritz Flåmo
format Master Thesis
author Løvøy, Robin Havem
author_facet Løvøy, Robin Havem
author_sort Løvøy, Robin Havem
title Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
title_short Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
title_full Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
title_fullStr Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
title_full_unstemmed Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
title_sort samiske forhold i lærerutdanningene: en kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3026337
long_lat ENVELOPE(9.306,9.306,63.079,63.079)
ENVELOPE(21.988,21.988,69.754,69.754)
geographic Fjellheim
Kjølvannet
geographic_facet Fjellheim
Kjølvannet
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation https://hdl.handle.net/11250/3026337
_version_ 1766187905885143040