Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid har dette fått større påvirkninger på opplæringen, og spesielt med de nye lærepl...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3026337 |
id |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3026337 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/3026337 2023-05-15T18:14:54+02:00 Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning Løvøy, Robin Havem Eidsvaag, Fritz Flåmo 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3026337 nob nob https://hdl.handle.net/11250/3026337 Multikulturalisme Samisk Læreplaner Musikklærerutdanning Musikk Master thesis 2022 fthsosloakersoda 2022-10-19T22:36:35Z Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid har dette fått større påvirkninger på opplæringen, og spesielt med de nye læreplanene i fagfornyelsen foreligger det større krav om kompetanse i samisk kultur og historie, men hvilken effekt har disse endringene hatt på lærerutdanningene? Denne oppgaven tar for seg hvordan samiske perspektiver kan komme til syne i musikkfaget i grunnskolelærerutdanningene. Forfatteren baserer seg på intervjuer av tre studenter fra ulike lærerutdanninger, samt et intervju med Frode Fjellheim, professor ved Nord Universitet. Gjennom en fenomenologisk analyse av intervjuene beskriver forfatteren hvordan det samiske perspektivet kan oppleves av studenter i grunnskolelærerutdanningen, i tillegg til hvordan de vil møte undervisning i samisk musikk når de går ut som profesjonsutøvere i grunnskolen. Dette drøftes i lys av teorier om multikulturalisme og mangfoldsproblematikk, i tillegg til et historisk tilbakeblikk på hvordan det samiske perspektivet har utviklet seg i Norge gjennom læreplaner og med noen samfunnsmessige trekk. Forfatteren drøfter også noen sentrale trekk ved balansen mellom juridisk grunnlag for lærerutdanningen og lærerprofesjonen, og sentraliserer drøftingen basert på spørsmålet om integrering av det samiske perspektivet i utdanningen. Til slutt presenterer forfatteren noen tilnærminger til samisk musikkundervisning som tankegods for egen profesjonsutøvelse og som oppfordring til endring i praksis, basert på drøftingen om den samiske musikkens plass i musikkundervisningen både på grunnskolen, i høyere utdanning og samfunnet generelt. publishedVersion Master Thesis samisk OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Fjellheim ENVELOPE(9.306,9.306,63.079,63.079) Kjølvannet ENVELOPE(21.988,21.988,69.754,69.754) |
institution |
Open Polar |
collection |
OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) |
op_collection_id |
fthsosloakersoda |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Multikulturalisme Samisk Læreplaner Musikklærerutdanning Musikk |
spellingShingle |
Multikulturalisme Samisk Læreplaner Musikklærerutdanning Musikk Løvøy, Robin Havem Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning |
topic_facet |
Multikulturalisme Samisk Læreplaner Musikklærerutdanning Musikk |
description |
Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid har dette fått større påvirkninger på opplæringen, og spesielt med de nye læreplanene i fagfornyelsen foreligger det større krav om kompetanse i samisk kultur og historie, men hvilken effekt har disse endringene hatt på lærerutdanningene? Denne oppgaven tar for seg hvordan samiske perspektiver kan komme til syne i musikkfaget i grunnskolelærerutdanningene. Forfatteren baserer seg på intervjuer av tre studenter fra ulike lærerutdanninger, samt et intervju med Frode Fjellheim, professor ved Nord Universitet. Gjennom en fenomenologisk analyse av intervjuene beskriver forfatteren hvordan det samiske perspektivet kan oppleves av studenter i grunnskolelærerutdanningen, i tillegg til hvordan de vil møte undervisning i samisk musikk når de går ut som profesjonsutøvere i grunnskolen. Dette drøftes i lys av teorier om multikulturalisme og mangfoldsproblematikk, i tillegg til et historisk tilbakeblikk på hvordan det samiske perspektivet har utviklet seg i Norge gjennom læreplaner og med noen samfunnsmessige trekk. Forfatteren drøfter også noen sentrale trekk ved balansen mellom juridisk grunnlag for lærerutdanningen og lærerprofesjonen, og sentraliserer drøftingen basert på spørsmålet om integrering av det samiske perspektivet i utdanningen. Til slutt presenterer forfatteren noen tilnærminger til samisk musikkundervisning som tankegods for egen profesjonsutøvelse og som oppfordring til endring i praksis, basert på drøftingen om den samiske musikkens plass i musikkundervisningen både på grunnskolen, i høyere utdanning og samfunnet generelt. publishedVersion |
author2 |
Eidsvaag, Fritz Flåmo |
format |
Master Thesis |
author |
Løvøy, Robin Havem |
author_facet |
Løvøy, Robin Havem |
author_sort |
Løvøy, Robin Havem |
title |
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning |
title_short |
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning |
title_full |
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning |
title_fullStr |
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning |
title_full_unstemmed |
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning |
title_sort |
samiske forhold i lærerutdanningene: en kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3026337 |
long_lat |
ENVELOPE(9.306,9.306,63.079,63.079) ENVELOPE(21.988,21.988,69.754,69.754) |
geographic |
Fjellheim Kjølvannet |
geographic_facet |
Fjellheim Kjølvannet |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/3026337 |
_version_ |
1766187905885143040 |