Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen

Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Garmann, Nina Gram, Romøren, Anna Sara Hexeberg, Tkachenko, Elena
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2827144
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/2827144
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/2827144 2023-05-15T18:14:56+02:00 Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena 2021-10-26T11:19:30Z application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2827144 nob nob http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991/1960 Norges forskningsråd: 223265 NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37 (1-2), 85-105. urn:issn:0801-3284 urn:issn:2387-6670 https://hdl.handle.net/11250/2827144 cristin:1948489 Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no CC-BY-SA NOA - Norsk som andrespråk 37 1-2 85-105 Barnehagelærerutdanning Preschool teacher education Barnehage Early childhood education Flerspråklighet Multilingualism Studentinvolvering i forskning Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning Workplace-based early childhood teacher education Forskningsmetode Research method VDP::Pedagogiske fag: 280 VDP::Education: 280 Peer reviewed Journal article 2021 fthsosloakersoda 2021-11-03T23:33:46Z Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen NOA norsk som andrespråk · Årgang 37 · 1–2/2021 85 Novus forlag · eISSN 2387-6670 er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning. publishedVersion Article in Journal/Newspaper samisk OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Duarte ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Barnehagelærerutdanning
Preschool teacher education
Barnehage
Early childhood education
Flerspråklighet
Multilingualism
Studentinvolvering i forskning
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning
Workplace-based early childhood teacher education
Forskningsmetode
Research method
VDP::Pedagogiske fag: 280
VDP::Education: 280
spellingShingle Barnehagelærerutdanning
Preschool teacher education
Barnehage
Early childhood education
Flerspråklighet
Multilingualism
Studentinvolvering i forskning
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning
Workplace-based early childhood teacher education
Forskningsmetode
Research method
VDP::Pedagogiske fag: 280
VDP::Education: 280
Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
topic_facet Barnehagelærerutdanning
Preschool teacher education
Barnehage
Early childhood education
Flerspråklighet
Multilingualism
Studentinvolvering i forskning
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning
Workplace-based early childhood teacher education
Forskningsmetode
Research method
VDP::Pedagogiske fag: 280
VDP::Education: 280
description Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen NOA norsk som andrespråk · Årgang 37 · 1–2/2021 85 Novus forlag · eISSN 2387-6670 er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning. publishedVersion
format Article in Journal/Newspaper
author Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
author_facet Garmann, Nina Gram
Romøren, Anna Sara Hexeberg
Tkachenko, Elena
author_sort Garmann, Nina Gram
title Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_short Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_full Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_fullStr Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_full_unstemmed Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
title_sort å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/2827144
long_lat ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200)
geographic Duarte
geographic_facet Duarte
genre samisk
genre_facet samisk
op_source NOA - Norsk som andrespråk
37
1-2
85-105
op_relation http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991/1960
Norges forskningsråd: 223265
NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37 (1-2), 85-105.
urn:issn:0801-3284
urn:issn:2387-6670
https://hdl.handle.net/11250/2827144
cristin:1948489
op_rights Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-SA
_version_ 1766187957920727040