Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2827144 |
id |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/2827144 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:11250/2827144 2023-05-15T18:14:56+02:00 Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena 2021-10-26T11:19:30Z application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2827144 nob nob http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991/1960 Norges forskningsråd: 223265 NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37 (1-2), 85-105. urn:issn:0801-3284 urn:issn:2387-6670 https://hdl.handle.net/11250/2827144 cristin:1948489 Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no CC-BY-SA NOA - Norsk som andrespråk 37 1-2 85-105 Barnehagelærerutdanning Preschool teacher education Barnehage Early childhood education Flerspråklighet Multilingualism Studentinvolvering i forskning Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning Workplace-based early childhood teacher education Forskningsmetode Research method VDP::Pedagogiske fag: 280 VDP::Education: 280 Peer reviewed Journal article 2021 fthsosloakersoda 2021-11-03T23:33:46Z Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen NOA norsk som andrespråk · Årgang 37 · 1–2/2021 85 Novus forlag · eISSN 2387-6670 er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning. publishedVersion Article in Journal/Newspaper samisk OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Duarte ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200) |
institution |
Open Polar |
collection |
OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) |
op_collection_id |
fthsosloakersoda |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Barnehagelærerutdanning Preschool teacher education Barnehage Early childhood education Flerspråklighet Multilingualism Studentinvolvering i forskning Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning Workplace-based early childhood teacher education Forskningsmetode Research method VDP::Pedagogiske fag: 280 VDP::Education: 280 |
spellingShingle |
Barnehagelærerutdanning Preschool teacher education Barnehage Early childhood education Flerspråklighet Multilingualism Studentinvolvering i forskning Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning Workplace-based early childhood teacher education Forskningsmetode Research method VDP::Pedagogiske fag: 280 VDP::Education: 280 Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
topic_facet |
Barnehagelærerutdanning Preschool teacher education Barnehage Early childhood education Flerspråklighet Multilingualism Studentinvolvering i forskning Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning Workplace-based early childhood teacher education Forskningsmetode Research method VDP::Pedagogiske fag: 280 VDP::Education: 280 |
description |
Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen NOA norsk som andrespråk · Årgang 37 · 1–2/2021 85 Novus forlag · eISSN 2387-6670 er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning. publishedVersion |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena |
author_facet |
Garmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena |
author_sort |
Garmann, Nina Gram |
title |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_short |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_full |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_fullStr |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_full_unstemmed |
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
title_sort |
å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen |
publishDate |
2021 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2827144 |
long_lat |
ENVELOPE(-60.950,-60.950,-64.200,-64.200) |
geographic |
Duarte |
geographic_facet |
Duarte |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
NOA - Norsk som andrespråk 37 1-2 85-105 |
op_relation |
http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1991/1960 Norges forskningsråd: 223265 NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37 (1-2), 85-105. urn:issn:0801-3284 urn:issn:2387-6670 https://hdl.handle.net/11250/2827144 cristin:1948489 |
op_rights |
Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY-SA |
_version_ |
1766187957920727040 |