Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon

Master i yrkespedagogikk Et aksjonsforskningsprosjekt med studier av læring i forbindelse med yrkesretting innenfor utdanningsprogrammet Teknikk og industriell produksjon. Forskningen ble gjennomført skoleåret 2008/09 ved Narvik videregående skole og tok for seg yrkesretting av både programfagene, p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rondestvedt, André
Other Authors: Kversøy, Kjartan, Lier, Arne Roar
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Akershus 2010
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10642/786
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_12544
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/786
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/786 2023-05-15T17:14:09+02:00 Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon Rondestvedt, André Kversøy, Kjartan Lier, Arne Roar 2010 application/pdf https://hdl.handle.net/10642/786 http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_12544 nob nob Høgskolen i Akershus MAYP 2010 http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_12544 https://hdl.handle.net/10642/786 Yrkespedagogikk Aksjonsforskning Læring Yrkesfag Yrkesretting Kompetanse VDP::Social science: 200::Education: 280 Master thesis 2010 fthsosloakersoda 2021-10-11T16:54:33Z Master i yrkespedagogikk Et aksjonsforskningsprosjekt med studier av læring i forbindelse med yrkesretting innenfor utdanningsprogrammet Teknikk og industriell produksjon. Forskningen ble gjennomført skoleåret 2008/09 ved Narvik videregående skole og tok for seg yrkesretting av både programfagene, prosjekt til fordypning og fellesfagene. Hensikten med forskningen var ikke å finne en sannhet, men snarere oppdage fenomener som kan bidra til å legge til rette for en mer relevant og meningsfylt yrkesopplæring. Forskningen var aksjonsrettet og metodene som SØT–modellen, arbeidsplassbasert læreplan og pedagogisk sol ble brukt som hjelpemidler underveis i undersøkelsen. For å innhente data ble metoder som logg, bilder, film, elevsamtaler, eksempler på elevarbeid, referat fra gruppemøter og små fortellinger fra elevene og lærere brukt. For å systematisere forskningen ble skoleåret delt inn i 8 ulike faser, hvor hver av fasene skulle vurderes underveis. Problemstillingen var: Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatør i lette kjøretøy på TIP Vg.1? Ved å yrkesrette de mer generelle læreplanmålene på Vg1-nivå mot de mer konkrete læreplanmålene på Vg3-nivå, vil man oppnå yrkesretting. Forskningen presenterer innholdet og målene i elevenes læringsprosess og hvilke yrkespedagogiske virkemidler vi brukte i prosjektet. Resultatene i prosjektet blir presentert i form av synspunkter til deltakerne, handlingene og hendelsene som skjer underveis i prosjektet. Disse resultatene viser at prosjektet lyktes på noen områder, men ikke på alle. Prosjektet var mest vellykket når elevene fikk arbeide med arbeidsoppgaver som var knyttet til deres yrkesvalg. Arbeidet med bevisstgjøringen av eget yrkesvalg hadde også en positiv effekt på elevene. Med fellesfagene lyktes prosjektet mest når norsk og engelsk faget la til rette for refleksjon over de handlingene elevene gjennomførte i praksis. Refleksjoner presentert som bilder, film og muntlig presentasjon. Prosjektet klarte nok ikke å knytte de ulike målene i fellesfagene nok mot yrkene. Drøftingene til slutt over styringsdokumentene, teorien og empirien med utgangspunkt i forskningsspørsmålene og problemstillingen viser at det er et behov for meg å endre min praksis, det kreves økt samarbeid mellom programfaglærere og fellesfaglærere, og de ulike rammene som organisering og struktur må utfordres for å få til yrkesretting av yrkesopplæringen. Master Thesis Narvik Narvik OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Yrkespedagogikk
Aksjonsforskning
Læring
Yrkesfag
Yrkesretting
Kompetanse
VDP::Social science: 200::Education: 280
spellingShingle Yrkespedagogikk
Aksjonsforskning
Læring
Yrkesfag
Yrkesretting
Kompetanse
VDP::Social science: 200::Education: 280
Rondestvedt, André
Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
topic_facet Yrkespedagogikk
Aksjonsforskning
Læring
Yrkesfag
Yrkesretting
Kompetanse
VDP::Social science: 200::Education: 280
description Master i yrkespedagogikk Et aksjonsforskningsprosjekt med studier av læring i forbindelse med yrkesretting innenfor utdanningsprogrammet Teknikk og industriell produksjon. Forskningen ble gjennomført skoleåret 2008/09 ved Narvik videregående skole og tok for seg yrkesretting av både programfagene, prosjekt til fordypning og fellesfagene. Hensikten med forskningen var ikke å finne en sannhet, men snarere oppdage fenomener som kan bidra til å legge til rette for en mer relevant og meningsfylt yrkesopplæring. Forskningen var aksjonsrettet og metodene som SØT–modellen, arbeidsplassbasert læreplan og pedagogisk sol ble brukt som hjelpemidler underveis i undersøkelsen. For å innhente data ble metoder som logg, bilder, film, elevsamtaler, eksempler på elevarbeid, referat fra gruppemøter og små fortellinger fra elevene og lærere brukt. For å systematisere forskningen ble skoleåret delt inn i 8 ulike faser, hvor hver av fasene skulle vurderes underveis. Problemstillingen var: Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatør i lette kjøretøy på TIP Vg.1? Ved å yrkesrette de mer generelle læreplanmålene på Vg1-nivå mot de mer konkrete læreplanmålene på Vg3-nivå, vil man oppnå yrkesretting. Forskningen presenterer innholdet og målene i elevenes læringsprosess og hvilke yrkespedagogiske virkemidler vi brukte i prosjektet. Resultatene i prosjektet blir presentert i form av synspunkter til deltakerne, handlingene og hendelsene som skjer underveis i prosjektet. Disse resultatene viser at prosjektet lyktes på noen områder, men ikke på alle. Prosjektet var mest vellykket når elevene fikk arbeide med arbeidsoppgaver som var knyttet til deres yrkesvalg. Arbeidet med bevisstgjøringen av eget yrkesvalg hadde også en positiv effekt på elevene. Med fellesfagene lyktes prosjektet mest når norsk og engelsk faget la til rette for refleksjon over de handlingene elevene gjennomførte i praksis. Refleksjoner presentert som bilder, film og muntlig presentasjon. Prosjektet klarte nok ikke å knytte de ulike målene i fellesfagene nok mot yrkene. Drøftingene til slutt over styringsdokumentene, teorien og empirien med utgangspunkt i forskningsspørsmålene og problemstillingen viser at det er et behov for meg å endre min praksis, det kreves økt samarbeid mellom programfaglærere og fellesfaglærere, og de ulike rammene som organisering og struktur må utfordres for å få til yrkesretting av yrkesopplæringen.
author2 Kversøy, Kjartan
Lier, Arne Roar
format Master Thesis
author Rondestvedt, André
author_facet Rondestvedt, André
author_sort Rondestvedt, André
title Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
title_short Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
title_full Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
title_fullStr Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
title_full_unstemmed Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
title_sort leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på tip vg1? et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget teknikk og industriell produksjon
publisher Høgskolen i Akershus
publishDate 2010
url https://hdl.handle.net/10642/786
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_12544
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
geographic Faget
Narvik
geographic_facet Faget
Narvik
genre Narvik
Narvik
genre_facet Narvik
Narvik
op_relation MAYP 2010
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_12544
https://hdl.handle.net/10642/786
_version_ 1766071431244808192