Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.

Master i barnehagepedagogikk Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas (1930-2004) arbeider. Målet med masteroppgaven er...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sandvik, Maria Bendiksen
Other Authors: Greve, Anne
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: OsloMet - storbyuniversitetet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10642/6703
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/6703
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/6703 2024-09-09T20:06:34+00:00 Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida. Sandvik, Maria Bendiksen Greve, Anne 2018 application/pdf https://hdl.handle.net/10642/6703 nb nob OsloMet - storbyuniversitetet https://hdl.handle.net/10642/6703 Rammeplan Bærekrafig utvikling Jaques Derrida VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 Master thesis 2018 fthsosloakersoda 2024-07-01T23:32:42Z Master i barnehagepedagogikk Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas (1930-2004) arbeider. Målet med masteroppgaven er å se nytt og annerledes på bærekraftig utvikling i rammeplanen med bruk av poststrukturell teori, og dermed utfordre diskurser som presenteres for barnehagefeltet. Kritikken fremføres gjennom dekonstruksjon av rammplanteksten og tilhørende grunnlagsdokumenter. Dekonstruksjon oppstår ved kritiske lesninger og utvalg i tekster. Derridas begreper différance, trace og aporia benyttes som innganger for å kunne åpne opp og forstyrre presentasjonen om bærekraftig utvikling i tekstene. Oppgavens tema er bærekraftig utvikling. Begrepet har med den siste revideringen av rammeplanen fått en sterkere posisjon, og er nå en del av barnehagens verdigrunnlag. På bakgrunn av dette kan det tenkes at bærekraftig utvikling får en svært stor betydning for det pedagogiske arbeidet i norske barnehager. Gjennom dette prosjektet undersøkes det hvordan begrepet bærekraftig utvikling kan være eller bli i møtet med barnehagen. Oppgaven gir imidlertid ingen svar på hvordan bærekraftig utvikling bør eller skal komme til uttrykk og virke. I oppgaven drøftes barnehagens posisjon i utdanningssystemet og hvordan bærekraftig utvikling skrives inn i en barnehagekontekst. Bærekraftig utvikling skrives frem som aporia (paradoks) og jeg forsøker å peke på dimensjoner ved bærekraftig utvikling som marginaliseres og som i liten grad gjenspeiles i rammeplanen. Videre drøftes syn på kunnskap, med utgangspunkt i rammeplanens fremstilling. Deretter forsøker jeg å destabilisere dikotomien og kategoriene samisk og ikkesamisk som konstrueres i rammeplanen. Inspirert av Derrida ønsker jeg å stille spørsmål ved tekster om bærekraftig utvikling for deretter å kunne utvide og åpne opp for alternative forståelser av begrepet. Jeg vil hevde at en kan gjøre mangfoldige ... Master Thesis samisk OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Jaques ENVELOPE(76.308,76.308,-69.407,-69.407)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Rammeplan
Bærekrafig utvikling
Jaques Derrida
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
spellingShingle Rammeplan
Bærekrafig utvikling
Jaques Derrida
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
Sandvik, Maria Bendiksen
Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
topic_facet Rammeplan
Bærekrafig utvikling
Jaques Derrida
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
description Master i barnehagepedagogikk Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas (1930-2004) arbeider. Målet med masteroppgaven er å se nytt og annerledes på bærekraftig utvikling i rammeplanen med bruk av poststrukturell teori, og dermed utfordre diskurser som presenteres for barnehagefeltet. Kritikken fremføres gjennom dekonstruksjon av rammplanteksten og tilhørende grunnlagsdokumenter. Dekonstruksjon oppstår ved kritiske lesninger og utvalg i tekster. Derridas begreper différance, trace og aporia benyttes som innganger for å kunne åpne opp og forstyrre presentasjonen om bærekraftig utvikling i tekstene. Oppgavens tema er bærekraftig utvikling. Begrepet har med den siste revideringen av rammeplanen fått en sterkere posisjon, og er nå en del av barnehagens verdigrunnlag. På bakgrunn av dette kan det tenkes at bærekraftig utvikling får en svært stor betydning for det pedagogiske arbeidet i norske barnehager. Gjennom dette prosjektet undersøkes det hvordan begrepet bærekraftig utvikling kan være eller bli i møtet med barnehagen. Oppgaven gir imidlertid ingen svar på hvordan bærekraftig utvikling bør eller skal komme til uttrykk og virke. I oppgaven drøftes barnehagens posisjon i utdanningssystemet og hvordan bærekraftig utvikling skrives inn i en barnehagekontekst. Bærekraftig utvikling skrives frem som aporia (paradoks) og jeg forsøker å peke på dimensjoner ved bærekraftig utvikling som marginaliseres og som i liten grad gjenspeiles i rammeplanen. Videre drøftes syn på kunnskap, med utgangspunkt i rammeplanens fremstilling. Deretter forsøker jeg å destabilisere dikotomien og kategoriene samisk og ikkesamisk som konstrueres i rammeplanen. Inspirert av Derrida ønsker jeg å stille spørsmål ved tekster om bærekraftig utvikling for deretter å kunne utvide og åpne opp for alternative forståelser av begrepet. Jeg vil hevde at en kan gjøre mangfoldige ...
author2 Greve, Anne
format Master Thesis
author Sandvik, Maria Bendiksen
author_facet Sandvik, Maria Bendiksen
author_sort Sandvik, Maria Bendiksen
title Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
title_short Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
title_full Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
title_fullStr Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
title_full_unstemmed Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
title_sort bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. kritiske lesninger med jacques derrida.
publisher OsloMet - storbyuniversitetet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10642/6703
long_lat ENVELOPE(76.308,76.308,-69.407,-69.407)
geographic Jaques
geographic_facet Jaques
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation https://hdl.handle.net/10642/6703
_version_ 1809939026300370944