Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.

Master i yrkespedagogikk Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens samfunn der dokumentasjon av oppnådde kvalifikasjon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malmberg, Kari
Other Authors: Stålhane, Jan
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10642/3300
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/3300
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/3300 2023-05-15T16:32:11+02:00 Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. Malmberg, Kari Stålhane, Jan 2016 application/pdf https://hdl.handle.net/10642/3300 nob nob Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning MAYP;2016 https://hdl.handle.net/10642/3300 Yrkespedagogikk Dokumentasjon Arbeidspraksis Opplæring Design- og håndverk Kriminalomsorgen Insatte Fengsel Peer reviewed Master thesis 2016 fthsosloakersoda 2021-10-11T16:54:49Z Master i yrkespedagogikk Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens samfunn der dokumentasjon av oppnådde kvalifikasjoner og kompetanse er avgjørende for å få innpass i arbeidslivet er det viktig at innsatte, som ofte ikke har fullført videregående opplæring, kan samle kvalifikasjoner på annet vis. Dokumentasjonen på oppnådd kompetanse er utformet som et kursbevis i design og håndverksfag og kan benyttes som realkompetansevurdering og/eller arbeidsattest. Dokumentasjonen er forankret i kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk. Målet med dokumenteringen er å styrke innsattes mulighet for arbeid og/ eller videre utdanning etter løslatelse. Som metodetilnærming til prosjektet har jeg valgt å bruke aksjonsforskning. Prosjektet har vært gjennomført i tre faser med praktiske handlinger: 1. Involveringsfase med kolleger og Grønland voksenopplæringssenter, 2. Tilrettelegging av dokumentasjon for de innsatte og 3. Utarbeidelse av kursbevis. Prosjektet ble gjennomført i tidsrommet fra høsten 2013 til senvinteren 2015. Jeg har hatt en bred teoretisk tilnærming til problemstillingen. Sentrale styringsdokumenter som ligger til grunn for kriminalomsorgens straffegjennomføringsarbeid har vært viktig for å belyse hvilke føringer som ligger til grunn for opplæring og arbeid i arbeidsdriften, samt læreplanen for Vg1 design og håndverk. Min teoretiske tilnærming har inkludert ulike perspektiver innen yrkesdidaktikk og yrkeskunnskap. Sentrale teoretikere i oppgaven har vært Kvale og Nilsen, Lave og Wenger, Donald Schön, Hiim og Hippe, Hiim samt Dreyfus og Dreyfus. Jeg har brukt kvalitative metoder som ustrukturerte samtaler, deltakende observasjon, egen loggføring samt intervjuer med innsatte og ansatte for å samle empiri. Funn fra de kvalitative undersøkelsene viser at verksbetjentenes arbeid med å konvertere kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk om til sine egne tilpassete læringsmål bidro til å strukturere og systematisere de innsattes kompetanse i en dokumentasjon som kunne utstedes som et kursbevis. Funn viser også at de innsatte ser på dokumenteringen som en motiverende faktor for å gå på arbeid. Master Thesis Grønland OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Dreyfus ENVELOPE(-60.817,-60.817,-62.533,-62.533)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Yrkespedagogikk
Dokumentasjon
Arbeidspraksis
Opplæring
Design- og håndverk
Kriminalomsorgen
Insatte
Fengsel
spellingShingle Yrkespedagogikk
Dokumentasjon
Arbeidspraksis
Opplæring
Design- og håndverk
Kriminalomsorgen
Insatte
Fengsel
Malmberg, Kari
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
topic_facet Yrkespedagogikk
Dokumentasjon
Arbeidspraksis
Opplæring
Design- og håndverk
Kriminalomsorgen
Insatte
Fengsel
description Master i yrkespedagogikk Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens samfunn der dokumentasjon av oppnådde kvalifikasjoner og kompetanse er avgjørende for å få innpass i arbeidslivet er det viktig at innsatte, som ofte ikke har fullført videregående opplæring, kan samle kvalifikasjoner på annet vis. Dokumentasjonen på oppnådd kompetanse er utformet som et kursbevis i design og håndverksfag og kan benyttes som realkompetansevurdering og/eller arbeidsattest. Dokumentasjonen er forankret i kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk. Målet med dokumenteringen er å styrke innsattes mulighet for arbeid og/ eller videre utdanning etter løslatelse. Som metodetilnærming til prosjektet har jeg valgt å bruke aksjonsforskning. Prosjektet har vært gjennomført i tre faser med praktiske handlinger: 1. Involveringsfase med kolleger og Grønland voksenopplæringssenter, 2. Tilrettelegging av dokumentasjon for de innsatte og 3. Utarbeidelse av kursbevis. Prosjektet ble gjennomført i tidsrommet fra høsten 2013 til senvinteren 2015. Jeg har hatt en bred teoretisk tilnærming til problemstillingen. Sentrale styringsdokumenter som ligger til grunn for kriminalomsorgens straffegjennomføringsarbeid har vært viktig for å belyse hvilke føringer som ligger til grunn for opplæring og arbeid i arbeidsdriften, samt læreplanen for Vg1 design og håndverk. Min teoretiske tilnærming har inkludert ulike perspektiver innen yrkesdidaktikk og yrkeskunnskap. Sentrale teoretikere i oppgaven har vært Kvale og Nilsen, Lave og Wenger, Donald Schön, Hiim og Hippe, Hiim samt Dreyfus og Dreyfus. Jeg har brukt kvalitative metoder som ustrukturerte samtaler, deltakende observasjon, egen loggføring samt intervjuer med innsatte og ansatte for å samle empiri. Funn fra de kvalitative undersøkelsene viser at verksbetjentenes arbeid med å konvertere kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk om til sine egne tilpassete læringsmål bidro til å strukturere og systematisere de innsattes kompetanse i en dokumentasjon som kunne utstedes som et kursbevis. Funn viser også at de innsatte ser på dokumenteringen som en motiverende faktor for å gå på arbeid.
author2 Stålhane, Jan
format Master Thesis
author Malmberg, Kari
author_facet Malmberg, Kari
author_sort Malmberg, Kari
title Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
title_short Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
title_full Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
title_fullStr Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
title_full_unstemmed Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
title_sort hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
publisher Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10642/3300
long_lat ENVELOPE(-60.817,-60.817,-62.533,-62.533)
geographic Dreyfus
geographic_facet Dreyfus
genre Grønland
genre_facet Grønland
op_relation MAYP;2016
https://hdl.handle.net/10642/3300
_version_ 1766021931863113728