Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
Master i yrkespedagogikk Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens samfunn der dokumentasjon av oppnådde kvalifikasjon...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10642/3300 |
id |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/3300 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/3300 2023-05-15T16:32:11+02:00 Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. Malmberg, Kari Stålhane, Jan 2016 application/pdf https://hdl.handle.net/10642/3300 nob nob Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning MAYP;2016 https://hdl.handle.net/10642/3300 Yrkespedagogikk Dokumentasjon Arbeidspraksis Opplæring Design- og håndverk Kriminalomsorgen Insatte Fengsel Peer reviewed Master thesis 2016 fthsosloakersoda 2021-10-11T16:54:49Z Master i yrkespedagogikk Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens samfunn der dokumentasjon av oppnådde kvalifikasjoner og kompetanse er avgjørende for å få innpass i arbeidslivet er det viktig at innsatte, som ofte ikke har fullført videregående opplæring, kan samle kvalifikasjoner på annet vis. Dokumentasjonen på oppnådd kompetanse er utformet som et kursbevis i design og håndverksfag og kan benyttes som realkompetansevurdering og/eller arbeidsattest. Dokumentasjonen er forankret i kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk. Målet med dokumenteringen er å styrke innsattes mulighet for arbeid og/ eller videre utdanning etter løslatelse. Som metodetilnærming til prosjektet har jeg valgt å bruke aksjonsforskning. Prosjektet har vært gjennomført i tre faser med praktiske handlinger: 1. Involveringsfase med kolleger og Grønland voksenopplæringssenter, 2. Tilrettelegging av dokumentasjon for de innsatte og 3. Utarbeidelse av kursbevis. Prosjektet ble gjennomført i tidsrommet fra høsten 2013 til senvinteren 2015. Jeg har hatt en bred teoretisk tilnærming til problemstillingen. Sentrale styringsdokumenter som ligger til grunn for kriminalomsorgens straffegjennomføringsarbeid har vært viktig for å belyse hvilke føringer som ligger til grunn for opplæring og arbeid i arbeidsdriften, samt læreplanen for Vg1 design og håndverk. Min teoretiske tilnærming har inkludert ulike perspektiver innen yrkesdidaktikk og yrkeskunnskap. Sentrale teoretikere i oppgaven har vært Kvale og Nilsen, Lave og Wenger, Donald Schön, Hiim og Hippe, Hiim samt Dreyfus og Dreyfus. Jeg har brukt kvalitative metoder som ustrukturerte samtaler, deltakende observasjon, egen loggføring samt intervjuer med innsatte og ansatte for å samle empiri. Funn fra de kvalitative undersøkelsene viser at verksbetjentenes arbeid med å konvertere kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk om til sine egne tilpassete læringsmål bidro til å strukturere og systematisere de innsattes kompetanse i en dokumentasjon som kunne utstedes som et kursbevis. Funn viser også at de innsatte ser på dokumenteringen som en motiverende faktor for å gå på arbeid. Master Thesis Grønland OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Dreyfus ENVELOPE(-60.817,-60.817,-62.533,-62.533) |
institution |
Open Polar |
collection |
OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) |
op_collection_id |
fthsosloakersoda |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Yrkespedagogikk Dokumentasjon Arbeidspraksis Opplæring Design- og håndverk Kriminalomsorgen Insatte Fengsel |
spellingShingle |
Yrkespedagogikk Dokumentasjon Arbeidspraksis Opplæring Design- og håndverk Kriminalomsorgen Insatte Fengsel Malmberg, Kari Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. |
topic_facet |
Yrkespedagogikk Dokumentasjon Arbeidspraksis Opplæring Design- og håndverk Kriminalomsorgen Insatte Fengsel |
description |
Master i yrkespedagogikk Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens samfunn der dokumentasjon av oppnådde kvalifikasjoner og kompetanse er avgjørende for å få innpass i arbeidslivet er det viktig at innsatte, som ofte ikke har fullført videregående opplæring, kan samle kvalifikasjoner på annet vis. Dokumentasjonen på oppnådd kompetanse er utformet som et kursbevis i design og håndverksfag og kan benyttes som realkompetansevurdering og/eller arbeidsattest. Dokumentasjonen er forankret i kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk. Målet med dokumenteringen er å styrke innsattes mulighet for arbeid og/ eller videre utdanning etter løslatelse. Som metodetilnærming til prosjektet har jeg valgt å bruke aksjonsforskning. Prosjektet har vært gjennomført i tre faser med praktiske handlinger: 1. Involveringsfase med kolleger og Grønland voksenopplæringssenter, 2. Tilrettelegging av dokumentasjon for de innsatte og 3. Utarbeidelse av kursbevis. Prosjektet ble gjennomført i tidsrommet fra høsten 2013 til senvinteren 2015. Jeg har hatt en bred teoretisk tilnærming til problemstillingen. Sentrale styringsdokumenter som ligger til grunn for kriminalomsorgens straffegjennomføringsarbeid har vært viktig for å belyse hvilke føringer som ligger til grunn for opplæring og arbeid i arbeidsdriften, samt læreplanen for Vg1 design og håndverk. Min teoretiske tilnærming har inkludert ulike perspektiver innen yrkesdidaktikk og yrkeskunnskap. Sentrale teoretikere i oppgaven har vært Kvale og Nilsen, Lave og Wenger, Donald Schön, Hiim og Hippe, Hiim samt Dreyfus og Dreyfus. Jeg har brukt kvalitative metoder som ustrukturerte samtaler, deltakende observasjon, egen loggføring samt intervjuer med innsatte og ansatte for å samle empiri. Funn fra de kvalitative undersøkelsene viser at verksbetjentenes arbeid med å konvertere kompetansemål fra læreplanen i Vg1 design og håndverk om til sine egne tilpassete læringsmål bidro til å strukturere og systematisere de innsattes kompetanse i en dokumentasjon som kunne utstedes som et kursbevis. Funn viser også at de innsatte ser på dokumenteringen som en motiverende faktor for å gå på arbeid. |
author2 |
Stålhane, Jan |
format |
Master Thesis |
author |
Malmberg, Kari |
author_facet |
Malmberg, Kari |
author_sort |
Malmberg, Kari |
title |
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. |
title_short |
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. |
title_full |
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. |
title_fullStr |
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. |
title_full_unstemmed |
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. |
title_sort |
hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i bredtveit fengsel og forvaringsanstalt. |
publisher |
Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanning |
publishDate |
2016 |
url |
https://hdl.handle.net/10642/3300 |
long_lat |
ENVELOPE(-60.817,-60.817,-62.533,-62.533) |
geographic |
Dreyfus |
geographic_facet |
Dreyfus |
genre |
Grønland |
genre_facet |
Grønland |
op_relation |
MAYP;2016 https://hdl.handle.net/10642/3300 |
_version_ |
1766021931863113728 |