'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
Populærmusikk i islam er ikke et nytt fenomen, men i løpet av de siste 10 til 15 åra har denne musikkstilen nådd ut til millioner av unge muslimer, og bidratt til utviklingen av en egen global muslimsk ungdomskultur. Tekstene kan både være sekulære og religiøse, men i denne artikkelen fokuserer jeg...
Published in: | Kirke og Kultur |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10642/3013 https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 |
id |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/3013 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/3013 2023-06-11T04:16:23+02:00 'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur Kvalvaag, Robert Williams 2015 application/pdf https://hdl.handle.net/10642/3013 https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 nob nob Universitetsforlaget Kirke og Kultur;119(1) Kvalvaag, R. W. (2015). «Ya Habibi ya Muhammad»-Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur. Kirke og Kultur, 119(1), 50-70. urn:issn:0023-186X FRIDAID 1234959 https://hdl.handle.net/10642/3013 https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 Populærkultur Islam Populærmusikk Musikk Religiøse buskap VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap religionshistorie: 153 Journal article Peer reviewed 2015 fthsosloakersoda https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 2023-04-26T22:38:51Z Populærmusikk i islam er ikke et nytt fenomen, men i løpet av de siste 10 til 15 åra har denne musikkstilen nådd ut til millioner av unge muslimer, og bidratt til utviklingen av en egen global muslimsk ungdomskultur. Tekstene kan både være sekulære og religiøse, men i denne artikkelen fokuserer jeg på artister som fremfører tekster med eksplisitte religiøse budskap. Selv om islamsk popmusikk har likhetstrekk med vestlig popmusikk er disse to langt fra identiske størrelser, verken når det gjelder tekster eller musikalske uttrykksformer. Det pågår dessuten en debatt i islam om denne musikken er haram eller halal. I denne artikkelen presenteres noen av de viktigste artistene i sjangeren, med vekt på den teologien de formidler. Artikkelen fokuserer særlig på Muhammad-fromheten, slik denne uttrykkes og formidles i den islamske populærkulturen, og på denne fromhetens røtter i ulike islamske tradisjoner. Article in Journal/Newspaper sami OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Haram ENVELOPE(6.445,6.445,62.599,62.599) Kirke og Kultur 120 1 50 70 |
institution |
Open Polar |
collection |
OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) |
op_collection_id |
fthsosloakersoda |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Populærkultur Islam Populærmusikk Musikk Religiøse buskap VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap religionshistorie: 153 |
spellingShingle |
Populærkultur Islam Populærmusikk Musikk Religiøse buskap VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap religionshistorie: 153 Kvalvaag, Robert Williams 'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur |
topic_facet |
Populærkultur Islam Populærmusikk Musikk Religiøse buskap VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap religionshistorie: 153 |
description |
Populærmusikk i islam er ikke et nytt fenomen, men i løpet av de siste 10 til 15 åra har denne musikkstilen nådd ut til millioner av unge muslimer, og bidratt til utviklingen av en egen global muslimsk ungdomskultur. Tekstene kan både være sekulære og religiøse, men i denne artikkelen fokuserer jeg på artister som fremfører tekster med eksplisitte religiøse budskap. Selv om islamsk popmusikk har likhetstrekk med vestlig popmusikk er disse to langt fra identiske størrelser, verken når det gjelder tekster eller musikalske uttrykksformer. Det pågår dessuten en debatt i islam om denne musikken er haram eller halal. I denne artikkelen presenteres noen av de viktigste artistene i sjangeren, med vekt på den teologien de formidler. Artikkelen fokuserer særlig på Muhammad-fromheten, slik denne uttrykkes og formidles i den islamske populærkulturen, og på denne fromhetens røtter i ulike islamske tradisjoner. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Kvalvaag, Robert Williams |
author_facet |
Kvalvaag, Robert Williams |
author_sort |
Kvalvaag, Robert Williams |
title |
'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur |
title_short |
'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur |
title_full |
'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur |
title_fullStr |
'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur |
title_full_unstemmed |
'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur |
title_sort |
'ya habibi ya muhammad': sami yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur |
publisher |
Universitetsforlaget |
publishDate |
2015 |
url |
https://hdl.handle.net/10642/3013 https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 |
long_lat |
ENVELOPE(6.445,6.445,62.599,62.599) |
geographic |
Haram |
geographic_facet |
Haram |
genre |
sami |
genre_facet |
sami |
op_relation |
Kirke og Kultur;119(1) Kvalvaag, R. W. (2015). «Ya Habibi ya Muhammad»-Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur. Kirke og Kultur, 119(1), 50-70. urn:issn:0023-186X FRIDAID 1234959 https://hdl.handle.net/10642/3013 https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 |
op_doi |
https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 |
container_title |
Kirke og Kultur |
container_volume |
120 |
container_issue |
1 |
container_start_page |
50 |
op_container_end_page |
70 |
_version_ |
1768374202472071168 |