'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur

Populærmusikk i islam er ikke et nytt fenomen, men i løpet av de siste 10 til 15 åra har denne musikkstilen nådd ut til millioner av unge muslimer, og bidratt til utviklingen av en egen global muslimsk ungdomskultur. Tekstene kan både være sekulære og religiøse, men i denne artikkelen fokuserer jeg...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Kirke og Kultur
Main Author: Kvalvaag, Robert Williams
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10642/3013
https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/3013
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/3013 2023-06-11T04:16:23+02:00 'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur Kvalvaag, Robert Williams 2015 application/pdf https://hdl.handle.net/10642/3013 https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 nob nob Universitetsforlaget Kirke og Kultur;119(1) Kvalvaag, R. W. (2015). «Ya Habibi ya Muhammad»-Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur. Kirke og Kultur, 119(1), 50-70. urn:issn:0023-186X FRIDAID 1234959 https://hdl.handle.net/10642/3013 https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 Populærkultur Islam Populærmusikk Musikk Religiøse buskap VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap religionshistorie: 153 Journal article Peer reviewed 2015 fthsosloakersoda https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07 2023-04-26T22:38:51Z Populærmusikk i islam er ikke et nytt fenomen, men i løpet av de siste 10 til 15 åra har denne musikkstilen nådd ut til millioner av unge muslimer, og bidratt til utviklingen av en egen global muslimsk ungdomskultur. Tekstene kan både være sekulære og religiøse, men i denne artikkelen fokuserer jeg på artister som fremfører tekster med eksplisitte religiøse budskap. Selv om islamsk popmusikk har likhetstrekk med vestlig popmusikk er disse to langt fra identiske størrelser, verken når det gjelder tekster eller musikalske uttrykksformer. Det pågår dessuten en debatt i islam om denne musikken er haram eller halal. I denne artikkelen presenteres noen av de viktigste artistene i sjangeren, med vekt på den teologien de formidler. Artikkelen fokuserer særlig på Muhammad-fromheten, slik denne uttrykkes og formidles i den islamske populærkulturen, og på denne fromhetens røtter i ulike islamske tradisjoner. Article in Journal/Newspaper sami OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Haram ENVELOPE(6.445,6.445,62.599,62.599) Kirke og Kultur 120 1 50 70
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Populærkultur
Islam
Populærmusikk
Musikk
Religiøse buskap
VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap
religionshistorie: 153
spellingShingle Populærkultur
Islam
Populærmusikk
Musikk
Religiøse buskap
VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap
religionshistorie: 153
Kvalvaag, Robert Williams
'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
topic_facet Populærkultur
Islam
Populærmusikk
Musikk
Religiøse buskap
VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap
religionshistorie: 153
description Populærmusikk i islam er ikke et nytt fenomen, men i løpet av de siste 10 til 15 åra har denne musikkstilen nådd ut til millioner av unge muslimer, og bidratt til utviklingen av en egen global muslimsk ungdomskultur. Tekstene kan både være sekulære og religiøse, men i denne artikkelen fokuserer jeg på artister som fremfører tekster med eksplisitte religiøse budskap. Selv om islamsk popmusikk har likhetstrekk med vestlig popmusikk er disse to langt fra identiske størrelser, verken når det gjelder tekster eller musikalske uttrykksformer. Det pågår dessuten en debatt i islam om denne musikken er haram eller halal. I denne artikkelen presenteres noen av de viktigste artistene i sjangeren, med vekt på den teologien de formidler. Artikkelen fokuserer særlig på Muhammad-fromheten, slik denne uttrykkes og formidles i den islamske populærkulturen, og på denne fromhetens røtter i ulike islamske tradisjoner.
format Article in Journal/Newspaper
author Kvalvaag, Robert Williams
author_facet Kvalvaag, Robert Williams
author_sort Kvalvaag, Robert Williams
title 'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
title_short 'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
title_full 'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
title_fullStr 'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
title_full_unstemmed 'Ya Habibi ya Muhammad': Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
title_sort 'ya habibi ya muhammad': sami yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2015
url https://hdl.handle.net/10642/3013
https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07
long_lat ENVELOPE(6.445,6.445,62.599,62.599)
geographic Haram
geographic_facet Haram
genre sami
genre_facet sami
op_relation Kirke og Kultur;119(1)
Kvalvaag, R. W. (2015). «Ya Habibi ya Muhammad»-Sami Yusuf og framveksten av en global muslimsk ungdomskultur. Kirke og Kultur, 119(1), 50-70.
urn:issn:0023-186X
FRIDAID 1234959
https://hdl.handle.net/10642/3013
https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07
op_doi https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2015-01-07
container_title Kirke og Kultur
container_volume 120
container_issue 1
container_start_page 50
op_container_end_page 70
_version_ 1768374202472071168