Å være nord

Master i estetiske fag Denne avhandlingen presenterer et kunstbasert forskningsprosjekt fra Svalbard. Som kunstner og forsker har jeg hatt en økosofisk inngang til generering av et feltmateriale som jeg har brukt som base for en devising-prosess om den østerrikske kvinnen Christiane Ritter. I boken...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skogstad, Maja
Other Authors: Gjærum, Rikke Gürgens
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Oslo og Akershus 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10642/2781
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/2781
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/2781 2023-05-15T15:19:23+02:00 Å være nord Skogstad, Maja Gjærum, Rikke Gürgens 2015 application/pdf https://hdl.handle.net/10642/2781 nob nob Høgskolen i Oslo og Akershus https://hdl.handle.net/10642/2781 Kunstbasert forskningsprosjekt Svalbard Christiane ritter VDP::Humaniora: 000::Kulturvitenskap: 060::Annen kulturvitenskap: 069 Master thesis 2015 fthsosloakersoda 2021-10-11T16:53:17Z Master i estetiske fag Denne avhandlingen presenterer et kunstbasert forskningsprosjekt fra Svalbard. Som kunstner og forsker har jeg hatt en økosofisk inngang til generering av et feltmateriale som jeg har brukt som base for en devising-prosess om den østerrikske kvinnen Christiane Ritter. I boken Kvinne i Polarnatten skriver hun om en overvintring på Spitsbergen i 1934. Visuell-etnografiske studier, intervjuer og Ritters overvintring er det sammensatte materialet som devisingen bygger på, og som utgjør forskningsmaterialet i denne skriftlige avhandlingen. Devisingen ender i en performance som iscenesettes etter at skriveprosessen med avhandlingen er over. I avhandlingen er utdrag fra empirien analysert med utgangspunkt i økosofi og performativ estetikk for å kunne se hvordan Ritters kamp mot omgivelsene transformeres til et samspill i og med omgivelsene. Bruk av visuell etnografi og kvalitative forskningsintervjuer inn i det performative uttrykket er et bindemiddel mellom det performative rommet og Svalbard. Forskningsprosjektet befinner seg i et krysningspunkt mellom teori og praksis eller vitenskap og kunst. Men det praktiske og kunstneriske er den ledende part i dette samspillet, slik at det teoretiske og vitenskapelige arbeidet har hjulpet meg videre i det sceniske arbeidet. De kunstneriske og vitenskapelige resultatene er både avhandlingen og performancen, hvor sistnevnte fremdeles er inne i devisingprosessen. This thesis presents an artistic research project from Svalbard. As an artist and a researcher I have had an ecosophic entrance to the generation of a field material that I have used as a base in a devising process about the Austrian woman Christiane Ritter. In her book A Woman in the Polar Night she writes about her year of living in the Arctic in 1934. Visual ethnographical studies, interviews and Ritter’s stay are the combined material, which the devising is built upon, and what constitutes the research material in this written thesis. The devising will end up as a performance that will be staged after the process of writing this thesis.In the thesis excerpts from the empirical data is analysed from an ecosophical- and performance aesthetic point of view. This is to see how Ritter’s battle against the environments turns in to an interaction in, and with, the environments. The use of the visual ethnographical material and interviews is a bond between the performative space and Svalbard. The research project lies in the cross roads between theory and practical work, or science and art. The artistic and scientific results are both the thesis and the performance, where the latter is still an on-going process. Master Thesis Arctic polar night Svalbard Spitsbergen OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Arctic Christiane ENVELOPE(70.233,70.233,-49.350,-49.350) Svalbard
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language Norwegian Bokmål
topic Kunstbasert forskningsprosjekt
Svalbard
Christiane ritter
VDP::Humaniora: 000::Kulturvitenskap: 060::Annen kulturvitenskap: 069
spellingShingle Kunstbasert forskningsprosjekt
Svalbard
Christiane ritter
VDP::Humaniora: 000::Kulturvitenskap: 060::Annen kulturvitenskap: 069
Skogstad, Maja
Å være nord
topic_facet Kunstbasert forskningsprosjekt
Svalbard
Christiane ritter
VDP::Humaniora: 000::Kulturvitenskap: 060::Annen kulturvitenskap: 069
description Master i estetiske fag Denne avhandlingen presenterer et kunstbasert forskningsprosjekt fra Svalbard. Som kunstner og forsker har jeg hatt en økosofisk inngang til generering av et feltmateriale som jeg har brukt som base for en devising-prosess om den østerrikske kvinnen Christiane Ritter. I boken Kvinne i Polarnatten skriver hun om en overvintring på Spitsbergen i 1934. Visuell-etnografiske studier, intervjuer og Ritters overvintring er det sammensatte materialet som devisingen bygger på, og som utgjør forskningsmaterialet i denne skriftlige avhandlingen. Devisingen ender i en performance som iscenesettes etter at skriveprosessen med avhandlingen er over. I avhandlingen er utdrag fra empirien analysert med utgangspunkt i økosofi og performativ estetikk for å kunne se hvordan Ritters kamp mot omgivelsene transformeres til et samspill i og med omgivelsene. Bruk av visuell etnografi og kvalitative forskningsintervjuer inn i det performative uttrykket er et bindemiddel mellom det performative rommet og Svalbard. Forskningsprosjektet befinner seg i et krysningspunkt mellom teori og praksis eller vitenskap og kunst. Men det praktiske og kunstneriske er den ledende part i dette samspillet, slik at det teoretiske og vitenskapelige arbeidet har hjulpet meg videre i det sceniske arbeidet. De kunstneriske og vitenskapelige resultatene er både avhandlingen og performancen, hvor sistnevnte fremdeles er inne i devisingprosessen. This thesis presents an artistic research project from Svalbard. As an artist and a researcher I have had an ecosophic entrance to the generation of a field material that I have used as a base in a devising process about the Austrian woman Christiane Ritter. In her book A Woman in the Polar Night she writes about her year of living in the Arctic in 1934. Visual ethnographical studies, interviews and Ritter’s stay are the combined material, which the devising is built upon, and what constitutes the research material in this written thesis. The devising will end up as a performance that will be staged after the process of writing this thesis.In the thesis excerpts from the empirical data is analysed from an ecosophical- and performance aesthetic point of view. This is to see how Ritter’s battle against the environments turns in to an interaction in, and with, the environments. The use of the visual ethnographical material and interviews is a bond between the performative space and Svalbard. The research project lies in the cross roads between theory and practical work, or science and art. The artistic and scientific results are both the thesis and the performance, where the latter is still an on-going process.
author2 Gjærum, Rikke Gürgens
format Master Thesis
author Skogstad, Maja
author_facet Skogstad, Maja
author_sort Skogstad, Maja
title Å være nord
title_short Å være nord
title_full Å være nord
title_fullStr Å være nord
title_full_unstemmed Å være nord
title_sort å være nord
publisher Høgskolen i Oslo og Akershus
publishDate 2015
url https://hdl.handle.net/10642/2781
long_lat ENVELOPE(70.233,70.233,-49.350,-49.350)
geographic Arctic
Christiane
Svalbard
geographic_facet Arctic
Christiane
Svalbard
genre Arctic
polar night
Svalbard
Spitsbergen
genre_facet Arctic
polar night
Svalbard
Spitsbergen
op_relation https://hdl.handle.net/10642/2781
_version_ 1766349571707895808