Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?

Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen te...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Goth, Ursula-Georgine Småland, Landmark, Brynjar Fowels, Schønfeldt, Espen Braathen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Published: Åbo Akademis Förlag 2014
Subjects:
TIP
Online Access:https://hdl.handle.net/10642/2021
http://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2014/2014-2-tip.pdf
id fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/2021
record_format openpolar
spelling fthsosloakersoda:oai:oda.oslomet.no:10642/2021 2023-05-15T16:13:47+02:00 Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? Goth, Ursula-Georgine Småland Landmark, Brynjar Fowels Schønfeldt, Espen Braathen 2014 application/pdf https://hdl.handle.net/10642/2021 http://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2014/2014-2-tip.pdf eng eng Åbo Akademis Förlag Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(2) Goth, U-G. S., Landmark, B. F. & Schønfeldt, E. B. (2014). Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 4(2) urn:issn:2242-458X FRIDAID 1077067 https://hdl.handle.net/10642/2021 http://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2014/2014-2-tip.pdf Yrkesfaglig opplæring Teknikk og industriell produksjon TIP Yrkesutdanning Felleskomponenter Relevans VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 Journal article Peer reviewed 2014 fthsosloakersoda 2021-10-11T16:53:58Z Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen teknisk industri, skips- og bilindustri (82 med kryssløp). Det antas at det er sprikende kompetansekrav mellom disse yrkene og at det derfor er vanskelig å finne faglige fellesnevnere mellom mange av fagene. I så fall er det utfordrende å ha en felles undervisning som oppleves som relevant for alle fagene. Målet med undersøkelsen er å vise hvilke faglige felleskomponenter det er i den kompetansen/kunnskap og ferdigheter som arbeidsmarkedet etterspør. I denne artikkelen prøver forfatterne å belyse i hvilken grad det finnes faglige fellesnevnere mellom de ulike TIP-fagene slik at det en underviser i ett fag også har faglig relevans for andre fag. Fagpersoner i industri i Norge med ansvar for lærlinger i sine respektive fagområde ble kontaktet og spurt om hvilke emner, kunnskaper og ferdigheter som er viktig for dette yrket i deres bedrift. Med dette har forfatterne laget en relevansundersøkelse over hvilke emner som etterspørres i og på tvers av de ulike yrkene. Dette belyser i hvilken grad det er store eller små faglige fellestrekk mellom de ulike fagene. Det kom inn over 400 svar fra opplæringsansvarlige i alle fylker i landet (unntatt Finnmark), hvorav 299 ble skåret. Disse representerer 75 % av lærlingeplassene fra TIP i Norge i 2012. Ulike fagområder ble skåret etter dikotome svar (relevant/ikke) og vektet på en 4-punkts Likert skala. Siden det er store variasjoner i hvor mange lærlinger de ulike fagene etterspør, har vi i denne undersøkelsen datagrunnlag til å kunne si noe om bedrifter - fag som representerer 75 av De innkomne data viser den samlede kompetansen som industribedriftene etterspør fra TIP på videregående skole. Resultatene er vektet etter fagets størrelse beregnet ut fra antall nyingåtte lærlingekontrakter i 2012. Konkrete kunnskaper og ferdighetsnivå finnes i 10 av de 11 yrkene som etterspurte flest lærlinger i 2012. Disse områder er kobling, demontering, feilsøking på elektriske anlegg, maskinering etter arbeidstegninger o.l. Artikkelen konkluderer med at det kan være mulig å ha konkrete praktiske øvingsoppgaver med faglig relevans for de fleste av de store inkluderte fagene uten at undervisningen vil oppfattes som abstrakt og teoretisk. . Article in Journal/Newspaper Finnmark Finnmark OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Yrke ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakersoda
language English
topic Yrkesfaglig opplæring
Teknikk og industriell produksjon
TIP
Yrkesutdanning
Felleskomponenter
Relevans
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
spellingShingle Yrkesfaglig opplæring
Teknikk og industriell produksjon
TIP
Yrkesutdanning
Felleskomponenter
Relevans
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
Goth, Ursula-Georgine Småland
Landmark, Brynjar Fowels
Schønfeldt, Espen Braathen
Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
topic_facet Yrkesfaglig opplæring
Teknikk og industriell produksjon
TIP
Yrkesutdanning
Felleskomponenter
Relevans
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
description Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell produksjon (TIP) på videregående skole i Norge kan lede til 65 ulike fag innen teknisk industri, skips- og bilindustri (82 med kryssløp). Det antas at det er sprikende kompetansekrav mellom disse yrkene og at det derfor er vanskelig å finne faglige fellesnevnere mellom mange av fagene. I så fall er det utfordrende å ha en felles undervisning som oppleves som relevant for alle fagene. Målet med undersøkelsen er å vise hvilke faglige felleskomponenter det er i den kompetansen/kunnskap og ferdigheter som arbeidsmarkedet etterspør. I denne artikkelen prøver forfatterne å belyse i hvilken grad det finnes faglige fellesnevnere mellom de ulike TIP-fagene slik at det en underviser i ett fag også har faglig relevans for andre fag. Fagpersoner i industri i Norge med ansvar for lærlinger i sine respektive fagområde ble kontaktet og spurt om hvilke emner, kunnskaper og ferdigheter som er viktig for dette yrket i deres bedrift. Med dette har forfatterne laget en relevansundersøkelse over hvilke emner som etterspørres i og på tvers av de ulike yrkene. Dette belyser i hvilken grad det er store eller små faglige fellestrekk mellom de ulike fagene. Det kom inn over 400 svar fra opplæringsansvarlige i alle fylker i landet (unntatt Finnmark), hvorav 299 ble skåret. Disse representerer 75 % av lærlingeplassene fra TIP i Norge i 2012. Ulike fagområder ble skåret etter dikotome svar (relevant/ikke) og vektet på en 4-punkts Likert skala. Siden det er store variasjoner i hvor mange lærlinger de ulike fagene etterspør, har vi i denne undersøkelsen datagrunnlag til å kunne si noe om bedrifter - fag som representerer 75 av De innkomne data viser den samlede kompetansen som industribedriftene etterspør fra TIP på videregående skole. Resultatene er vektet etter fagets størrelse beregnet ut fra antall nyingåtte lærlingekontrakter i 2012. Konkrete kunnskaper og ferdighetsnivå finnes i 10 av de 11 yrkene som etterspurte flest lærlinger i 2012. Disse områder er kobling, demontering, feilsøking på elektriske anlegg, maskinering etter arbeidstegninger o.l. Artikkelen konkluderer med at det kan være mulig å ha konkrete praktiske øvingsoppgaver med faglig relevans for de fleste av de store inkluderte fagene uten at undervisningen vil oppfattes som abstrakt og teoretisk. .
format Article in Journal/Newspaper
author Goth, Ursula-Georgine Småland
Landmark, Brynjar Fowels
Schønfeldt, Espen Braathen
author_facet Goth, Ursula-Georgine Småland
Landmark, Brynjar Fowels
Schønfeldt, Espen Braathen
author_sort Goth, Ursula-Georgine Småland
title Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_short Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_full Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_fullStr Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_full_unstemmed Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?
title_sort finnes det en faglig felleskomponent for tip yrkene?
publisher Åbo Akademis Förlag
publishDate 2014
url https://hdl.handle.net/10642/2021
http://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2014/2014-2-tip.pdf
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(19.217,19.217,69.517,69.517)
geographic Finnes
Yrke
geographic_facet Finnes
Yrke
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_relation Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(2)
Goth, U-G. S., Landmark, B. F. & Schønfeldt, E. B. (2014). Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene?. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 4(2)
urn:issn:2242-458X
FRIDAID 1077067
https://hdl.handle.net/10642/2021
http://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2014/2014-2-tip.pdf
_version_ 1765999627997282304