Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?
I oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad et teknologi og designprosjekt kan øke elevenes motivasjon. Jeg begrenset meg til elevenes motivasjon for naturfag, og elevenes motivasjon for temaet som prosjektet omhandlet. Samtidig fokuserer jeg på de elevene som ellers er umotiverte eller delvis motiv...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian |
Published: |
Høgskolen i Oslo og Akershus
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/20.500.12199/492 |
id |
fthsosloakers:oai:fagarkivet-hioa.archive.knowledgearc.net:20.500.12199/492 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsosloakers:oai:fagarkivet-hioa.archive.knowledgearc.net:20.500.12199/492 2023-05-15T16:13:39+02:00 Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene? Rusthaug, Mikael Vangen Liv Oddrun Voll 2015-04-23 http://hdl.handle.net/20.500.12199/492 no_NB nor Høgskolen i Oslo og Akershus Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn Naturfag Teknologi Design Pedagogikk Bachelor thesis 2015 fthsosloakers 2019-08-16T09:50:04Z I oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad et teknologi og designprosjekt kan øke elevenes motivasjon. Jeg begrenset meg til elevenes motivasjon for naturfag, og elevenes motivasjon for temaet som prosjektet omhandlet. Samtidig fokuserer jeg på de elevene som ellers er umotiverte eller delvis motiverte for enten faget, temaet eller begge deler. Jeg gjennomførte to semistrukturerte spørreundersøkelser med en 7. klasse i Oslo som har hatt et teknologi og designprosjekt innen elektrisitet. Resultatene viser en økt motivasjon hos nesten alle elevene fra utvalget. Graden av økt motivasjon viser seg å være ulik avhengig av hvilke aspekter ved motivasjon man ser på som mest relevant. I oppgaven sammenligner jeg blant annet resultatene fra min egen undersøkelse med et lignende forskningsprosjekt gjennomført i Finnmark. Drøftingen viser også hvorfor teknologi og design som skolefag støtter opp under Stortingsmelding 22. Bachelor Thesis Finnmark Finnmark OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
institution |
Open Polar |
collection |
OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) |
op_collection_id |
fthsosloakers |
language |
Norwegian |
topic |
Naturfag Teknologi Design Pedagogikk |
spellingShingle |
Naturfag Teknologi Design Pedagogikk Rusthaug, Mikael Vangen Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene? |
topic_facet |
Naturfag Teknologi Design Pedagogikk |
description |
I oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad et teknologi og designprosjekt kan øke elevenes motivasjon. Jeg begrenset meg til elevenes motivasjon for naturfag, og elevenes motivasjon for temaet som prosjektet omhandlet. Samtidig fokuserer jeg på de elevene som ellers er umotiverte eller delvis motiverte for enten faget, temaet eller begge deler. Jeg gjennomførte to semistrukturerte spørreundersøkelser med en 7. klasse i Oslo som har hatt et teknologi og designprosjekt innen elektrisitet. Resultatene viser en økt motivasjon hos nesten alle elevene fra utvalget. Graden av økt motivasjon viser seg å være ulik avhengig av hvilke aspekter ved motivasjon man ser på som mest relevant. I oppgaven sammenligner jeg blant annet resultatene fra min egen undersøkelse med et lignende forskningsprosjekt gjennomført i Finnmark. Drøftingen viser også hvorfor teknologi og design som skolefag støtter opp under Stortingsmelding 22. |
author2 |
Liv Oddrun Voll |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Rusthaug, Mikael Vangen |
author_facet |
Rusthaug, Mikael Vangen |
author_sort |
Rusthaug, Mikael Vangen |
title |
Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene? |
title_short |
Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene? |
title_full |
Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene? |
title_fullStr |
Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene? |
title_full_unstemmed |
Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene? |
title_sort |
teknologi og design – i hvilken grad motiveres elevene? |
publisher |
Høgskolen i Oslo og Akershus |
publishDate |
2015 |
url |
http://hdl.handle.net/20.500.12199/492 |
long_lat |
ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
geographic |
Faget |
geographic_facet |
Faget |
genre |
Finnmark Finnmark |
genre_facet |
Finnmark Finnmark |
op_relation |
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn |
_version_ |
1765999460273356800 |