Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?

I oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad et teknologi og designprosjekt kan øke elevenes motivasjon. Jeg begrenset meg til elevenes motivasjon for naturfag, og elevenes motivasjon for temaet som prosjektet omhandlet. Samtidig fokuserer jeg på de elevene som ellers er umotiverte eller delvis motiv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rusthaug, Mikael Vangen
Other Authors: Liv Oddrun Voll
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian
Published: Høgskolen i Oslo og Akershus 2015
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/20.500.12199/492
id fthsosloakers:oai:fagarkivet-hioa.archive.knowledgearc.net:20.500.12199/492
record_format openpolar
spelling fthsosloakers:oai:fagarkivet-hioa.archive.knowledgearc.net:20.500.12199/492 2023-05-15T16:13:39+02:00 Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene? Rusthaug, Mikael Vangen Liv Oddrun Voll 2015-04-23 http://hdl.handle.net/20.500.12199/492 no_NB nor Høgskolen i Oslo og Akershus Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn Naturfag Teknologi Design Pedagogikk Bachelor thesis 2015 fthsosloakers 2019-08-16T09:50:04Z I oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad et teknologi og designprosjekt kan øke elevenes motivasjon. Jeg begrenset meg til elevenes motivasjon for naturfag, og elevenes motivasjon for temaet som prosjektet omhandlet. Samtidig fokuserer jeg på de elevene som ellers er umotiverte eller delvis motiverte for enten faget, temaet eller begge deler. Jeg gjennomførte to semistrukturerte spørreundersøkelser med en 7. klasse i Oslo som har hatt et teknologi og designprosjekt innen elektrisitet. Resultatene viser en økt motivasjon hos nesten alle elevene fra utvalget. Graden av økt motivasjon viser seg å være ulik avhengig av hvilke aspekter ved motivasjon man ser på som mest relevant. I oppgaven sammenligner jeg blant annet resultatene fra min egen undersøkelse med et lignende forskningsprosjekt gjennomført i Finnmark. Drøftingen viser også hvorfor teknologi og design som skolefag støtter opp under Stortingsmelding 22. Bachelor Thesis Finnmark Finnmark OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
institution Open Polar
collection OsloMet (Oslo Metropolitan University): ODA (Open Digital Archive)
op_collection_id fthsosloakers
language Norwegian
topic Naturfag
Teknologi
Design
Pedagogikk
spellingShingle Naturfag
Teknologi
Design
Pedagogikk
Rusthaug, Mikael Vangen
Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?
topic_facet Naturfag
Teknologi
Design
Pedagogikk
description I oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad et teknologi og designprosjekt kan øke elevenes motivasjon. Jeg begrenset meg til elevenes motivasjon for naturfag, og elevenes motivasjon for temaet som prosjektet omhandlet. Samtidig fokuserer jeg på de elevene som ellers er umotiverte eller delvis motiverte for enten faget, temaet eller begge deler. Jeg gjennomførte to semistrukturerte spørreundersøkelser med en 7. klasse i Oslo som har hatt et teknologi og designprosjekt innen elektrisitet. Resultatene viser en økt motivasjon hos nesten alle elevene fra utvalget. Graden av økt motivasjon viser seg å være ulik avhengig av hvilke aspekter ved motivasjon man ser på som mest relevant. I oppgaven sammenligner jeg blant annet resultatene fra min egen undersøkelse med et lignende forskningsprosjekt gjennomført i Finnmark. Drøftingen viser også hvorfor teknologi og design som skolefag støtter opp under Stortingsmelding 22.
author2 Liv Oddrun Voll
format Bachelor Thesis
author Rusthaug, Mikael Vangen
author_facet Rusthaug, Mikael Vangen
author_sort Rusthaug, Mikael Vangen
title Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?
title_short Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?
title_full Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?
title_fullStr Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?
title_full_unstemmed Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?
title_sort teknologi og design – i hvilken grad motiveres elevene?
publisher Høgskolen i Oslo og Akershus
publishDate 2015
url http://hdl.handle.net/20.500.12199/492
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Faget
geographic_facet Faget
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_relation Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn
_version_ 1765999460273356800