Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?

I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den kvantitative innholdsanalysen har tallfestet det totale antall forekomster av sam...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Johnsen, Kathrine, Solbakken, Therese Bergmo
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Inland Norway University 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3136910
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3136910
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3136910 2024-09-15T18:33:38+00:00 Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens? Johnsen, Kathrine Solbakken, Therese Bergmo 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3136910 nob nob Inland Norway University no.inn:inspera:231446969:51676842 https://hdl.handle.net/11250/3136910 Master thesis 2024 fthsinnlandet 2024-08-06T09:21:45Z I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den kvantitative innholdsanalysen har tallfestet det totale antall forekomster av samisk innhold i lærebøkene, mens den kvalitative innholdsanalysen har hatt som formål å undersøke om et utvalg av tekster presenterer sitt innhold på samiske stemmers premisser, og om de fremhever spesifikke identitetsmarkører i tekstene. Vi har i studien analysert et totalt antall på 19 lærebøker fra fire av de største læremiddelforlagene i Norge, Cappelen Damm, Fagbokforlaget, Aschehoug og Gyldendal. Resultatet vi sitter igjen med, er at innholdet av samiskrelatert tematikk er lavt, og at det i hovedsak presenteres sekvensvis i lærebøkene heller enn å være jevnt fordelt gjennom verket. Disse resultatene samsvarer med lignende studier det vises til i oppgaven. På bakgrunn av tekstutvalget til den kvalitative analysen, kan vi slå fast at samiske stemmer blir løftet frem og at tekstene belyser et bredt spekter av innhold, fra fornorskningspolitikken til nyere tids populærkultur. Særlig unge samiske stemmer blir fremhevet gjennom de representerte tekstene, selv om det også er inkludert tradisjonelt anerkjente tekster og forfattere som har hatt særlig betydning for samisk kultur gjennom historien. Vi mener, dog fra et majoritetsperspektiv, at læreboktekstene forsøker å fremme det mangfoldet av ulike identiteter som finnes blant den samiske befolkningen. Derimot kunne tekstomfanget vært større, slik at samisk tematikk ville blitt presentert mer gjennomgående gjennom de ulike årstrinnene. In this study, using mixed methods, we have carried out two content analyses of textbooks for the Norwegian subject for grades 5-7., produced in connection with LK20, with respectively a quantitative and a qualitative angle of approach. The quantitative content analysis has quantified the total number of occurrences of Sami themes in the ... Master Thesis sami samisk Høgskolen i Innlandet: Brage INN
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
description I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den kvantitative innholdsanalysen har tallfestet det totale antall forekomster av samisk innhold i lærebøkene, mens den kvalitative innholdsanalysen har hatt som formål å undersøke om et utvalg av tekster presenterer sitt innhold på samiske stemmers premisser, og om de fremhever spesifikke identitetsmarkører i tekstene. Vi har i studien analysert et totalt antall på 19 lærebøker fra fire av de største læremiddelforlagene i Norge, Cappelen Damm, Fagbokforlaget, Aschehoug og Gyldendal. Resultatet vi sitter igjen med, er at innholdet av samiskrelatert tematikk er lavt, og at det i hovedsak presenteres sekvensvis i lærebøkene heller enn å være jevnt fordelt gjennom verket. Disse resultatene samsvarer med lignende studier det vises til i oppgaven. På bakgrunn av tekstutvalget til den kvalitative analysen, kan vi slå fast at samiske stemmer blir løftet frem og at tekstene belyser et bredt spekter av innhold, fra fornorskningspolitikken til nyere tids populærkultur. Særlig unge samiske stemmer blir fremhevet gjennom de representerte tekstene, selv om det også er inkludert tradisjonelt anerkjente tekster og forfattere som har hatt særlig betydning for samisk kultur gjennom historien. Vi mener, dog fra et majoritetsperspektiv, at læreboktekstene forsøker å fremme det mangfoldet av ulike identiteter som finnes blant den samiske befolkningen. Derimot kunne tekstomfanget vært større, slik at samisk tematikk ville blitt presentert mer gjennomgående gjennom de ulike årstrinnene. In this study, using mixed methods, we have carried out two content analyses of textbooks for the Norwegian subject for grades 5-7., produced in connection with LK20, with respectively a quantitative and a qualitative angle of approach. The quantitative content analysis has quantified the total number of occurrences of Sami themes in the ...
format Master Thesis
author Johnsen, Kathrine
Solbakken, Therese Bergmo
spellingShingle Johnsen, Kathrine
Solbakken, Therese Bergmo
Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
author_facet Johnsen, Kathrine
Solbakken, Therese Bergmo
author_sort Johnsen, Kathrine
title Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
title_short Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
title_full Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
title_fullStr Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
title_full_unstemmed Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
title_sort samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
publisher Inland Norway University
publishDate 2024
url https://hdl.handle.net/11250/3136910
genre sami
samisk
genre_facet sami
samisk
op_relation no.inn:inspera:231446969:51676842
https://hdl.handle.net/11250/3136910
_version_ 1810475341910638592