Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens?
I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den kvantitative innholdsanalysen har tallfestet det totale antall forekomster av sam...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Inland Norway University
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3136909 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3136909 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3136909 2024-09-15T18:33:38+00:00 Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens? Solbakken, Therese Bergmo Johnsen, Kathrine 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3136909 nob nob Inland Norway University no.inn:inspera:231446969:51581661 https://hdl.handle.net/11250/3136909 Master thesis 2024 fthsinnlandet 2024-08-06T09:21:45Z I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den kvantitative innholdsanalysen har tallfestet det totale antall forekomster av samisk innhold i lærebøkene, mens den kvalitative innholdsanalysen har hatt som formål å undersøke om et utvalg av tekster presenterer sitt innhold på samiske stemmers premisser, og om de fremhever spesifikke identitetsmarkører i tekstene. Vi har i studien analysert et totalt antall på 19 lærebøker fra fire av de største læremiddelforlagene i Norge, Cappelen Damm, Fagbokforlaget, Aschehoug og Gyldendal. Resultatet vi sitter igjen med, er at innholdet av samiskrelatert tematikk er lavt, og at det i hovedsak presenteres sekvensvis i lærebøkene heller enn å være jevnt fordelt gjennom verket. Disse resultatene samsvarer med lignende studier det vises til i oppgaven. På bakgrunn av tekstutvalget til den kvalitative analysen, kan vi slå fast at samiske stemmer blir løftet frem og at tekstene belyser et bredt spekter av innhold, fra fornorskningspolitikken til nyere tids populærkultur. Særlig unge samiske stemmer blir fremhevet gjennom de representerte tekstene, selv om det også er inkludert tradisjonelt anerkjente tekster og forfattere som har hatt særlig betydning for samisk kultur gjennom historien. Vi mener, dog fra et majoritetsperspektiv, at læreboktekstene forsøker å fremme det mangfoldet av ulike identiteter som finnes blant den samiske befolkningen. Derimot kunne tekstomfanget vært større, slik at samisk tematikk ville blitt presentert mer gjennomgående gjennom de ulike årstrinnene. In this study, using mixed methods, we have carried out two content analyses of textbooks for the Norwegian subject for grades 5-7., produced in connection with LK20, with respectively a quantitative and a qualitative angle of approach. The quantitative content analysis has quantified the total number of occurrences of Sami themes in the ... Master Thesis sami samisk Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den kvantitative innholdsanalysen har tallfestet det totale antall forekomster av samisk innhold i lærebøkene, mens den kvalitative innholdsanalysen har hatt som formål å undersøke om et utvalg av tekster presenterer sitt innhold på samiske stemmers premisser, og om de fremhever spesifikke identitetsmarkører i tekstene. Vi har i studien analysert et totalt antall på 19 lærebøker fra fire av de største læremiddelforlagene i Norge, Cappelen Damm, Fagbokforlaget, Aschehoug og Gyldendal. Resultatet vi sitter igjen med, er at innholdet av samiskrelatert tematikk er lavt, og at det i hovedsak presenteres sekvensvis i lærebøkene heller enn å være jevnt fordelt gjennom verket. Disse resultatene samsvarer med lignende studier det vises til i oppgaven. På bakgrunn av tekstutvalget til den kvalitative analysen, kan vi slå fast at samiske stemmer blir løftet frem og at tekstene belyser et bredt spekter av innhold, fra fornorskningspolitikken til nyere tids populærkultur. Særlig unge samiske stemmer blir fremhevet gjennom de representerte tekstene, selv om det også er inkludert tradisjonelt anerkjente tekster og forfattere som har hatt særlig betydning for samisk kultur gjennom historien. Vi mener, dog fra et majoritetsperspektiv, at læreboktekstene forsøker å fremme det mangfoldet av ulike identiteter som finnes blant den samiske befolkningen. Derimot kunne tekstomfanget vært større, slik at samisk tematikk ville blitt presentert mer gjennomgående gjennom de ulike årstrinnene. In this study, using mixed methods, we have carried out two content analyses of textbooks for the Norwegian subject for grades 5-7., produced in connection with LK20, with respectively a quantitative and a qualitative angle of approach. The quantitative content analysis has quantified the total number of occurrences of Sami themes in the ... |
format |
Master Thesis |
author |
Solbakken, Therese Bergmo Johnsen, Kathrine |
spellingShingle |
Solbakken, Therese Bergmo Johnsen, Kathrine Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens? |
author_facet |
Solbakken, Therese Bergmo Johnsen, Kathrine |
author_sort |
Solbakken, Therese Bergmo |
title |
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens? |
title_short |
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens? |
title_full |
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens? |
title_fullStr |
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens? |
title_full_unstemmed |
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens? |
title_sort |
samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens? |
publisher |
Inland Norway University |
publishDate |
2024 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3136909 |
genre |
sami samisk |
genre_facet |
sami samisk |
op_relation |
no.inn:inspera:231446969:51581661 https://hdl.handle.net/11250/3136909 |
_version_ |
1810475337862086656 |