God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.

Høsten 2018 inngikk Senter for praksisrettet utdanningsforskning, SePU, et samarbeid med kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna om forsknings- og forbedringsprosjektet God opplæring for alle. Samarbeidet om dette prosjektet hadde en varighet på 5 år og ble avsluttet våren 2023. Vi har forsøk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Håland, Kjersti Sørmoen, Løken, Gro Helstad, Holth, Anne Cathrine, Merkelbach, Friederike, Nordahl, Sigrid Øyen
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Innlandet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3118616
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3118616
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3118616 2024-09-15T17:38:30+00:00 God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023. Håland, Kjersti Sørmoen Løken, Gro Helstad Holth, Anne Cathrine Merkelbach, Friederike Nordahl, Sigrid Øyen 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3118616 nob nob Høgskolen i Innlandet Oppdragsrapport;6/2024 urn:isbn:978-82-8380-476-8 urn:issn:2535-4140 https://hdl.handle.net/11250/3118616 © Høgskolen i Innlandet, 2024 199 Research report 2024 fthsinnlandet 2024-08-06T09:21:45Z Høsten 2018 inngikk Senter for praksisrettet utdanningsforskning, SePU, et samarbeid med kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna om forsknings- og forbedringsprosjektet God opplæring for alle. Samarbeidet om dette prosjektet hadde en varighet på 5 år og ble avsluttet våren 2023. Vi har forsøkt gjennom denne rapporten å drøfte og belyse ulike perspektiver knyttet til målene for God opplæring for alle, om at alle skal oppleve å være inkludert i fellesskapet og få utnyttet sitt potensiale for utvikling og læring. Når inkludering forstås som en grunnleggende tenke- og handlemåte, som skal prege alle valg som gjøres i barnehage og skole (Nordahl m.fl., 2018), er inkludering ikke noe man kan sjekke ut for endelig måloppnåelse. Inkludering skal prege alt vi gjør hver dag i møte med barna og elevene. Det er særlig fire funn vi vil løfte fram som høydepunkter: • Barnehageresultatene viser stor framgang på nesten samtlige områder i spørreundersøkelsen, fra T1 til T3. • Det er mye felles kompetanse og holdninger som er utviklet gjennom disse 5 årene på tvers av kommuner, barnehager, skoler og mellom ansatte. • Lærerne opplever samarbeidet med PPT Ytre Helgeland svært godt, og det har vært en positiv økning og svært god skåre hele veien fra T1 til T3. • Foreldrene viser økt tilfredshet når det gjelder dialog og involvering i både barnehage og skole fra T1 til T3. Report Alstahaug Helgeland Leirfjord Lurøy Høgskolen i Innlandet: Brage INN
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
description Høsten 2018 inngikk Senter for praksisrettet utdanningsforskning, SePU, et samarbeid med kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna om forsknings- og forbedringsprosjektet God opplæring for alle. Samarbeidet om dette prosjektet hadde en varighet på 5 år og ble avsluttet våren 2023. Vi har forsøkt gjennom denne rapporten å drøfte og belyse ulike perspektiver knyttet til målene for God opplæring for alle, om at alle skal oppleve å være inkludert i fellesskapet og få utnyttet sitt potensiale for utvikling og læring. Når inkludering forstås som en grunnleggende tenke- og handlemåte, som skal prege alle valg som gjøres i barnehage og skole (Nordahl m.fl., 2018), er inkludering ikke noe man kan sjekke ut for endelig måloppnåelse. Inkludering skal prege alt vi gjør hver dag i møte med barna og elevene. Det er særlig fire funn vi vil løfte fram som høydepunkter: • Barnehageresultatene viser stor framgang på nesten samtlige områder i spørreundersøkelsen, fra T1 til T3. • Det er mye felles kompetanse og holdninger som er utviklet gjennom disse 5 årene på tvers av kommuner, barnehager, skoler og mellom ansatte. • Lærerne opplever samarbeidet med PPT Ytre Helgeland svært godt, og det har vært en positiv økning og svært god skåre hele veien fra T1 til T3. • Foreldrene viser økt tilfredshet når det gjelder dialog og involvering i både barnehage og skole fra T1 til T3.
format Report
author Håland, Kjersti Sørmoen
Løken, Gro Helstad
Holth, Anne Cathrine
Merkelbach, Friederike
Nordahl, Sigrid Øyen
spellingShingle Håland, Kjersti Sørmoen
Løken, Gro Helstad
Holth, Anne Cathrine
Merkelbach, Friederike
Nordahl, Sigrid Øyen
God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
author_facet Håland, Kjersti Sørmoen
Løken, Gro Helstad
Holth, Anne Cathrine
Merkelbach, Friederike
Nordahl, Sigrid Øyen
author_sort Håland, Kjersti Sørmoen
title God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
title_short God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
title_full God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
title_fullStr God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
title_full_unstemmed God opplæring for alle. Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland. Sluttrapport 2018-2023.
title_sort god opplæring for alle. kvalitetsutvikling i ytre helgeland. sluttrapport 2018-2023.
publisher Høgskolen i Innlandet
publishDate 2024
url https://hdl.handle.net/11250/3118616
genre Alstahaug
Helgeland
Leirfjord
Lurøy
genre_facet Alstahaug
Helgeland
Leirfjord
Lurøy
op_source 199
op_relation Oppdragsrapport;6/2024
urn:isbn:978-82-8380-476-8
urn:issn:2535-4140
https://hdl.handle.net/11250/3118616
op_rights © Høgskolen i Innlandet, 2024
_version_ 1810473597627531264