En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen.
Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan opplever pedagogiske ledere krenkelser mellom barn i sine barnehager? For å kunne...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Inland Norway University
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3079804 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3079804 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3079804 2024-03-03T08:45:10+00:00 En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen. Vandli, Lars Idar 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3079804 nob nob Inland Norway University no.inn:inspera:136492602:70468419 https://hdl.handle.net/11250/3079804 Master thesis 2023 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:21Z Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan opplever pedagogiske ledere krenkelser mellom barn i sine barnehager? For å kunne besvare problemstillingen, har jeg i tillegg jobbet ut ifra to forskerspørsmål. Disse forskerspørsmålene lyder som følger: 1. på hvilken måte kommer krenkelsene til syne for informantene? 2. hvilke tanker og erfaringer har informantene rundt valg av hensiktsmessige metoder og strategier for å forebygge, avdekke og håndtere krenkelser blant barn i sine barnehager? Forskerspørsmålene bidro til å skape samtale, refleksjoner og diskusjoner rundt informantenes erfaringer med tiltak og metoder for å forebygge og håndtere krenkelser i barnegruppen. Som metode har jeg gjennomført semi-strukturerte intervjuer av totalt fem informanter fra fem forskjellige barnehager i ett fylke i Norge. Studien er utformet med et fenomenologisk forskningsdesign og er en kvalitativ undersøkelse som tar utgangspunkt i en intervjuguide som ble utformet i forkant av gjennomføringen av intervjuene. Intervjuguiden har sikret at alle informantene ble stilt de samme spørsmålene. Spørsmålene i intervjuguiden ble utformet på en måte som la til rette for at informantene skulle få dele sine personlige erfaringer, meninger og opplevelser om fenomenet, noe som er i tråd med den fenomenologiske vitenskapsteorien. Studiens teorikapittel tar for seg teori om små barns sosiale og emosjonelle utvikling og kompetanse, samt teori om inkludering i barnehagen og om mobbing og krenkelser. Innenfor teorien om mobbing og krenkelser blir Dan Olweus’ (1992) teori nevnt og diskutert, men studien bygger allikevel mest på nyere forskning og forståelse av mobbing og krenkelser som sosiale prosesser på avveie, slik som blant andre Ingrid Lund og Anne Helgeland (2020) beskriver, og som igjen bygger på blant annet dansk forskning fra Helle Rabøl Hansen (2018) og Dorthe Marie ... Master Thesis Helgeland Høgskolen i Innlandet: Brage INN Helgeland Helle ENVELOPE(14.664,14.664,68.243,68.243) |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan opplever pedagogiske ledere krenkelser mellom barn i sine barnehager? For å kunne besvare problemstillingen, har jeg i tillegg jobbet ut ifra to forskerspørsmål. Disse forskerspørsmålene lyder som følger: 1. på hvilken måte kommer krenkelsene til syne for informantene? 2. hvilke tanker og erfaringer har informantene rundt valg av hensiktsmessige metoder og strategier for å forebygge, avdekke og håndtere krenkelser blant barn i sine barnehager? Forskerspørsmålene bidro til å skape samtale, refleksjoner og diskusjoner rundt informantenes erfaringer med tiltak og metoder for å forebygge og håndtere krenkelser i barnegruppen. Som metode har jeg gjennomført semi-strukturerte intervjuer av totalt fem informanter fra fem forskjellige barnehager i ett fylke i Norge. Studien er utformet med et fenomenologisk forskningsdesign og er en kvalitativ undersøkelse som tar utgangspunkt i en intervjuguide som ble utformet i forkant av gjennomføringen av intervjuene. Intervjuguiden har sikret at alle informantene ble stilt de samme spørsmålene. Spørsmålene i intervjuguiden ble utformet på en måte som la til rette for at informantene skulle få dele sine personlige erfaringer, meninger og opplevelser om fenomenet, noe som er i tråd med den fenomenologiske vitenskapsteorien. Studiens teorikapittel tar for seg teori om små barns sosiale og emosjonelle utvikling og kompetanse, samt teori om inkludering i barnehagen og om mobbing og krenkelser. Innenfor teorien om mobbing og krenkelser blir Dan Olweus’ (1992) teori nevnt og diskutert, men studien bygger allikevel mest på nyere forskning og forståelse av mobbing og krenkelser som sosiale prosesser på avveie, slik som blant andre Ingrid Lund og Anne Helgeland (2020) beskriver, og som igjen bygger på blant annet dansk forskning fra Helle Rabøl Hansen (2018) og Dorthe Marie ... |
format |
Master Thesis |
author |
Vandli, Lars Idar |
spellingShingle |
Vandli, Lars Idar En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen. |
author_facet |
Vandli, Lars Idar |
author_sort |
Vandli, Lars Idar |
title |
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen. |
title_short |
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen. |
title_full |
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen. |
title_fullStr |
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen. |
title_full_unstemmed |
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen. |
title_sort |
en fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen. |
publisher |
Inland Norway University |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3079804 |
long_lat |
ENVELOPE(14.664,14.664,68.243,68.243) |
geographic |
Helgeland Helle |
geographic_facet |
Helgeland Helle |
genre |
Helgeland |
genre_facet |
Helgeland |
op_relation |
no.inn:inspera:136492602:70468419 https://hdl.handle.net/11250/3079804 |
_version_ |
1792500714758471680 |