En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen.

Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan opplever pedagogiske ledere krenkelser mellom barn i sine barnehager? For å kunne...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vandli, Lars Idar
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Inland Norway University 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3079804
Description
Summary:Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan opplever pedagogiske ledere krenkelser mellom barn i sine barnehager? For å kunne besvare problemstillingen, har jeg i tillegg jobbet ut ifra to forskerspørsmål. Disse forskerspørsmålene lyder som følger: 1. på hvilken måte kommer krenkelsene til syne for informantene? 2. hvilke tanker og erfaringer har informantene rundt valg av hensiktsmessige metoder og strategier for å forebygge, avdekke og håndtere krenkelser blant barn i sine barnehager? Forskerspørsmålene bidro til å skape samtale, refleksjoner og diskusjoner rundt informantenes erfaringer med tiltak og metoder for å forebygge og håndtere krenkelser i barnegruppen. Som metode har jeg gjennomført semi-strukturerte intervjuer av totalt fem informanter fra fem forskjellige barnehager i ett fylke i Norge. Studien er utformet med et fenomenologisk forskningsdesign og er en kvalitativ undersøkelse som tar utgangspunkt i en intervjuguide som ble utformet i forkant av gjennomføringen av intervjuene. Intervjuguiden har sikret at alle informantene ble stilt de samme spørsmålene. Spørsmålene i intervjuguiden ble utformet på en måte som la til rette for at informantene skulle få dele sine personlige erfaringer, meninger og opplevelser om fenomenet, noe som er i tråd med den fenomenologiske vitenskapsteorien. Studiens teorikapittel tar for seg teori om små barns sosiale og emosjonelle utvikling og kompetanse, samt teori om inkludering i barnehagen og om mobbing og krenkelser. Innenfor teorien om mobbing og krenkelser blir Dan Olweus’ (1992) teori nevnt og diskutert, men studien bygger allikevel mest på nyere forskning og forståelse av mobbing og krenkelser som sosiale prosesser på avveie, slik som blant andre Ingrid Lund og Anne Helgeland (2020) beskriver, og som igjen bygger på blant annet dansk forskning fra Helle Rabøl Hansen (2018) og Dorthe Marie ...