Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv
Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. Studien skal forsøke å besvare følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Inland Norway University
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3078942 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3078942 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3078942 2024-03-03T08:48:36+00:00 Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv Eira, Else Kristine 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3078942 nob nob Inland Norway University no.inn:inspera:136496030:36264703 https://hdl.handle.net/11250/3078942 Master thesis 2023 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:20Z Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. Studien skal forsøke å besvare følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner, opplevelser og erfaringer har norsk-samiske lærere knyttet til flerspråklighet og flerspråklig opplæring? For å belyse problemstillingen, har jeg utarbeidet følgende forskningsspørsmål: a) Hvilket syn på flerspråklighet legger lærerne til grunn? b) Hvordan bruker lærerne flerspråklighet som en ressurs for å styrke egen undervisning og elevenes forståelse? c) Hvilke holdninger finnes i skolekonteksten knyttet til norsk-samisk flerspråklighet? Forskningen ble gjort på en ungdomsskole og to videregående skoler. Utvalget bestod av tre samisktalende lærere som underviser i norskfaget. Lærerne er tospråklige med enten norsk eller samisk som førstespråk. I denne studien ble det benyttet kvalitativ metode i form av semistrukturert intervju med tre lærere. Datamaterialet består av deltakernes intervjuer, som analyseres og fortolkes i en hermeneutisk tilnærming. Deretter diskuteres det i lys av studiens teori og forskning om flerspråklighet. I den første delen av forskningsoppgaven viser funn at lærerne har et positivt syn på flerspråklighet, men at de forstår/tolker flerspråklighet litt ulikt. I den andre delen viser funn at flerspråklighet blir sett som en ressurs i klasserommet. For å styrke egen undervisning og elevenes forståelse benytter lærerne seg av ulike flerspråklige opplæringsmodeller. Samtidig har lærerne et ønske om å ivareta både norsk og samisk. I forskningsoppgavens siste del er det funn på en del språkangst, men dataene sier ikke noe om hvorfor. Det kan argumenteres for at ettervirkningene av assimileringspolitikken har ført til at både lærerne og elevene kan føle på språkangst i klasserommet. Lærernes språkangst knyttes til tankegangen om at elevene er oppmerksomme på lærernes språklige avvik, mens elevenes ... Master Thesis samisk Høgskolen i Innlandet: Brage INN Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Denne masteroppgaven innenfor master i språkfag tar for seg samspillet i norsk-samisk flerspråklighet. Formålet med oppgaven er å belyse norsk-samisk flerspråklighet gjennom lærernes refleksjoner, opplevelser og erfaringer. Studien skal forsøke å besvare følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner, opplevelser og erfaringer har norsk-samiske lærere knyttet til flerspråklighet og flerspråklig opplæring? For å belyse problemstillingen, har jeg utarbeidet følgende forskningsspørsmål: a) Hvilket syn på flerspråklighet legger lærerne til grunn? b) Hvordan bruker lærerne flerspråklighet som en ressurs for å styrke egen undervisning og elevenes forståelse? c) Hvilke holdninger finnes i skolekonteksten knyttet til norsk-samisk flerspråklighet? Forskningen ble gjort på en ungdomsskole og to videregående skoler. Utvalget bestod av tre samisktalende lærere som underviser i norskfaget. Lærerne er tospråklige med enten norsk eller samisk som førstespråk. I denne studien ble det benyttet kvalitativ metode i form av semistrukturert intervju med tre lærere. Datamaterialet består av deltakernes intervjuer, som analyseres og fortolkes i en hermeneutisk tilnærming. Deretter diskuteres det i lys av studiens teori og forskning om flerspråklighet. I den første delen av forskningsoppgaven viser funn at lærerne har et positivt syn på flerspråklighet, men at de forstår/tolker flerspråklighet litt ulikt. I den andre delen viser funn at flerspråklighet blir sett som en ressurs i klasserommet. For å styrke egen undervisning og elevenes forståelse benytter lærerne seg av ulike flerspråklige opplæringsmodeller. Samtidig har lærerne et ønske om å ivareta både norsk og samisk. I forskningsoppgavens siste del er det funn på en del språkangst, men dataene sier ikke noe om hvorfor. Det kan argumenteres for at ettervirkningene av assimileringspolitikken har ført til at både lærerne og elevene kan føle på språkangst i klasserommet. Lærernes språkangst knyttes til tankegangen om at elevene er oppmerksomme på lærernes språklige avvik, mens elevenes ... |
format |
Master Thesis |
author |
Eira, Else Kristine |
spellingShingle |
Eira, Else Kristine Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv |
author_facet |
Eira, Else Kristine |
author_sort |
Eira, Else Kristine |
title |
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv |
title_short |
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv |
title_full |
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv |
title_fullStr |
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv |
title_full_unstemmed |
Norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv |
title_sort |
norsk-samisk flerspråklighet fra et lærerperspektiv |
publisher |
Inland Norway University |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3078942 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
geographic |
Finnes |
geographic_facet |
Finnes |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
no.inn:inspera:136496030:36264703 https://hdl.handle.net/11250/3078942 |
_version_ |
1792505552036691968 |