«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»

Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers dialogfilosofi» Fra fødsel søker vi andre som kan forstå oss og støtte oss, og...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gullord, Sara
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Inland Norway University 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3072945
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3072945
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3072945 2024-03-03T08:45:10+00:00 «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Gullord, Sara 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3072945 nob nob Inland Norway University no.inn:inspera:147999575:33118828 https://hdl.handle.net/11250/3072945 Master thesis 2023 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:23Z Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers dialogfilosofi» Fra fødsel søker vi andre som kan forstå oss og støtte oss, og vi etablerer oss i et nett av relasjoner gjennom livet, skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19). Videre skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19) at deltakerne i disse relasjonene påvirker hverandre. For å få innsikt i egne opplevelser, bør man derfor vektlegge det mellommenneskelige og dets betydning i relasjonen. Ifølge Martin Buber betraktes mennesket som et individ med behov for tilknytning til andre mennesker (Helgeland, 2008, s. 20). Han tok utgangspunkt i blant annet Nietzsche, hvor de delte en bekymring for et økende fokus på materiell rikdom og komfort, fremfor kulturell og sosial utvikling hos menneskeheten (Palmer Cooper, 2016, s. 161). I en barnehage under press, med føringer fra både politiske og samfunnsmessige hold, har jeg undret meg over hvordan barnehagelæreres relasjonskompetanse stiller seg i dagens barnehage. For å undersøke dette, vil jeg bruke Martin Bubers dialogfilosofi som en inngang for å forstå mellommenneskelige relasjoner mellom barnehagelærere og barn i barnehagen. Problemstillingen i denne oppgaven er derfor: «Hvordan opplever pedagoger i barnehagen at deres relasjonskompetanse påvirker deres pedagogiske praksis?». For å få svar på min problemstilling har jeg intervjuet tre barnehagelærere. Jeg har valgt å benytte et semistrukturert forskningsintervju, slik at jeg kunne ha mulighet til å stille oppfølgingsspørsmål dersom det skulle bli nødvendig. Det er grunn til å anta at ved å intervjue barnehagelærere, vil dette bidra til å belyse oppgavens problemstilling. Ved å anvende Martin Bubers dialogfilosofi som grunnlag for intervjuer og analyse, vil jeg kunne bidra med en filosofisk inngang til relasjoner i barnehagen. Resultatene i studien viser at barnehagelærerne er ... Master Thesis Helgeland Høgskolen i Innlandet: Brage INN Helgeland
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
description Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers dialogfilosofi» Fra fødsel søker vi andre som kan forstå oss og støtte oss, og vi etablerer oss i et nett av relasjoner gjennom livet, skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19). Videre skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19) at deltakerne i disse relasjonene påvirker hverandre. For å få innsikt i egne opplevelser, bør man derfor vektlegge det mellommenneskelige og dets betydning i relasjonen. Ifølge Martin Buber betraktes mennesket som et individ med behov for tilknytning til andre mennesker (Helgeland, 2008, s. 20). Han tok utgangspunkt i blant annet Nietzsche, hvor de delte en bekymring for et økende fokus på materiell rikdom og komfort, fremfor kulturell og sosial utvikling hos menneskeheten (Palmer Cooper, 2016, s. 161). I en barnehage under press, med føringer fra både politiske og samfunnsmessige hold, har jeg undret meg over hvordan barnehagelæreres relasjonskompetanse stiller seg i dagens barnehage. For å undersøke dette, vil jeg bruke Martin Bubers dialogfilosofi som en inngang for å forstå mellommenneskelige relasjoner mellom barnehagelærere og barn i barnehagen. Problemstillingen i denne oppgaven er derfor: «Hvordan opplever pedagoger i barnehagen at deres relasjonskompetanse påvirker deres pedagogiske praksis?». For å få svar på min problemstilling har jeg intervjuet tre barnehagelærere. Jeg har valgt å benytte et semistrukturert forskningsintervju, slik at jeg kunne ha mulighet til å stille oppfølgingsspørsmål dersom det skulle bli nødvendig. Det er grunn til å anta at ved å intervjue barnehagelærere, vil dette bidra til å belyse oppgavens problemstilling. Ved å anvende Martin Bubers dialogfilosofi som grunnlag for intervjuer og analyse, vil jeg kunne bidra med en filosofisk inngang til relasjoner i barnehagen. Resultatene i studien viser at barnehagelærerne er ...
format Master Thesis
author Gullord, Sara
spellingShingle Gullord, Sara
«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
author_facet Gullord, Sara
author_sort Gullord, Sara
title «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
title_short «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
title_full «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
title_fullStr «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
title_full_unstemmed «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
title_sort «hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
publisher Inland Norway University
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/11250/3072945
geographic Helgeland
geographic_facet Helgeland
genre Helgeland
genre_facet Helgeland
op_relation no.inn:inspera:147999575:33118828
https://hdl.handle.net/11250/3072945
_version_ 1792500714954555392