«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling»
Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers dialogfilosofi» Fra fødsel søker vi andre som kan forstå oss og støtte oss, og...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Inland Norway University
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3072945 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3072945 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3072945 2024-03-03T08:45:10+00:00 «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Gullord, Sara 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3072945 nob nob Inland Norway University no.inn:inspera:147999575:33118828 https://hdl.handle.net/11250/3072945 Master thesis 2023 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:23Z Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers dialogfilosofi» Fra fødsel søker vi andre som kan forstå oss og støtte oss, og vi etablerer oss i et nett av relasjoner gjennom livet, skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19). Videre skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19) at deltakerne i disse relasjonene påvirker hverandre. For å få innsikt i egne opplevelser, bør man derfor vektlegge det mellommenneskelige og dets betydning i relasjonen. Ifølge Martin Buber betraktes mennesket som et individ med behov for tilknytning til andre mennesker (Helgeland, 2008, s. 20). Han tok utgangspunkt i blant annet Nietzsche, hvor de delte en bekymring for et økende fokus på materiell rikdom og komfort, fremfor kulturell og sosial utvikling hos menneskeheten (Palmer Cooper, 2016, s. 161). I en barnehage under press, med føringer fra både politiske og samfunnsmessige hold, har jeg undret meg over hvordan barnehagelæreres relasjonskompetanse stiller seg i dagens barnehage. For å undersøke dette, vil jeg bruke Martin Bubers dialogfilosofi som en inngang for å forstå mellommenneskelige relasjoner mellom barnehagelærere og barn i barnehagen. Problemstillingen i denne oppgaven er derfor: «Hvordan opplever pedagoger i barnehagen at deres relasjonskompetanse påvirker deres pedagogiske praksis?». For å få svar på min problemstilling har jeg intervjuet tre barnehagelærere. Jeg har valgt å benytte et semistrukturert forskningsintervju, slik at jeg kunne ha mulighet til å stille oppfølgingsspørsmål dersom det skulle bli nødvendig. Det er grunn til å anta at ved å intervjue barnehagelærere, vil dette bidra til å belyse oppgavens problemstilling. Ved å anvende Martin Bubers dialogfilosofi som grunnlag for intervjuer og analyse, vil jeg kunne bidra med en filosofisk inngang til relasjoner i barnehagen. Resultatene i studien viser at barnehagelærerne er ... Master Thesis Helgeland Høgskolen i Innlandet: Brage INN Helgeland |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Oppgavens tittel: «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» Undertittel: «Barnehagelæreres relasjonskompetanse i lys av Martin Bubers dialogfilosofi» Fra fødsel søker vi andre som kan forstå oss og støtte oss, og vi etablerer oss i et nett av relasjoner gjennom livet, skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19). Videre skriver Løvlie Schibbye & Løvlie (2017, s. 19) at deltakerne i disse relasjonene påvirker hverandre. For å få innsikt i egne opplevelser, bør man derfor vektlegge det mellommenneskelige og dets betydning i relasjonen. Ifølge Martin Buber betraktes mennesket som et individ med behov for tilknytning til andre mennesker (Helgeland, 2008, s. 20). Han tok utgangspunkt i blant annet Nietzsche, hvor de delte en bekymring for et økende fokus på materiell rikdom og komfort, fremfor kulturell og sosial utvikling hos menneskeheten (Palmer Cooper, 2016, s. 161). I en barnehage under press, med føringer fra både politiske og samfunnsmessige hold, har jeg undret meg over hvordan barnehagelæreres relasjonskompetanse stiller seg i dagens barnehage. For å undersøke dette, vil jeg bruke Martin Bubers dialogfilosofi som en inngang for å forstå mellommenneskelige relasjoner mellom barnehagelærere og barn i barnehagen. Problemstillingen i denne oppgaven er derfor: «Hvordan opplever pedagoger i barnehagen at deres relasjonskompetanse påvirker deres pedagogiske praksis?». For å få svar på min problemstilling har jeg intervjuet tre barnehagelærere. Jeg har valgt å benytte et semistrukturert forskningsintervju, slik at jeg kunne ha mulighet til å stille oppfølgingsspørsmål dersom det skulle bli nødvendig. Det er grunn til å anta at ved å intervjue barnehagelærere, vil dette bidra til å belyse oppgavens problemstilling. Ved å anvende Martin Bubers dialogfilosofi som grunnlag for intervjuer og analyse, vil jeg kunne bidra med en filosofisk inngang til relasjoner i barnehagen. Resultatene i studien viser at barnehagelærerne er ... |
format |
Master Thesis |
author |
Gullord, Sara |
spellingShingle |
Gullord, Sara «Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» |
author_facet |
Gullord, Sara |
author_sort |
Gullord, Sara |
title |
«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» |
title_short |
«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» |
title_full |
«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» |
title_fullStr |
«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» |
title_full_unstemmed |
«Hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» |
title_sort |
«hadde det ikke vært for mitt fokus på relasjoner, ville jeg ikke kunne lagt til rette for aktiviteter som bidrar til utvikling» |
publisher |
Inland Norway University |
publishDate |
2023 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3072945 |
geographic |
Helgeland |
geographic_facet |
Helgeland |
genre |
Helgeland |
genre_facet |
Helgeland |
op_relation |
no.inn:inspera:147999575:33118828 https://hdl.handle.net/11250/3072945 |
_version_ |
1792500714954555392 |