Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022

I 2019 inngikk regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund partnerskap med Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, i forbindelse med desentralisert kompetanseutvikling. Hovedmålet i kompetanseutviklingen er økt sosialt o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gustavsen, Ann Margareth, Merkelbach, Friederike
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Innlandet 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3044448
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3044448
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3044448 2024-03-03T08:44:42+00:00 Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022 Gustavsen, Ann Margareth Merkelbach, Friederike Norway, Sør-Troms 2022-12 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3044448 nob nob Høgskolen i Innlandet Skriftserien;32 urn:isbn:978-82-8380-396-9 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/3044448 Research report 2022 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:13Z I 2019 inngikk regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund partnerskap med Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, i forbindelse med desentralisert kompetanseutvikling. Hovedmålet i kompetanseutviklingen er økt sosialt og faglig læringsutbytte for alle barn og unge, med tilhørende tre effektmål som omhandler blant annet elevenes læringsmiljø og lærerens pedagogiske praksis. I denne rapporten presenteres de strategiene som har vært anvendt i «Kompetanseutvikling Sør-Troms», i perioden 2019 til 2022, samt resultater fra de to spørreundersøkelsene som har blitt gjennomført høsten 2019 og 2021. Rapporten besvarer to problemstillinger: Hvordan har kvalitetsvurderingen og kvalitetsutviklingen i desentralisert ordning for skolene i regionen Sør-Troms vært gjennomført, i samarbeid med SePU? Hva kjennetegner kvaliteten i skolen på noen utvalgte fokusområder i regionen Sør-Troms? For å besvare den første problemstillingen har vi valgt å beskrive de ulike strategiene, med utgangspunkt i koherensmodellen, som er anvendt i kompetanseutvikling «Sør-Troms» og hvordan disse strategiene har blitt støttet gjennom ulike aktiviteter i de årlige prosjektplanene. Vi vet imidlertid lite om hvordan den enkelte kommune og skoleledelse har fulgt føringene som har ligget i prosjektplanen. For å besvare den andre problemstillingen har vi i presentert resultater om elevenes faglige læring både på regionsnivå og skolenivå, samt sett nærmere på hvordan kontaktlærere har vurdert jenter og gutter, elever med og uten vedtak om spesialundervisning, elever som følger grunnleggende og ordinær norskopplæring, elever på ulike faglig nivå og elever på ulike trinn. Videre har vi presentert resultater om undervisningskvalitet og inkluderende læringsmiljø. Resultatene viser at det har skjedd få endringer på regionsnivå i Sør-Troms fra første gjennomføring av spørreundersøkelsen i 2019 til andre i 2021, både når det gjelder hovedmålet om økt sosialt og faglig læringsutbytte ... Report Gratangen Harstad Ibestad Kvæfjord Tjeldsund Troms Høgskolen i Innlandet: Brage INN Norway Kvæfjord ENVELOPE(16.184,16.184,68.772,68.772) Gratangen ENVELOPE(17.370,17.370,68.732,68.732) Tjeldsund ENVELOPE(16.399,16.399,68.547,68.547) Ibestad ENVELOPE(17.177,17.177,68.779,68.779)
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
description I 2019 inngikk regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund partnerskap med Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, i forbindelse med desentralisert kompetanseutvikling. Hovedmålet i kompetanseutviklingen er økt sosialt og faglig læringsutbytte for alle barn og unge, med tilhørende tre effektmål som omhandler blant annet elevenes læringsmiljø og lærerens pedagogiske praksis. I denne rapporten presenteres de strategiene som har vært anvendt i «Kompetanseutvikling Sør-Troms», i perioden 2019 til 2022, samt resultater fra de to spørreundersøkelsene som har blitt gjennomført høsten 2019 og 2021. Rapporten besvarer to problemstillinger: Hvordan har kvalitetsvurderingen og kvalitetsutviklingen i desentralisert ordning for skolene i regionen Sør-Troms vært gjennomført, i samarbeid med SePU? Hva kjennetegner kvaliteten i skolen på noen utvalgte fokusområder i regionen Sør-Troms? For å besvare den første problemstillingen har vi valgt å beskrive de ulike strategiene, med utgangspunkt i koherensmodellen, som er anvendt i kompetanseutvikling «Sør-Troms» og hvordan disse strategiene har blitt støttet gjennom ulike aktiviteter i de årlige prosjektplanene. Vi vet imidlertid lite om hvordan den enkelte kommune og skoleledelse har fulgt føringene som har ligget i prosjektplanen. For å besvare den andre problemstillingen har vi i presentert resultater om elevenes faglige læring både på regionsnivå og skolenivå, samt sett nærmere på hvordan kontaktlærere har vurdert jenter og gutter, elever med og uten vedtak om spesialundervisning, elever som følger grunnleggende og ordinær norskopplæring, elever på ulike faglig nivå og elever på ulike trinn. Videre har vi presentert resultater om undervisningskvalitet og inkluderende læringsmiljø. Resultatene viser at det har skjedd få endringer på regionsnivå i Sør-Troms fra første gjennomføring av spørreundersøkelsen i 2019 til andre i 2021, både når det gjelder hovedmålet om økt sosialt og faglig læringsutbytte ...
format Report
author Gustavsen, Ann Margareth
Merkelbach, Friederike
spellingShingle Gustavsen, Ann Margareth
Merkelbach, Friederike
Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022
author_facet Gustavsen, Ann Margareth
Merkelbach, Friederike
author_sort Gustavsen, Ann Margareth
title Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022
title_short Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022
title_full Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022
title_fullStr Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022
title_full_unstemmed Evaluering av "Kompetanseutvikling Sør-Troms": Et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "Sør-Troms" og Senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022
title_sort evaluering av "kompetanseutvikling sør-troms": et partnerskap i desntralisert ordning for kompetanseutvikling mellom regionen "sør-troms" og senter for praksisrettet utdanningsforkning, 2019-2022
publisher Høgskolen i Innlandet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3044448
op_coverage Norway, Sør-Troms
long_lat ENVELOPE(16.184,16.184,68.772,68.772)
ENVELOPE(17.370,17.370,68.732,68.732)
ENVELOPE(16.399,16.399,68.547,68.547)
ENVELOPE(17.177,17.177,68.779,68.779)
geographic Norway
Kvæfjord
Gratangen
Tjeldsund
Ibestad
geographic_facet Norway
Kvæfjord
Gratangen
Tjeldsund
Ibestad
genre Gratangen
Harstad
Ibestad
Kvæfjord
Tjeldsund
Troms
genre_facet Gratangen
Harstad
Ibestad
Kvæfjord
Tjeldsund
Troms
op_relation Skriftserien;32
urn:isbn:978-82-8380-396-9
urn:issn:2535-5678
https://hdl.handle.net/11250/3044448
_version_ 1792500183951474688