Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022

© Forfatterne/Høgskolen i Innlandet, 2022 «LP Vest-Lofoten» har hatt sin prosjektperiode fra 2019 til 2022. Senter for praksisrettet utdanningsforskning har i denne perioden samarbeidet med de tre kommunene i Vest-Lofoten, Moskenes, Flakstad og Vestvågøy omkring LP-strategien. LP står for læringsmil...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gustavsen, Ann Margareth, Johansen, Jane Irén
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Innlandet 2022
Subjects:
LP
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3021383
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3021383
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3021383 2024-03-03T08:46:21+00:00 Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022 Gustavsen, Ann Margareth Johansen, Jane Irén 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3021383 nob nob Høgskolen i Innlandet Skriftserien;22/2022 urn:isbn:978-82-8380-369-3 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/3021383 112 Vest-Lofoten LP læringsmiljø og pedagogisk analyse barnehage kvalitetsutvikling skole kompetanseutvikling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Research report 2022 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:19Z © Forfatterne/Høgskolen i Innlandet, 2022 «LP Vest-Lofoten» har hatt sin prosjektperiode fra 2019 til 2022. Senter for praksisrettet utdanningsforskning har i denne perioden samarbeidet med de tre kommunene i Vest-Lofoten, Moskenes, Flakstad og Vestvågøy omkring LP-strategien. LP står for læringsmiljø og pedagogisk analyse og er en strategi for systematisk og varig forbedringsarbeid i barnehage og skole. Den overordnede målsettingen i denne strategien er å realisere potensialet for læring hos alle barn og elever. Dette er knyttet til utvikling av både språklige, sosiale og faglige ferdigheter hos barn og elever, samt trivsel. Utvikling av et godt og inkluderende læringsmiljø vil fremme disse målsettingene. Slik skal LP ikke bare bidra til læring og utvikling, men også til dannelse i et videre perspektiv. I denne rapporten undersøkes de to problemstillingene:Hva har planen vært for kvalitetsutviklingen i barnehager og skoler som regionen Vest-Lofoten har gjennomført i samarbeid med SePU? Hva kjennetegner kvaliteten på noen utvalgte fokusområder i regionen Vest-Lofoten? Når det gjelder den første problemstillingen viser resultatene at det har blitt satt av mye tid til felles kompetanseutvikling i regionen Vest-Lofoten. Barnehager og skoler har fulgt samme strategi og det har eksistert gode planer for et systematisk arbeid med kompetanseutvikling, både i den enkelte barnehage og skole, men også mellom enhetene i nettverk. Hvorvidt planene er realisert, har vi ikke data på. Resultatene på den andre problemstillingen viser at det er til dels store forskjeller mellom barnehagene og skolene i regionen Vest-Lofoten, både når det gjelder prosesskvalitet og resultatkvalitet. Det indikerer at det er barnehager og skoler som har både høy og lav kvalitet i regionen. I rapporten har vi også sett spesifikt på kjønn. Resultatene viser at det både er variasjoner og likheter i hvordan jenter og gutter opplever ulike områder innenfor barnehage- og skolehverdagen. Videre ser det ut til å være større forskjeller i hvordan lærerne ... Report Lofoten Moskenes Vestvågøy Høgskolen i Innlandet: Brage INN Lofoten Vestvågøy ENVELOPE(13.611,13.611,68.148,68.148) Moskenes ENVELOPE(13.046,13.046,67.900,67.900)
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
topic Vest-Lofoten
LP
læringsmiljø og pedagogisk analyse
barnehage
kvalitetsutvikling
skole
kompetanseutvikling
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
spellingShingle Vest-Lofoten
LP
læringsmiljø og pedagogisk analyse
barnehage
kvalitetsutvikling
skole
kompetanseutvikling
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Gustavsen, Ann Margareth
Johansen, Jane Irén
Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022
topic_facet Vest-Lofoten
LP
læringsmiljø og pedagogisk analyse
barnehage
kvalitetsutvikling
skole
kompetanseutvikling
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
description © Forfatterne/Høgskolen i Innlandet, 2022 «LP Vest-Lofoten» har hatt sin prosjektperiode fra 2019 til 2022. Senter for praksisrettet utdanningsforskning har i denne perioden samarbeidet med de tre kommunene i Vest-Lofoten, Moskenes, Flakstad og Vestvågøy omkring LP-strategien. LP står for læringsmiljø og pedagogisk analyse og er en strategi for systematisk og varig forbedringsarbeid i barnehage og skole. Den overordnede målsettingen i denne strategien er å realisere potensialet for læring hos alle barn og elever. Dette er knyttet til utvikling av både språklige, sosiale og faglige ferdigheter hos barn og elever, samt trivsel. Utvikling av et godt og inkluderende læringsmiljø vil fremme disse målsettingene. Slik skal LP ikke bare bidra til læring og utvikling, men også til dannelse i et videre perspektiv. I denne rapporten undersøkes de to problemstillingene:Hva har planen vært for kvalitetsutviklingen i barnehager og skoler som regionen Vest-Lofoten har gjennomført i samarbeid med SePU? Hva kjennetegner kvaliteten på noen utvalgte fokusområder i regionen Vest-Lofoten? Når det gjelder den første problemstillingen viser resultatene at det har blitt satt av mye tid til felles kompetanseutvikling i regionen Vest-Lofoten. Barnehager og skoler har fulgt samme strategi og det har eksistert gode planer for et systematisk arbeid med kompetanseutvikling, både i den enkelte barnehage og skole, men også mellom enhetene i nettverk. Hvorvidt planene er realisert, har vi ikke data på. Resultatene på den andre problemstillingen viser at det er til dels store forskjeller mellom barnehagene og skolene i regionen Vest-Lofoten, både når det gjelder prosesskvalitet og resultatkvalitet. Det indikerer at det er barnehager og skoler som har både høy og lav kvalitet i regionen. I rapporten har vi også sett spesifikt på kjønn. Resultatene viser at det både er variasjoner og likheter i hvordan jenter og gutter opplever ulike områder innenfor barnehage- og skolehverdagen. Videre ser det ut til å være større forskjeller i hvordan lærerne ...
format Report
author Gustavsen, Ann Margareth
Johansen, Jane Irén
author_facet Gustavsen, Ann Margareth
Johansen, Jane Irén
author_sort Gustavsen, Ann Margareth
title Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022
title_short Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022
title_full Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022
title_fullStr Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022
title_full_unstemmed Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022
title_sort læringsmiljø og pedagogisk analyse «lp vest-lofoten». prosjektperiode 2018 - 2022
publisher Høgskolen i Innlandet
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3021383
long_lat ENVELOPE(13.611,13.611,68.148,68.148)
ENVELOPE(13.046,13.046,67.900,67.900)
geographic Lofoten
Vestvågøy
Moskenes
geographic_facet Lofoten
Vestvågøy
Moskenes
genre Lofoten
Moskenes
Vestvågøy
genre_facet Lofoten
Moskenes
Vestvågøy
op_source 112
op_relation Skriftserien;22/2022
urn:isbn:978-82-8380-369-3
urn:issn:2535-5678
https://hdl.handle.net/11250/3021383
_version_ 1792502367682297856