Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022
© Forfatterne/Høgskolen i Innlandet, 2022 «LP Vest-Lofoten» har hatt sin prosjektperiode fra 2019 til 2022. Senter for praksisrettet utdanningsforskning har i denne perioden samarbeidet med de tre kommunene i Vest-Lofoten, Moskenes, Flakstad og Vestvågøy omkring LP-strategien. LP står for læringsmil...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Innlandet
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3021383 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3021383 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3021383 2024-03-03T08:46:21+00:00 Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022 Gustavsen, Ann Margareth Johansen, Jane Irén 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3021383 nob nob Høgskolen i Innlandet Skriftserien;22/2022 urn:isbn:978-82-8380-369-3 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/3021383 112 Vest-Lofoten LP læringsmiljø og pedagogisk analyse barnehage kvalitetsutvikling skole kompetanseutvikling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Research report 2022 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:19Z © Forfatterne/Høgskolen i Innlandet, 2022 «LP Vest-Lofoten» har hatt sin prosjektperiode fra 2019 til 2022. Senter for praksisrettet utdanningsforskning har i denne perioden samarbeidet med de tre kommunene i Vest-Lofoten, Moskenes, Flakstad og Vestvågøy omkring LP-strategien. LP står for læringsmiljø og pedagogisk analyse og er en strategi for systematisk og varig forbedringsarbeid i barnehage og skole. Den overordnede målsettingen i denne strategien er å realisere potensialet for læring hos alle barn og elever. Dette er knyttet til utvikling av både språklige, sosiale og faglige ferdigheter hos barn og elever, samt trivsel. Utvikling av et godt og inkluderende læringsmiljø vil fremme disse målsettingene. Slik skal LP ikke bare bidra til læring og utvikling, men også til dannelse i et videre perspektiv. I denne rapporten undersøkes de to problemstillingene:Hva har planen vært for kvalitetsutviklingen i barnehager og skoler som regionen Vest-Lofoten har gjennomført i samarbeid med SePU? Hva kjennetegner kvaliteten på noen utvalgte fokusområder i regionen Vest-Lofoten? Når det gjelder den første problemstillingen viser resultatene at det har blitt satt av mye tid til felles kompetanseutvikling i regionen Vest-Lofoten. Barnehager og skoler har fulgt samme strategi og det har eksistert gode planer for et systematisk arbeid med kompetanseutvikling, både i den enkelte barnehage og skole, men også mellom enhetene i nettverk. Hvorvidt planene er realisert, har vi ikke data på. Resultatene på den andre problemstillingen viser at det er til dels store forskjeller mellom barnehagene og skolene i regionen Vest-Lofoten, både når det gjelder prosesskvalitet og resultatkvalitet. Det indikerer at det er barnehager og skoler som har både høy og lav kvalitet i regionen. I rapporten har vi også sett spesifikt på kjønn. Resultatene viser at det både er variasjoner og likheter i hvordan jenter og gutter opplever ulike områder innenfor barnehage- og skolehverdagen. Videre ser det ut til å være større forskjeller i hvordan lærerne ... Report Lofoten Moskenes Vestvågøy Høgskolen i Innlandet: Brage INN Lofoten Vestvågøy ENVELOPE(13.611,13.611,68.148,68.148) Moskenes ENVELOPE(13.046,13.046,67.900,67.900) |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Vest-Lofoten LP læringsmiljø og pedagogisk analyse barnehage kvalitetsutvikling skole kompetanseutvikling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
spellingShingle |
Vest-Lofoten LP læringsmiljø og pedagogisk analyse barnehage kvalitetsutvikling skole kompetanseutvikling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Gustavsen, Ann Margareth Johansen, Jane Irén Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022 |
topic_facet |
Vest-Lofoten LP læringsmiljø og pedagogisk analyse barnehage kvalitetsutvikling skole kompetanseutvikling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
description |
© Forfatterne/Høgskolen i Innlandet, 2022 «LP Vest-Lofoten» har hatt sin prosjektperiode fra 2019 til 2022. Senter for praksisrettet utdanningsforskning har i denne perioden samarbeidet med de tre kommunene i Vest-Lofoten, Moskenes, Flakstad og Vestvågøy omkring LP-strategien. LP står for læringsmiljø og pedagogisk analyse og er en strategi for systematisk og varig forbedringsarbeid i barnehage og skole. Den overordnede målsettingen i denne strategien er å realisere potensialet for læring hos alle barn og elever. Dette er knyttet til utvikling av både språklige, sosiale og faglige ferdigheter hos barn og elever, samt trivsel. Utvikling av et godt og inkluderende læringsmiljø vil fremme disse målsettingene. Slik skal LP ikke bare bidra til læring og utvikling, men også til dannelse i et videre perspektiv. I denne rapporten undersøkes de to problemstillingene:Hva har planen vært for kvalitetsutviklingen i barnehager og skoler som regionen Vest-Lofoten har gjennomført i samarbeid med SePU? Hva kjennetegner kvaliteten på noen utvalgte fokusområder i regionen Vest-Lofoten? Når det gjelder den første problemstillingen viser resultatene at det har blitt satt av mye tid til felles kompetanseutvikling i regionen Vest-Lofoten. Barnehager og skoler har fulgt samme strategi og det har eksistert gode planer for et systematisk arbeid med kompetanseutvikling, både i den enkelte barnehage og skole, men også mellom enhetene i nettverk. Hvorvidt planene er realisert, har vi ikke data på. Resultatene på den andre problemstillingen viser at det er til dels store forskjeller mellom barnehagene og skolene i regionen Vest-Lofoten, både når det gjelder prosesskvalitet og resultatkvalitet. Det indikerer at det er barnehager og skoler som har både høy og lav kvalitet i regionen. I rapporten har vi også sett spesifikt på kjønn. Resultatene viser at det både er variasjoner og likheter i hvordan jenter og gutter opplever ulike områder innenfor barnehage- og skolehverdagen. Videre ser det ut til å være større forskjeller i hvordan lærerne ... |
format |
Report |
author |
Gustavsen, Ann Margareth Johansen, Jane Irén |
author_facet |
Gustavsen, Ann Margareth Johansen, Jane Irén |
author_sort |
Gustavsen, Ann Margareth |
title |
Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022 |
title_short |
Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022 |
title_full |
Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022 |
title_fullStr |
Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022 |
title_full_unstemmed |
Læringsmiljø og pedagogisk analyse «LP Vest-Lofoten». Prosjektperiode 2018 - 2022 |
title_sort |
læringsmiljø og pedagogisk analyse «lp vest-lofoten». prosjektperiode 2018 - 2022 |
publisher |
Høgskolen i Innlandet |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3021383 |
long_lat |
ENVELOPE(13.611,13.611,68.148,68.148) ENVELOPE(13.046,13.046,67.900,67.900) |
geographic |
Lofoten Vestvågøy Moskenes |
geographic_facet |
Lofoten Vestvågøy Moskenes |
genre |
Lofoten Moskenes Vestvågøy |
genre_facet |
Lofoten Moskenes Vestvågøy |
op_source |
112 |
op_relation |
Skriftserien;22/2022 urn:isbn:978-82-8380-369-3 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/3021383 |
_version_ |
1792502367682297856 |