Skriften og landskapet: Litteraturdidaktiske perspektiver på Mikael Niemis Koka björn og kritisk literacy

Innføringen av kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst» i norskfaget med LK20, har medført en styrking av posisjonen til kritisk lesing i faget. Likevel er forholdet mellom skjønnlitteratur og kritisk lesing en underbelyst forbindelse i norskdidaktisk forskningslitteratur. I denne masteroppgav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lauritsen, Kasper Melby
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Inland Norway University 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3019720
Description
Summary:Innføringen av kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst» i norskfaget med LK20, har medført en styrking av posisjonen til kritisk lesing i faget. Likevel er forholdet mellom skjønnlitteratur og kritisk lesing en underbelyst forbindelse i norskdidaktisk forskningslitteratur. I denne masteroppgaven gir jeg en litterær analyse av Mikael Niemis roman Koka björn (2017), der det sentrale teoritilfanget hentes fra økokritikken og postkoloniale studier, samt arktiske og nordlige diskurser. Masteroppgaven har en litteraturdidaktisk profil, og analysen etterfølges av en didaktisk drøfting av romanen i lys av arbeidet med kritisk literacy i norskfaget i videregående skole. Sentralt i den litterære analysen står menneskets posisjon i landskapet. Vandringen etableres som fortellingens ledemotiv, og det er vandringsmannens observante blikk som formgir landskapet. Gjennom botanikk og lokalt fundert arts- og naturkunnskap, formidler romanens vandrende fortellere, Jussi og prosten, både begeistring og undring i møte med «det usynlige» i landskapet. De små utsyn og naturerfaringer i vandrernes lokale omgivelser, vies en betydelig oppmerksomhet. Romanens skildringer av planter, dyr og mennesker, utfordrer dualistiske forestillinger om natur og kultur. Særlig interessant er romanens pregnante og sympatiske skildring av myra som en rik og levende biotop. Postkolonial teori hentes særlig fra Bill Ashcroft (2001), som anser litteraturen som et viktig uttrykk for motstand på et hegemonisk felt for historieproduksjon, der litteratur fra nasjonens marger kan utfordre det Homi K. Bhabha (1994) har kalt forestillingen om «the many as one». Koka björn forstås her som en litterær motfortelling til eurosentriske fremstillinger av nord, og gir et korrektiv til estetiserende oppdagerretorikk i vestlig reiselitteratur fra 1800-tallet. Postkolonialt perspektiv er supplert med narratologisk analyse. Funnene i analysen drøftes i lys av norskdidaktisk forskningslitteratur, herunder kritisk literacy og kritisk teori i skolen, samt læreplaner for ...