En suksess historie om frafall 71grader Nord

Det er et samfunnsmål å få alle som starter på videregående skole, til å fullføre slik at de blir til nytte for den enkelte og samfunnet. Frafall har det blitt forsket mye på de siste 20 årene, og konklusjonen har vært at det blir sett på som komplekst problem uten enkle løsninger. Mye av forskninge...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Trygg-Arne Karlsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Inland Norway University 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3019712
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3019712
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/3019712 2024-03-03T08:46:47+00:00 En suksess historie om frafall 71grader Nord Trygg-Arne Karlsen 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3019712 nob nob Inland Norway University no.inn:inspera:111734886:35760098 https://hdl.handle.net/11250/3019712 Master thesis 2022 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:09Z Det er et samfunnsmål å få alle som starter på videregående skole, til å fullføre slik at de blir til nytte for den enkelte og samfunnet. Frafall har det blitt forsket mye på de siste 20 årene, og konklusjonen har vært at det blir sett på som komplekst problem uten enkle løsninger. Mye av forskningen har vært knyttet til hvilke tiltak som har hatt størst effekt og har vært knyttet opp mot feil og mangler hos eleven. Det har vært forsket mye mindre på hvilken rolle skoleledelse og hvilken rolle den har i det forebyggende arbeide. Det har vært pekt på strukturelle problem med at elever er blitt «Push-out» av systemet, og det har også vært pekt på årsaker til det. I min casestudie har jeg valgt å undersøke Nordkapp videregående skole som for 10 år siden hadde en gjennomføring på 74,4 % som i dag har klart å få 90% av elevene til å fullføre opplæringen. Dette kan beskrives som en suksess historie i en region som i flere tiår har hatt et frafall på over 50%. Min problemstilling er: Hvordan har Nordkapp videregående skole klart å redusere frafall? Min studie har hatt et induktivt design, hvor empirien var styrende for hvilken retning min undersøkelse tok. I utgangspunktet hadde jeg trodd at denne studien skulle inneholde mer om tradisjonelle effekter av karriereveiledning, hvor ulike suksessfaktorer ble fremmet. Istedenfor ble min studie om hvordan skolens ledelse har tenkt, styrt og organisert endringsprosessen og dermed løftet skolen til et nytt nivå som andre kan lære av. Skolen kan i 2022 beskrives som et fyrtårn i en region som sliter med å fullføre videregående opplæring og skaffe kvalifisert arbeidskraft på lik linje med resten av landet. I min studie blir det fokusert på en helhetstilnærming til frafalls problemet med et gruppeperspektiv på læring og et relasjonelt og systemisk perspektiv på ledelse, hvor de ansatte endrer skolen sammen. Hvor skolens aktører sammen samskaper den lærende skolen som den nye læreplanen LK20 forventer at skolene skal bevege seg mot. Dette har skapt en skole hvor elevene snur i ... Master Thesis Nordkapp Høgskolen i Innlandet: Brage INN
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
description Det er et samfunnsmål å få alle som starter på videregående skole, til å fullføre slik at de blir til nytte for den enkelte og samfunnet. Frafall har det blitt forsket mye på de siste 20 årene, og konklusjonen har vært at det blir sett på som komplekst problem uten enkle løsninger. Mye av forskningen har vært knyttet til hvilke tiltak som har hatt størst effekt og har vært knyttet opp mot feil og mangler hos eleven. Det har vært forsket mye mindre på hvilken rolle skoleledelse og hvilken rolle den har i det forebyggende arbeide. Det har vært pekt på strukturelle problem med at elever er blitt «Push-out» av systemet, og det har også vært pekt på årsaker til det. I min casestudie har jeg valgt å undersøke Nordkapp videregående skole som for 10 år siden hadde en gjennomføring på 74,4 % som i dag har klart å få 90% av elevene til å fullføre opplæringen. Dette kan beskrives som en suksess historie i en region som i flere tiår har hatt et frafall på over 50%. Min problemstilling er: Hvordan har Nordkapp videregående skole klart å redusere frafall? Min studie har hatt et induktivt design, hvor empirien var styrende for hvilken retning min undersøkelse tok. I utgangspunktet hadde jeg trodd at denne studien skulle inneholde mer om tradisjonelle effekter av karriereveiledning, hvor ulike suksessfaktorer ble fremmet. Istedenfor ble min studie om hvordan skolens ledelse har tenkt, styrt og organisert endringsprosessen og dermed løftet skolen til et nytt nivå som andre kan lære av. Skolen kan i 2022 beskrives som et fyrtårn i en region som sliter med å fullføre videregående opplæring og skaffe kvalifisert arbeidskraft på lik linje med resten av landet. I min studie blir det fokusert på en helhetstilnærming til frafalls problemet med et gruppeperspektiv på læring og et relasjonelt og systemisk perspektiv på ledelse, hvor de ansatte endrer skolen sammen. Hvor skolens aktører sammen samskaper den lærende skolen som den nye læreplanen LK20 forventer at skolene skal bevege seg mot. Dette har skapt en skole hvor elevene snur i ...
format Master Thesis
author Trygg-Arne Karlsen
spellingShingle Trygg-Arne Karlsen
En suksess historie om frafall 71grader Nord
author_facet Trygg-Arne Karlsen
author_sort Trygg-Arne Karlsen
title En suksess historie om frafall 71grader Nord
title_short En suksess historie om frafall 71grader Nord
title_full En suksess historie om frafall 71grader Nord
title_fullStr En suksess historie om frafall 71grader Nord
title_full_unstemmed En suksess historie om frafall 71grader Nord
title_sort en suksess historie om frafall 71grader nord
publisher Inland Norway University
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3019712
genre Nordkapp
genre_facet Nordkapp
op_relation no.inn:inspera:111734886:35760098
https://hdl.handle.net/11250/3019712
_version_ 1792502844890284032