Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1
Oppdragsgiver: Regionen Sør-Troms Regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund, har valgt Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, som samarbeidspartner i den nasjonale modellen for desentralisert kompetanseutvikling. I de...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Innlandet
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2734052 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2734052 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2734052 2024-03-03T08:44:42+00:00 Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1 Gustavsen, Ann Margareth Gran, Lillian 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2734052 nob nob Høgskolen i Innlandet Skriftserien;05/2021 urn:isbn:978-82-8380-254-2 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/2734052 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no © Forfatterne/Høgskolen i Innlandet, 2021 112 Sør-Troms kompetanseutvikling læringsmiljø elever sosialt læringsutbytte faglig læringsutbytte Kompetanseutvikling Sør-Troms VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Research report 2021 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:26Z Oppdragsgiver: Regionen Sør-Troms Regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund, har valgt Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, som samarbeidspartner i den nasjonale modellen for desentralisert kompetanseutvikling. I denne rapporten presenteres resultater fra den første spørreundersøkelsen som ble gjennomført i «Kompetanseutvikling Sør-Troms», høsten 2019. Hovedmålet i kompetanseutviklingen er økt sosialt og faglig læringsutbytte for alle barn og unge, med tilhørende tre effektmål som omhandler blant annet elevenes læringsmiljø og lærerens pedagogiske praksis. Spørreundersøkelsen til SePU vil gi den enkelte skole viktig informasjon om hvordan situasjonen er sett i lys av de spesifikke regionale målene som er utviklet for «Kompetanseutvikling Sør-Troms», i tillegg til at man får informasjon om hvordan situasjonen er i regionen samlet sett. I denne rapporten presenteres alle resultater samlet for hele regionen, på kommunenivå og på skolenivå, før vi sammenlikner ulike elevgrupper som kjønn, elever som mottar spesialundervisning og ikke, elever som følger grunnleggende norskopplæring og ikke, elever med ulike vansker og elever på ulikt faglig nivå. Resultatene presenteres gjennom tre underkapitler: «Elevenes sosiale og faglige læring», «Undervisning og inkluderende læringsmiljø» og «Profesjonsfellesskap og læringsmiljø». Disse tre kapitlene knyttes tett opp til utvalgte kapitler i Overordnet del. Resultatene viser samlet sett at de fleste elevene i regionen ser ut til å trives på skolen og at det er gode relasjoner både mellom lærere og elever, og mellom elevene. Gjennomsnittstallene for skolefaglige prestasjoner og sosiale ferdigheter i regionen betraktes også som forholdsvis gode. Men rapporten finner til dels store variasjoner mellom skoler på mange områder og mellom elevgrupper. publishedVersion Report Gratangen Ibestad Kvæfjord Tjeldsund Troms Høgskolen i Innlandet: Brage INN Gratangen ENVELOPE(17.370,17.370,68.732,68.732) Ibestad ENVELOPE(17.177,17.177,68.779,68.779) Kvæfjord ENVELOPE(16.184,16.184,68.772,68.772) Tjeldsund ENVELOPE(16.399,16.399,68.547,68.547) |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Sør-Troms kompetanseutvikling læringsmiljø elever sosialt læringsutbytte faglig læringsutbytte Kompetanseutvikling Sør-Troms VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
spellingShingle |
Sør-Troms kompetanseutvikling læringsmiljø elever sosialt læringsutbytte faglig læringsutbytte Kompetanseutvikling Sør-Troms VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Gustavsen, Ann Margareth Gran, Lillian Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1 |
topic_facet |
Sør-Troms kompetanseutvikling læringsmiljø elever sosialt læringsutbytte faglig læringsutbytte Kompetanseutvikling Sør-Troms VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
description |
Oppdragsgiver: Regionen Sør-Troms Regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund, har valgt Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, som samarbeidspartner i den nasjonale modellen for desentralisert kompetanseutvikling. I denne rapporten presenteres resultater fra den første spørreundersøkelsen som ble gjennomført i «Kompetanseutvikling Sør-Troms», høsten 2019. Hovedmålet i kompetanseutviklingen er økt sosialt og faglig læringsutbytte for alle barn og unge, med tilhørende tre effektmål som omhandler blant annet elevenes læringsmiljø og lærerens pedagogiske praksis. Spørreundersøkelsen til SePU vil gi den enkelte skole viktig informasjon om hvordan situasjonen er sett i lys av de spesifikke regionale målene som er utviklet for «Kompetanseutvikling Sør-Troms», i tillegg til at man får informasjon om hvordan situasjonen er i regionen samlet sett. I denne rapporten presenteres alle resultater samlet for hele regionen, på kommunenivå og på skolenivå, før vi sammenlikner ulike elevgrupper som kjønn, elever som mottar spesialundervisning og ikke, elever som følger grunnleggende norskopplæring og ikke, elever med ulike vansker og elever på ulikt faglig nivå. Resultatene presenteres gjennom tre underkapitler: «Elevenes sosiale og faglige læring», «Undervisning og inkluderende læringsmiljø» og «Profesjonsfellesskap og læringsmiljø». Disse tre kapitlene knyttes tett opp til utvalgte kapitler i Overordnet del. Resultatene viser samlet sett at de fleste elevene i regionen ser ut til å trives på skolen og at det er gode relasjoner både mellom lærere og elever, og mellom elevene. Gjennomsnittstallene for skolefaglige prestasjoner og sosiale ferdigheter i regionen betraktes også som forholdsvis gode. Men rapporten finner til dels store variasjoner mellom skoler på mange områder og mellom elevgrupper. publishedVersion |
format |
Report |
author |
Gustavsen, Ann Margareth Gran, Lillian |
author_facet |
Gustavsen, Ann Margareth Gran, Lillian |
author_sort |
Gustavsen, Ann Margareth |
title |
Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1 |
title_short |
Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1 |
title_full |
Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1 |
title_fullStr |
Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1 |
title_full_unstemmed |
Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1 |
title_sort |
kompetanseutvikling sør-troms: resultater etter første måletidspunkt, t1 |
publisher |
Høgskolen i Innlandet |
publishDate |
2021 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2734052 |
long_lat |
ENVELOPE(17.370,17.370,68.732,68.732) ENVELOPE(17.177,17.177,68.779,68.779) ENVELOPE(16.184,16.184,68.772,68.772) ENVELOPE(16.399,16.399,68.547,68.547) |
geographic |
Gratangen Ibestad Kvæfjord Tjeldsund |
geographic_facet |
Gratangen Ibestad Kvæfjord Tjeldsund |
genre |
Gratangen Ibestad Kvæfjord Tjeldsund Troms |
genre_facet |
Gratangen Ibestad Kvæfjord Tjeldsund Troms |
op_source |
112 |
op_relation |
Skriftserien;05/2021 urn:isbn:978-82-8380-254-2 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/2734052 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no © Forfatterne/Høgskolen i Innlandet, 2021 |
_version_ |
1792500183561404416 |