Kompetanseutvikling Sør-Troms: resultater etter første måletidspunkt, T1

Oppdragsgiver: Regionen Sør-Troms Regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund, har valgt Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, som samarbeidspartner i den nasjonale modellen for desentralisert kompetanseutvikling. I de...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gustavsen, Ann Margareth, Gran, Lillian
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Innlandet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2734052
Description
Summary:Oppdragsgiver: Regionen Sør-Troms Regionen Sør-Troms med kommunene Gratangen, Harstad, Ibestad, Kvæfjord og Tjeldsund, har valgt Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved Høgskolen i Innlandet, som samarbeidspartner i den nasjonale modellen for desentralisert kompetanseutvikling. I denne rapporten presenteres resultater fra den første spørreundersøkelsen som ble gjennomført i «Kompetanseutvikling Sør-Troms», høsten 2019. Hovedmålet i kompetanseutviklingen er økt sosialt og faglig læringsutbytte for alle barn og unge, med tilhørende tre effektmål som omhandler blant annet elevenes læringsmiljø og lærerens pedagogiske praksis. Spørreundersøkelsen til SePU vil gi den enkelte skole viktig informasjon om hvordan situasjonen er sett i lys av de spesifikke regionale målene som er utviklet for «Kompetanseutvikling Sør-Troms», i tillegg til at man får informasjon om hvordan situasjonen er i regionen samlet sett. I denne rapporten presenteres alle resultater samlet for hele regionen, på kommunenivå og på skolenivå, før vi sammenlikner ulike elevgrupper som kjønn, elever som mottar spesialundervisning og ikke, elever som følger grunnleggende norskopplæring og ikke, elever med ulike vansker og elever på ulikt faglig nivå. Resultatene presenteres gjennom tre underkapitler: «Elevenes sosiale og faglige læring», «Undervisning og inkluderende læringsmiljø» og «Profesjonsfellesskap og læringsmiljø». Disse tre kapitlene knyttes tett opp til utvalgte kapitler i Overordnet del. Resultatene viser samlet sett at de fleste elevene i regionen ser ut til å trives på skolen og at det er gode relasjoner både mellom lærere og elever, og mellom elevene. Gjennomsnittstallene for skolefaglige prestasjoner og sosiale ferdigheter i regionen betraktes også som forholdsvis gode. Men rapporten finner til dels store variasjoner mellom skoler på mange områder og mellom elevgrupper. publishedVersion