Eksportundersøkelsen 2019
Oppdragsgiver: Music Norway Norsk musikkbransje omsatte for totalt 5 020 millioner norske kroner i 2018 ved salg av innspilt musikk i Norge, salg av billetter til konserter i Norge, opphavsrettslige inntekter og inntekter fra utlandet (Sjøvold, Haave, Helgeland, Kaur, & Slemdal, 2019). I følge S...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Høgskolen i Innlandet
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2685480 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2685480 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2685480 2024-03-03T08:45:10+00:00 Eksportundersøkelsen 2019 Hauge, Atle Malasevska, Iveta 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2685480 nob nob Høgskolen i Innlandet Skriftserien;11/2020 urn:isbn:978-82-8380-209-2 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/2685480 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no eksportundersøkelse Music Norway musikkindustri Research report 2020 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:26Z Oppdragsgiver: Music Norway Norsk musikkbransje omsatte for totalt 5 020 millioner norske kroner i 2018 ved salg av innspilt musikk i Norge, salg av billetter til konserter i Norge, opphavsrettslige inntekter og inntekter fra utlandet (Sjøvold, Haave, Helgeland, Kaur, & Slemdal, 2019). I følge Sjøvold et al. (2019) inkluderer eksportinntekter inntekter fra innspilt musikk, honorarer fra konsertvirksomhet i utlandet, samt opphavsrettslige inntekter som er samlet inn av organisasjoner utenfor Norge og overført til aktører i Norge. De samlede eksportinntektene utgjorde 357 millioner norske kroner i 2018. Formålet med Eksportundersøkelsen 2019 er å få en forståelse av hvordan musikerne selv opererer i utenlandsmarkedet, hvilke samarbeidsavtaler de har, hva de tjener penger på, hvilke markeder de orienterer seg mot og hvorfor, hva som er hindringene for økt musikkeksport, og hvordan det offentlige virkemiddelapparatet oppleves. Data for analysene er innhentet ved hjelp av webundersøkelsen som ble sendt ut til musikere blant medlemmer av CREO (tidligere MFO), GramArt, FolkOrg og Norsk jazzforum og søkere av MNs tilskuddsordninger. Viktige funn: 62 prosent av musikere har oppgitt at de nylig har hatt inntekter fra eller erfaring med internasjonal musikkaktivitet (dvs. konsertaktivitet, salg av innspilt musikk, og/eller vederlag og opphavsrettslige inntekter fra utlandet) de siste to årene. Det er signifikant forskjell mellom respondentenes internasjonale musikkaktivitet og deres sjangertilhørighet. Musikere innenfor folke-/tradisjonmusikksjanger er de minst aktive i det internasjonale markedet. Det er kun 47 prosent av respondentene innenfor jazz som har hatt nylig erfaring med internasjonal musikkaktivitet. I gjennomsnitt utgjør eksportinntekter ca. 21 prosent av totale musikkbaserte inntekter. Den største prosentandelen av eksportinntektene kommer fra livemarkedet (62 prosent). Inntekter fra rettigheter utgjør 24 prosent, og salg av innspilt musikk utgjør 14 prosent av de totale eksportinntektene. Norden ... Report Helgeland Høgskolen i Innlandet: Brage INN Helgeland Norway Utlandet ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286) |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
eksportundersøkelse Music Norway musikkindustri |
spellingShingle |
eksportundersøkelse Music Norway musikkindustri Hauge, Atle Malasevska, Iveta Eksportundersøkelsen 2019 |
topic_facet |
eksportundersøkelse Music Norway musikkindustri |
description |
Oppdragsgiver: Music Norway Norsk musikkbransje omsatte for totalt 5 020 millioner norske kroner i 2018 ved salg av innspilt musikk i Norge, salg av billetter til konserter i Norge, opphavsrettslige inntekter og inntekter fra utlandet (Sjøvold, Haave, Helgeland, Kaur, & Slemdal, 2019). I følge Sjøvold et al. (2019) inkluderer eksportinntekter inntekter fra innspilt musikk, honorarer fra konsertvirksomhet i utlandet, samt opphavsrettslige inntekter som er samlet inn av organisasjoner utenfor Norge og overført til aktører i Norge. De samlede eksportinntektene utgjorde 357 millioner norske kroner i 2018. Formålet med Eksportundersøkelsen 2019 er å få en forståelse av hvordan musikerne selv opererer i utenlandsmarkedet, hvilke samarbeidsavtaler de har, hva de tjener penger på, hvilke markeder de orienterer seg mot og hvorfor, hva som er hindringene for økt musikkeksport, og hvordan det offentlige virkemiddelapparatet oppleves. Data for analysene er innhentet ved hjelp av webundersøkelsen som ble sendt ut til musikere blant medlemmer av CREO (tidligere MFO), GramArt, FolkOrg og Norsk jazzforum og søkere av MNs tilskuddsordninger. Viktige funn: 62 prosent av musikere har oppgitt at de nylig har hatt inntekter fra eller erfaring med internasjonal musikkaktivitet (dvs. konsertaktivitet, salg av innspilt musikk, og/eller vederlag og opphavsrettslige inntekter fra utlandet) de siste to årene. Det er signifikant forskjell mellom respondentenes internasjonale musikkaktivitet og deres sjangertilhørighet. Musikere innenfor folke-/tradisjonmusikksjanger er de minst aktive i det internasjonale markedet. Det er kun 47 prosent av respondentene innenfor jazz som har hatt nylig erfaring med internasjonal musikkaktivitet. I gjennomsnitt utgjør eksportinntekter ca. 21 prosent av totale musikkbaserte inntekter. Den største prosentandelen av eksportinntektene kommer fra livemarkedet (62 prosent). Inntekter fra rettigheter utgjør 24 prosent, og salg av innspilt musikk utgjør 14 prosent av de totale eksportinntektene. Norden ... |
format |
Report |
author |
Hauge, Atle Malasevska, Iveta |
author_facet |
Hauge, Atle Malasevska, Iveta |
author_sort |
Hauge, Atle |
title |
Eksportundersøkelsen 2019 |
title_short |
Eksportundersøkelsen 2019 |
title_full |
Eksportundersøkelsen 2019 |
title_fullStr |
Eksportundersøkelsen 2019 |
title_full_unstemmed |
Eksportundersøkelsen 2019 |
title_sort |
eksportundersøkelsen 2019 |
publisher |
Høgskolen i Innlandet |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2685480 |
long_lat |
ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286) |
geographic |
Helgeland Norway Utlandet |
geographic_facet |
Helgeland Norway Utlandet |
genre |
Helgeland |
genre_facet |
Helgeland |
op_relation |
Skriftserien;11/2020 urn:isbn:978-82-8380-209-2 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/2685480 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
_version_ |
1792500714568679424 |