Eksportundersøkelsen 2019

Oppdragsgiver: Music Norway Norsk musikkbransje omsatte for totalt 5 020 millioner norske kroner i 2018 ved salg av innspilt musikk i Norge, salg av billetter til konserter i Norge, opphavsrettslige inntekter og inntekter fra utlandet (Sjøvold, Haave, Helgeland, Kaur, & Slemdal, 2019). I følge S...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hauge, Atle, Malasevska, Iveta
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Høgskolen i Innlandet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2685480
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2685480
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2685480 2024-03-03T08:45:10+00:00 Eksportundersøkelsen 2019 Hauge, Atle Malasevska, Iveta 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2685480 nob nob Høgskolen i Innlandet Skriftserien;11/2020 urn:isbn:978-82-8380-209-2 urn:issn:2535-5678 https://hdl.handle.net/11250/2685480 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no eksportundersøkelse Music Norway musikkindustri Research report 2020 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:26Z Oppdragsgiver: Music Norway Norsk musikkbransje omsatte for totalt 5 020 millioner norske kroner i 2018 ved salg av innspilt musikk i Norge, salg av billetter til konserter i Norge, opphavsrettslige inntekter og inntekter fra utlandet (Sjøvold, Haave, Helgeland, Kaur, & Slemdal, 2019). I følge Sjøvold et al. (2019) inkluderer eksportinntekter inntekter fra innspilt musikk, honorarer fra konsertvirksomhet i utlandet, samt opphavsrettslige inntekter som er samlet inn av organisasjoner utenfor Norge og overført til aktører i Norge. De samlede eksportinntektene utgjorde 357 millioner norske kroner i 2018. Formålet med Eksportundersøkelsen 2019 er å få en forståelse av hvordan musikerne selv opererer i utenlandsmarkedet, hvilke samarbeidsavtaler de har, hva de tjener penger på, hvilke markeder de orienterer seg mot og hvorfor, hva som er hindringene for økt musikkeksport, og hvordan det offentlige virkemiddelapparatet oppleves. Data for analysene er innhentet ved hjelp av webundersøkelsen som ble sendt ut til musikere blant medlemmer av CREO (tidligere MFO), GramArt, FolkOrg og Norsk jazzforum og søkere av MNs tilskuddsordninger. Viktige funn: 62 prosent av musikere har oppgitt at de nylig har hatt inntekter fra eller erfaring med internasjonal musikkaktivitet (dvs. konsertaktivitet, salg av innspilt musikk, og/eller vederlag og opphavsrettslige inntekter fra utlandet) de siste to årene. Det er signifikant forskjell mellom respondentenes internasjonale musikkaktivitet og deres sjangertilhørighet. Musikere innenfor folke-/tradisjonmusikksjanger er de minst aktive i det internasjonale markedet. Det er kun 47 prosent av respondentene innenfor jazz som har hatt nylig erfaring med internasjonal musikkaktivitet. I gjennomsnitt utgjør eksportinntekter ca. 21 prosent av totale musikkbaserte inntekter. Den største prosentandelen av eksportinntektene kommer fra livemarkedet (62 prosent). Inntekter fra rettigheter utgjør 24 prosent, og salg av innspilt musikk utgjør 14 prosent av de totale eksportinntektene. Norden ... Report Helgeland Høgskolen i Innlandet: Brage INN Helgeland Norway Utlandet ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286)
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
topic eksportundersøkelse
Music Norway
musikkindustri
spellingShingle eksportundersøkelse
Music Norway
musikkindustri
Hauge, Atle
Malasevska, Iveta
Eksportundersøkelsen 2019
topic_facet eksportundersøkelse
Music Norway
musikkindustri
description Oppdragsgiver: Music Norway Norsk musikkbransje omsatte for totalt 5 020 millioner norske kroner i 2018 ved salg av innspilt musikk i Norge, salg av billetter til konserter i Norge, opphavsrettslige inntekter og inntekter fra utlandet (Sjøvold, Haave, Helgeland, Kaur, & Slemdal, 2019). I følge Sjøvold et al. (2019) inkluderer eksportinntekter inntekter fra innspilt musikk, honorarer fra konsertvirksomhet i utlandet, samt opphavsrettslige inntekter som er samlet inn av organisasjoner utenfor Norge og overført til aktører i Norge. De samlede eksportinntektene utgjorde 357 millioner norske kroner i 2018. Formålet med Eksportundersøkelsen 2019 er å få en forståelse av hvordan musikerne selv opererer i utenlandsmarkedet, hvilke samarbeidsavtaler de har, hva de tjener penger på, hvilke markeder de orienterer seg mot og hvorfor, hva som er hindringene for økt musikkeksport, og hvordan det offentlige virkemiddelapparatet oppleves. Data for analysene er innhentet ved hjelp av webundersøkelsen som ble sendt ut til musikere blant medlemmer av CREO (tidligere MFO), GramArt, FolkOrg og Norsk jazzforum og søkere av MNs tilskuddsordninger. Viktige funn: 62 prosent av musikere har oppgitt at de nylig har hatt inntekter fra eller erfaring med internasjonal musikkaktivitet (dvs. konsertaktivitet, salg av innspilt musikk, og/eller vederlag og opphavsrettslige inntekter fra utlandet) de siste to årene. Det er signifikant forskjell mellom respondentenes internasjonale musikkaktivitet og deres sjangertilhørighet. Musikere innenfor folke-/tradisjonmusikksjanger er de minst aktive i det internasjonale markedet. Det er kun 47 prosent av respondentene innenfor jazz som har hatt nylig erfaring med internasjonal musikkaktivitet. I gjennomsnitt utgjør eksportinntekter ca. 21 prosent av totale musikkbaserte inntekter. Den største prosentandelen av eksportinntektene kommer fra livemarkedet (62 prosent). Inntekter fra rettigheter utgjør 24 prosent, og salg av innspilt musikk utgjør 14 prosent av de totale eksportinntektene. Norden ...
format Report
author Hauge, Atle
Malasevska, Iveta
author_facet Hauge, Atle
Malasevska, Iveta
author_sort Hauge, Atle
title Eksportundersøkelsen 2019
title_short Eksportundersøkelsen 2019
title_full Eksportundersøkelsen 2019
title_fullStr Eksportundersøkelsen 2019
title_full_unstemmed Eksportundersøkelsen 2019
title_sort eksportundersøkelsen 2019
publisher Høgskolen i Innlandet
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/11250/2685480
long_lat ENVELOPE(13.750,13.750,66.286,66.286)
geographic Helgeland
Norway
Utlandet
geographic_facet Helgeland
Norway
Utlandet
genre Helgeland
genre_facet Helgeland
op_relation Skriftserien;11/2020
urn:isbn:978-82-8380-209-2
urn:issn:2535-5678
https://hdl.handle.net/11250/2685480
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
_version_ 1792500714568679424