2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet.
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016. Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et ut...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2455332 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2455332 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/2455332 2024-03-03T08:44:21+00:00 2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet. World War Two in Norwegian Literature for Children and Young Adults. A Study of Three Novels for Children and Young Adults in the Early 2000s. Norland, Linda Merethe 2016 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2455332 nob nob http://hdl.handle.net/11250/2455332 107 MIKS litteratur historiske romaner krig VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 Master thesis 2016 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:31Z Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016. Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et utvalg nyere norske historiske barne- og ungdomsromaner om 2. verdenskrig, og hvilket erkjennelsespotensial disse bøkene har. Man ser at nye aspekter ved krigen dukker opp i faglitteraturen og bidrar med nye perspektiver, og det er derfor interessant om dette gjenspeiler seg i skjønnlitteraturen. De utvalgte romanene til studien er: Nærmere høst av Marianne Kaurin (2012), Over grensen av Maja Lunde (2012) og Dei et ikkje sjokoladepålegg i krigen av Ingunn Røyset (2014). Når det gjelder teoretiske perspektiver, er særlig Skyggebjergs arbeid med historiske romaner for barn og unge sentrale, og hun har undersøkt 2. verdenskrig i barne- og ungdomsromaner i en dansk kontekst (Skyggebjerg, 2008). Hun bidrar med perspektiver på skildring av grusomhet og ondskap i barnelitteratur (2011), og har i senere arbeid forsket på andre framstillinger av kriger i barne- og ungdomslitteratur, slik som krigen i Afghanistan (2016). Når det gjelder historiske romaner for barn, trekker jeg også i stor grad inn Svensens arbeid med denne sjangeren (2001). I to av romanene, Over grensen og Nærmere høst, er arrestasjon og deportasjon av jøder et sentralt tema, og romanene skildrer barns møte med krigens ondskap og grufulle hendelser. I Dei et ikkje sjokladepålegg i krigen, får man kjennskap til andre ofre i krigen, slik som russerfanger i Norge og nordmenn som ble tvangsevakuert fra Finnmark. Barna er sentrale i handlingen i romanene, og fra et nedenfra- og opp perspektiv, fremstilles krigen sett gjennom barnets blikk, og dermed formidles barnets opplevelse av og reaksjoner på krigen. Jeg finner at bøkene i mitt materiale bidrar med nye perspektiver på andre verdenskrig. Romanene skildrer både medløp og motstand i krigen, og også krigens ofre. ... Master Thesis Finnmark Finnmark Lunde Høgskolen i Innlandet: Brage INN Barne ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583) Grensen ENVELOPE(13.617,13.617,66.951,66.951) Lunde ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
MIKS litteratur historiske romaner krig VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 |
spellingShingle |
MIKS litteratur historiske romaner krig VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 Norland, Linda Merethe 2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet. |
topic_facet |
MIKS litteratur historiske romaner krig VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 |
description |
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016. Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et utvalg nyere norske historiske barne- og ungdomsromaner om 2. verdenskrig, og hvilket erkjennelsespotensial disse bøkene har. Man ser at nye aspekter ved krigen dukker opp i faglitteraturen og bidrar med nye perspektiver, og det er derfor interessant om dette gjenspeiler seg i skjønnlitteraturen. De utvalgte romanene til studien er: Nærmere høst av Marianne Kaurin (2012), Over grensen av Maja Lunde (2012) og Dei et ikkje sjokoladepålegg i krigen av Ingunn Røyset (2014). Når det gjelder teoretiske perspektiver, er særlig Skyggebjergs arbeid med historiske romaner for barn og unge sentrale, og hun har undersøkt 2. verdenskrig i barne- og ungdomsromaner i en dansk kontekst (Skyggebjerg, 2008). Hun bidrar med perspektiver på skildring av grusomhet og ondskap i barnelitteratur (2011), og har i senere arbeid forsket på andre framstillinger av kriger i barne- og ungdomslitteratur, slik som krigen i Afghanistan (2016). Når det gjelder historiske romaner for barn, trekker jeg også i stor grad inn Svensens arbeid med denne sjangeren (2001). I to av romanene, Over grensen og Nærmere høst, er arrestasjon og deportasjon av jøder et sentralt tema, og romanene skildrer barns møte med krigens ondskap og grufulle hendelser. I Dei et ikkje sjokladepålegg i krigen, får man kjennskap til andre ofre i krigen, slik som russerfanger i Norge og nordmenn som ble tvangsevakuert fra Finnmark. Barna er sentrale i handlingen i romanene, og fra et nedenfra- og opp perspektiv, fremstilles krigen sett gjennom barnets blikk, og dermed formidles barnets opplevelse av og reaksjoner på krigen. Jeg finner at bøkene i mitt materiale bidrar med nye perspektiver på andre verdenskrig. Romanene skildrer både medløp og motstand i krigen, og også krigens ofre. ... |
format |
Master Thesis |
author |
Norland, Linda Merethe |
author_facet |
Norland, Linda Merethe |
author_sort |
Norland, Linda Merethe |
title |
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet. |
title_short |
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet. |
title_full |
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet. |
title_fullStr |
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet. |
title_full_unstemmed |
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet. |
title_sort |
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. en studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet. |
publishDate |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2455332 |
long_lat |
ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583) ENVELOPE(13.617,13.617,66.951,66.951) ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) |
geographic |
Barne Grensen Lunde |
geographic_facet |
Barne Grensen Lunde |
genre |
Finnmark Finnmark Lunde |
genre_facet |
Finnmark Finnmark Lunde |
op_source |
107 |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2455332 |
_version_ |
1792499837873160192 |