Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg
Norsk: På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har vi i dette prosjektet evaluert effekten av ulike vilttiltak som har blitt iverksatt for å redusere risikoen for elgpåkjørsler. Prosjektet inngår i en utredning av påkjørselsfrekvens og skadestatistikk for hjortevilt på strekninger med og ute...
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/133657 |
id |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/133657 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/133657 2024-03-03T08:36:24+00:00 Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg Evaluation of remedial actions to reduce moose-vehicle collisions on roads Sivertsen, Therese R. Gundersen, Hege Rolandsen, Christer M. Andreassen, Harry Peter Hanssen, Frank Hanssen, Martin G. Lykkja, Odd 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/133657 nob nob Oppdragsrapport;01/2010 urn:isbn:978-82-7671-792-1 urn:issn:1501-8571 http://hdl.handle.net/11250/133657 64 Alces alces bestandstetthet elgpåkjørsler elgtrekk fôring Hedmark luktstoff Nord-Trøndelag siktrydding viltgjerder viltspeil vilttiltak vinterlengde VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Zoogeography: 486 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 Research report 2010 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:29Z Norsk: På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har vi i dette prosjektet evaluert effekten av ulike vilttiltak som har blitt iverksatt for å redusere risikoen for elgpåkjørsler. Prosjektet inngår i en utredning av påkjørselsfrekvens og skadestatistikk for hjortevilt på strekninger med og uten vilttiltak. Vi har evaluert effekten av siktrydding, fôring, luktstoff og viltreflektorer. Disse tiltakene ble gjennomført på strekninger med mye viltpåkjørsler på E6 i Nord-Trøndelag gjennom Steinkjer, Grong og Namsskogan, og Riksveg 3 og Riksveg 25 i Hedmark gjennom Elverum, Trysil, Stor-Elvdal og Rendalen i perioden 1994-2008. Vilttiltakene er blitt evaluert ved å sammenlikne data om ulykker mellom elg og kjøretøy på de utvalgte vegstrekninger før og etter at tiltak ble gjennomført. Datamaterialet er basert på stedfestede registreringer av elgpåkjørsler på de aktuelle strekningene. Så langt som mulig har det blitt tatt hensyn til variasjoner i antall påkjørsler som er forårsaket av andre faktorer enn vilttiltak (f.eks. årlige klimavariasjoner og svingninger i bestandstetthet). I tillegg har vi sett på effekten av vinterklima og bestandstetthet av elg på risikoen for elgpåkjørsler. Det ble i disse analysene brukt påkjørselsdata registrert hos Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette omfatter registreringer på alle veger i studiekommunene, men kun tilfeller der dyret døde som følge av kollisjonen. Vinterlengde ble brukt som indikator for vinterklima og som et estimat på svingninger i tettheten av elgbestanden brukte vi data på antall felte elg per jaktareal per år og antall sette elg per jegerdagsverk per år. Siktrydding var det eneste tiltaket som vi med rimelig sikkerhet kan si at har hatt en reduserende effekt på påkjørselsrisiko, men denne effekten var kun til stede i Nord-Trøndelag. Det var bare i Grong kommune at vi fant en signifikant reduksjon i påkjørselsfrekvensen etter siktrydding, men også i Steinkjer var det en tendens til reduksjon etter at rydding var utført. I Stor-Elvdal og Trysil kunne vi ikke påvise ... Report Alces alces Høgskolen i Innlandet: Brage INN Dyret ENVELOPE(16.969,16.969,69.309,69.309) Namsskogan ENVELOPE(12.846,12.846,64.740,64.740) |
institution |
Open Polar |
collection |
Høgskolen i Innlandet: Brage INN |
op_collection_id |
fthsinnlandet |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Alces alces bestandstetthet elgpåkjørsler elgtrekk fôring Hedmark luktstoff Nord-Trøndelag siktrydding viltgjerder viltspeil vilttiltak vinterlengde VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Zoogeography: 486 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 |
spellingShingle |
Alces alces bestandstetthet elgpåkjørsler elgtrekk fôring Hedmark luktstoff Nord-Trøndelag siktrydding viltgjerder viltspeil vilttiltak vinterlengde VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Zoogeography: 486 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 Sivertsen, Therese R. Gundersen, Hege Rolandsen, Christer M. Andreassen, Harry Peter Hanssen, Frank Hanssen, Martin G. Lykkja, Odd Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg |
topic_facet |
Alces alces bestandstetthet elgpåkjørsler elgtrekk fôring Hedmark luktstoff Nord-Trøndelag siktrydding viltgjerder viltspeil vilttiltak vinterlengde VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Zoogeography: 486 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 |
description |
Norsk: På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har vi i dette prosjektet evaluert effekten av ulike vilttiltak som har blitt iverksatt for å redusere risikoen for elgpåkjørsler. Prosjektet inngår i en utredning av påkjørselsfrekvens og skadestatistikk for hjortevilt på strekninger med og uten vilttiltak. Vi har evaluert effekten av siktrydding, fôring, luktstoff og viltreflektorer. Disse tiltakene ble gjennomført på strekninger med mye viltpåkjørsler på E6 i Nord-Trøndelag gjennom Steinkjer, Grong og Namsskogan, og Riksveg 3 og Riksveg 25 i Hedmark gjennom Elverum, Trysil, Stor-Elvdal og Rendalen i perioden 1994-2008. Vilttiltakene er blitt evaluert ved å sammenlikne data om ulykker mellom elg og kjøretøy på de utvalgte vegstrekninger før og etter at tiltak ble gjennomført. Datamaterialet er basert på stedfestede registreringer av elgpåkjørsler på de aktuelle strekningene. Så langt som mulig har det blitt tatt hensyn til variasjoner i antall påkjørsler som er forårsaket av andre faktorer enn vilttiltak (f.eks. årlige klimavariasjoner og svingninger i bestandstetthet). I tillegg har vi sett på effekten av vinterklima og bestandstetthet av elg på risikoen for elgpåkjørsler. Det ble i disse analysene brukt påkjørselsdata registrert hos Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette omfatter registreringer på alle veger i studiekommunene, men kun tilfeller der dyret døde som følge av kollisjonen. Vinterlengde ble brukt som indikator for vinterklima og som et estimat på svingninger i tettheten av elgbestanden brukte vi data på antall felte elg per jaktareal per år og antall sette elg per jegerdagsverk per år. Siktrydding var det eneste tiltaket som vi med rimelig sikkerhet kan si at har hatt en reduserende effekt på påkjørselsrisiko, men denne effekten var kun til stede i Nord-Trøndelag. Det var bare i Grong kommune at vi fant en signifikant reduksjon i påkjørselsfrekvensen etter siktrydding, men også i Steinkjer var det en tendens til reduksjon etter at rydding var utført. I Stor-Elvdal og Trysil kunne vi ikke påvise ... |
format |
Report |
author |
Sivertsen, Therese R. Gundersen, Hege Rolandsen, Christer M. Andreassen, Harry Peter Hanssen, Frank Hanssen, Martin G. Lykkja, Odd |
author_facet |
Sivertsen, Therese R. Gundersen, Hege Rolandsen, Christer M. Andreassen, Harry Peter Hanssen, Frank Hanssen, Martin G. Lykkja, Odd |
author_sort |
Sivertsen, Therese R. |
title |
Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg |
title_short |
Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg |
title_full |
Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg |
title_fullStr |
Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg |
title_full_unstemmed |
Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg |
title_sort |
evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg |
publishDate |
2010 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/133657 |
long_lat |
ENVELOPE(16.969,16.969,69.309,69.309) ENVELOPE(12.846,12.846,64.740,64.740) |
geographic |
Dyret Namsskogan |
geographic_facet |
Dyret Namsskogan |
genre |
Alces alces |
genre_facet |
Alces alces |
op_source |
64 |
op_relation |
Oppdragsrapport;01/2010 urn:isbn:978-82-7671-792-1 urn:issn:1501-8571 http://hdl.handle.net/11250/133657 |
_version_ |
1792506120857714688 |