Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg

Norsk: På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har vi i dette prosjektet evaluert effekten av ulike vilttiltak som har blitt iverksatt for å redusere risikoen for elgpåkjørsler. Prosjektet inngår i en utredning av påkjørselsfrekvens og skadestatistikk for hjortevilt på strekninger med og ute...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sivertsen, Therese R., Gundersen, Hege, Rolandsen, Christer M., Andreassen, Harry Peter, Hanssen, Frank, Hanssen, Martin G., Lykkja, Odd
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/133657
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/133657
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/133657 2024-03-03T08:36:24+00:00 Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg Evaluation of remedial actions to reduce moose-vehicle collisions on roads Sivertsen, Therese R. Gundersen, Hege Rolandsen, Christer M. Andreassen, Harry Peter Hanssen, Frank Hanssen, Martin G. Lykkja, Odd 2010 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/133657 nob nob Oppdragsrapport;01/2010 urn:isbn:978-82-7671-792-1 urn:issn:1501-8571 http://hdl.handle.net/11250/133657 64 Alces alces bestandstetthet elgpåkjørsler elgtrekk fôring Hedmark luktstoff Nord-Trøndelag siktrydding viltgjerder viltspeil vilttiltak vinterlengde VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Zoogeography: 486 VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480 Research report 2010 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:29Z Norsk: På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har vi i dette prosjektet evaluert effekten av ulike vilttiltak som har blitt iverksatt for å redusere risikoen for elgpåkjørsler. Prosjektet inngår i en utredning av påkjørselsfrekvens og skadestatistikk for hjortevilt på strekninger med og uten vilttiltak. Vi har evaluert effekten av siktrydding, fôring, luktstoff og viltreflektorer. Disse tiltakene ble gjennomført på strekninger med mye viltpåkjørsler på E6 i Nord-Trøndelag gjennom Steinkjer, Grong og Namsskogan, og Riksveg 3 og Riksveg 25 i Hedmark gjennom Elverum, Trysil, Stor-Elvdal og Rendalen i perioden 1994-2008. Vilttiltakene er blitt evaluert ved å sammenlikne data om ulykker mellom elg og kjøretøy på de utvalgte vegstrekninger før og etter at tiltak ble gjennomført. Datamaterialet er basert på stedfestede registreringer av elgpåkjørsler på de aktuelle strekningene. Så langt som mulig har det blitt tatt hensyn til variasjoner i antall påkjørsler som er forårsaket av andre faktorer enn vilttiltak (f.eks. årlige klimavariasjoner og svingninger i bestandstetthet). I tillegg har vi sett på effekten av vinterklima og bestandstetthet av elg på risikoen for elgpåkjørsler. Det ble i disse analysene brukt påkjørselsdata registrert hos Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette omfatter registreringer på alle veger i studiekommunene, men kun tilfeller der dyret døde som følge av kollisjonen. Vinterlengde ble brukt som indikator for vinterklima og som et estimat på svingninger i tettheten av elgbestanden brukte vi data på antall felte elg per jaktareal per år og antall sette elg per jegerdagsverk per år. Siktrydding var det eneste tiltaket som vi med rimelig sikkerhet kan si at har hatt en reduserende effekt på påkjørselsrisiko, men denne effekten var kun til stede i Nord-Trøndelag. Det var bare i Grong kommune at vi fant en signifikant reduksjon i påkjørselsfrekvensen etter siktrydding, men også i Steinkjer var det en tendens til reduksjon etter at rydding var utført. I Stor-Elvdal og Trysil kunne vi ikke påvise ... Report Alces alces Høgskolen i Innlandet: Brage INN Dyret ENVELOPE(16.969,16.969,69.309,69.309) Namsskogan ENVELOPE(12.846,12.846,64.740,64.740)
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian Bokmål
topic Alces alces
bestandstetthet
elgpåkjørsler
elgtrekk
fôring
Hedmark
luktstoff
Nord-Trøndelag
siktrydding
viltgjerder
viltspeil
vilttiltak
vinterlengde
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Zoogeography: 486
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480
spellingShingle Alces alces
bestandstetthet
elgpåkjørsler
elgtrekk
fôring
Hedmark
luktstoff
Nord-Trøndelag
siktrydding
viltgjerder
viltspeil
vilttiltak
vinterlengde
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Zoogeography: 486
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480
Sivertsen, Therese R.
Gundersen, Hege
Rolandsen, Christer M.
Andreassen, Harry Peter
Hanssen, Frank
Hanssen, Martin G.
Lykkja, Odd
Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg
topic_facet Alces alces
bestandstetthet
elgpåkjørsler
elgtrekk
fôring
Hedmark
luktstoff
Nord-Trøndelag
siktrydding
viltgjerder
viltspeil
vilttiltak
vinterlengde
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480::Zoogeography: 486
VDP::Mathematics and natural science: 400::Zoology and botany: 480
description Norsk: På oppdrag fra Statens vegvesen Vegdirektoratet har vi i dette prosjektet evaluert effekten av ulike vilttiltak som har blitt iverksatt for å redusere risikoen for elgpåkjørsler. Prosjektet inngår i en utredning av påkjørselsfrekvens og skadestatistikk for hjortevilt på strekninger med og uten vilttiltak. Vi har evaluert effekten av siktrydding, fôring, luktstoff og viltreflektorer. Disse tiltakene ble gjennomført på strekninger med mye viltpåkjørsler på E6 i Nord-Trøndelag gjennom Steinkjer, Grong og Namsskogan, og Riksveg 3 og Riksveg 25 i Hedmark gjennom Elverum, Trysil, Stor-Elvdal og Rendalen i perioden 1994-2008. Vilttiltakene er blitt evaluert ved å sammenlikne data om ulykker mellom elg og kjøretøy på de utvalgte vegstrekninger før og etter at tiltak ble gjennomført. Datamaterialet er basert på stedfestede registreringer av elgpåkjørsler på de aktuelle strekningene. Så langt som mulig har det blitt tatt hensyn til variasjoner i antall påkjørsler som er forårsaket av andre faktorer enn vilttiltak (f.eks. årlige klimavariasjoner og svingninger i bestandstetthet). I tillegg har vi sett på effekten av vinterklima og bestandstetthet av elg på risikoen for elgpåkjørsler. Det ble i disse analysene brukt påkjørselsdata registrert hos Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette omfatter registreringer på alle veger i studiekommunene, men kun tilfeller der dyret døde som følge av kollisjonen. Vinterlengde ble brukt som indikator for vinterklima og som et estimat på svingninger i tettheten av elgbestanden brukte vi data på antall felte elg per jaktareal per år og antall sette elg per jegerdagsverk per år. Siktrydding var det eneste tiltaket som vi med rimelig sikkerhet kan si at har hatt en reduserende effekt på påkjørselsrisiko, men denne effekten var kun til stede i Nord-Trøndelag. Det var bare i Grong kommune at vi fant en signifikant reduksjon i påkjørselsfrekvensen etter siktrydding, men også i Steinkjer var det en tendens til reduksjon etter at rydding var utført. I Stor-Elvdal og Trysil kunne vi ikke påvise ...
format Report
author Sivertsen, Therese R.
Gundersen, Hege
Rolandsen, Christer M.
Andreassen, Harry Peter
Hanssen, Frank
Hanssen, Martin G.
Lykkja, Odd
author_facet Sivertsen, Therese R.
Gundersen, Hege
Rolandsen, Christer M.
Andreassen, Harry Peter
Hanssen, Frank
Hanssen, Martin G.
Lykkja, Odd
author_sort Sivertsen, Therese R.
title Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg
title_short Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg
title_full Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg
title_fullStr Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg
title_full_unstemmed Evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg
title_sort evaluering av tiltak for å redusere elgpåkjørsler på veg
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/133657
long_lat ENVELOPE(16.969,16.969,69.309,69.309)
ENVELOPE(12.846,12.846,64.740,64.740)
geographic Dyret
Namsskogan
geographic_facet Dyret
Namsskogan
genre Alces alces
genre_facet Alces alces
op_source 64
op_relation Oppdragsrapport;01/2010
urn:isbn:978-82-7671-792-1
urn:issn:1501-8571
http://hdl.handle.net/11250/133657
_version_ 1792506120857714688