Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole

Norsk: I årene 1979-1980 ble det i Nordland gjennomført en test i matematikk ved starten av første klasse i allmennfaglig studieretning i de videregående skolene. Omtrent 1000 elever deltok hvert år. Samme test ble gjennomført høsten 2003, men den ble og nå gitt i alle studieretninger. 429 elever i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Langnes, Olaf
Format: Report
Language:Norwegian
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/133486
id fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/133486
record_format openpolar
spelling fthsinnlandet:oai:brage.inn.no:11250/133486 2024-03-03T08:46:47+00:00 Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole Mathematical knowledge at the start of upper secondary school in Nordland county, Norway Langnes, Olaf 2005 121927 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/133486 nor nor Notat 02/2005 urn:isbn:82-7671-444-7 urn:issn:1501-8555 http://hdl.handle.net/11250/133486 matematikk forkunnskaper videregående skole ungdomsskoler algebra brøk VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Working paper 2005 fthsinnlandet 2024-02-02T12:42:28Z Norsk: I årene 1979-1980 ble det i Nordland gjennomført en test i matematikk ved starten av første klasse i allmennfaglig studieretning i de videregående skolene. Omtrent 1000 elever deltok hvert år. Samme test ble gjennomført høsten 2003, men den ble og nå gitt i alle studieretninger. 429 elever i studieforberedende studieretninger og 302 elever fra ikke studieforberedende studieretninger deltok. Oppgavene var i hovedsak knyttet til brøkregning og algebra. Gjennomsnittscoren var 9,5 i 1979 og 9,9 i 1980 (av 19 oppnåelige poeng). I 2003 var scoren 4,4 innen studieretning for allmenne, økonomisk og administrative fag, 4,2 innen studieforberedende studieretninger og 1,9 innen ikke studieforberedende studieretninger. Både innen studieforberedende studieretninger og ikke studie-forberedende studieretninger scorer gutter noe høyere enn jenter. Ungdomskolene som elevene kommer fra, er delt inn i kategoriene reformvennlige, tradisjonelle og vanlige. Her scorer elevene fra de tradisjonelle skolene best. Elevene er også delt inn etter de videregående skolers omland. Som i 1979 og 1980 scorer elvene fra ”større byer” best innen studieforberedende studieretninger. Innen ikke studieforberedende studieretninger er denne tendensen snudd. Elevene fra ”større byer” scorer lavest, og elevene fra landlige distrikter scorer høyest. Antall elever fra landlige distrikter er imidlertid lite. Innen alle deloppgaver scores det lavere i 2003 enn i 1979 og 1980. English: In the years 1979-1980 there was carried out a test in mathematics at the start of the first grade in upper secondary school in Nordland county. Approximately 1000 student participated each year. Exact the same test was carried out in 2003 with 731 students. The problems were mainly taken from fractions and algebra. The average score was 9,5 in 1979 and 9,9 in 1980 (out of maximum 19 points). In 2003 the score was 4,4 in the general line of study, 4,2 in the lines preparing for further theoretical studies and 1,9 in the lines not preparing for further theoretical ... Report Nordland Nordland Nordland Høgskolen i Innlandet: Brage INN Norway
institution Open Polar
collection Høgskolen i Innlandet: Brage INN
op_collection_id fthsinnlandet
language Norwegian
topic matematikk
forkunnskaper
videregående skole
ungdomsskoler
algebra
brøk
VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
spellingShingle matematikk
forkunnskaper
videregående skole
ungdomsskoler
algebra
brøk
VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Langnes, Olaf
Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole
topic_facet matematikk
forkunnskaper
videregående skole
ungdomsskoler
algebra
brøk
VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
description Norsk: I årene 1979-1980 ble det i Nordland gjennomført en test i matematikk ved starten av første klasse i allmennfaglig studieretning i de videregående skolene. Omtrent 1000 elever deltok hvert år. Samme test ble gjennomført høsten 2003, men den ble og nå gitt i alle studieretninger. 429 elever i studieforberedende studieretninger og 302 elever fra ikke studieforberedende studieretninger deltok. Oppgavene var i hovedsak knyttet til brøkregning og algebra. Gjennomsnittscoren var 9,5 i 1979 og 9,9 i 1980 (av 19 oppnåelige poeng). I 2003 var scoren 4,4 innen studieretning for allmenne, økonomisk og administrative fag, 4,2 innen studieforberedende studieretninger og 1,9 innen ikke studieforberedende studieretninger. Både innen studieforberedende studieretninger og ikke studie-forberedende studieretninger scorer gutter noe høyere enn jenter. Ungdomskolene som elevene kommer fra, er delt inn i kategoriene reformvennlige, tradisjonelle og vanlige. Her scorer elevene fra de tradisjonelle skolene best. Elevene er også delt inn etter de videregående skolers omland. Som i 1979 og 1980 scorer elvene fra ”større byer” best innen studieforberedende studieretninger. Innen ikke studieforberedende studieretninger er denne tendensen snudd. Elevene fra ”større byer” scorer lavest, og elevene fra landlige distrikter scorer høyest. Antall elever fra landlige distrikter er imidlertid lite. Innen alle deloppgaver scores det lavere i 2003 enn i 1979 og 1980. English: In the years 1979-1980 there was carried out a test in mathematics at the start of the first grade in upper secondary school in Nordland county. Approximately 1000 student participated each year. Exact the same test was carried out in 2003 with 731 students. The problems were mainly taken from fractions and algebra. The average score was 9,5 in 1979 and 9,9 in 1980 (out of maximum 19 points). In 2003 the score was 4,4 in the general line of study, 4,2 in the lines preparing for further theoretical studies and 1,9 in the lines not preparing for further theoretical ...
format Report
author Langnes, Olaf
author_facet Langnes, Olaf
author_sort Langnes, Olaf
title Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole
title_short Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole
title_full Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole
title_fullStr Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole
title_full_unstemmed Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole
title_sort matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole
publishDate 2005
url http://hdl.handle.net/11250/133486
geographic Norway
geographic_facet Norway
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation Notat
02/2005
urn:isbn:82-7671-444-7
urn:issn:1501-8555
http://hdl.handle.net/11250/133486
_version_ 1792502850301984768