Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole
Norsk: I årene 1979-1980 ble det i Nordland gjennomført en test i matematikk ved starten av første klasse i allmennfaglig studieretning i de videregående skolene. Omtrent 1000 elever deltok hvert år. Samme test ble gjennomført høsten 2003, men den ble og nå gitt i alle studieretninger. 429 elever i...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Report |
Language: | Norwegian |
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/133486 |
id |
fthshedmarkcom:oai:brage.bibsys.no:11250/133486 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
fthshedmarkcom:oai:brage.bibsys.no:11250/133486 2023-05-15T17:24:35+02:00 Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole Mathematical knowledge at the start of upper secondary school in Nordland county, Norway Langnes, Olaf 121927 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/133486 nor nor Notat 02/2005 matematikk forkunnskaper videregående skole ungdomsskoler algebra brøk VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Working paper fthshedmarkcom 2017-10-27T17:31:02Z Norsk: I årene 1979-1980 ble det i Nordland gjennomført en test i matematikk ved starten av første klasse i allmennfaglig studieretning i de videregående skolene. Omtrent 1000 elever deltok hvert år. Samme test ble gjennomført høsten 2003, men den ble og nå gitt i alle studieretninger. 429 elever i studieforberedende studieretninger og 302 elever fra ikke studieforberedende studieretninger deltok. Oppgavene var i hovedsak knyttet til brøkregning og algebra. Gjennomsnittscoren var 9,5 i 1979 og 9,9 i 1980 (av 19 oppnåelige poeng). I 2003 var scoren 4,4 innen studieretning for allmenne, økonomisk og administrative fag, 4,2 innen studieforberedende studieretninger og 1,9 innen ikke studieforberedende studieretninger. Både innen studieforberedende studieretninger og ikke studie-forberedende studieretninger scorer gutter noe høyere enn jenter. Ungdomskolene som elevene kommer fra, er delt inn i kategoriene reformvennlige, tradisjonelle og vanlige. Her scorer elevene fra de tradisjonelle skolene best. Elevene er også delt inn etter de videregående skolers omland. Som i 1979 og 1980 scorer elvene fra ”større byer” best innen studieforberedende studieretninger. Innen ikke studieforberedende studieretninger er denne tendensen snudd. Elevene fra ”større byer” scorer lavest, og elevene fra landlige distrikter scorer høyest. Antall elever fra landlige distrikter er imidlertid lite. Innen alle deloppgaver scores det lavere i 2003 enn i 1979 og 1980. English: In the years 1979-1980 there was carried out a test in mathematics at the start of the first grade in upper secondary school in Nordland county. Approximately 1000 student participated each year. Exact the same test was carried out in 2003 with 731 students. The problems were mainly taken from fractions and algebra. The average score was 9,5 in 1979 and 9,9 in 1980 (out of maximum 19 points). In 2003 the score was 4,4 in the general line of study, 4,2 in the lines preparing for further theoretical studies and 1,9 in the lines not preparing for further theoretical studies. Boys scored somewhat better than girls. On all subtasks the scores were lower in 2003 than in 1979 and 1980. Report Nordland Nordland Nordland Inland Norway University of Applied Sciences: Brage INN Norway |
institution |
Open Polar |
collection |
Inland Norway University of Applied Sciences: Brage INN |
op_collection_id |
fthshedmarkcom |
language |
Norwegian |
topic |
matematikk forkunnskaper videregående skole ungdomsskoler algebra brøk VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 |
spellingShingle |
matematikk forkunnskaper videregående skole ungdomsskoler algebra brøk VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Langnes, Olaf Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole |
topic_facet |
matematikk forkunnskaper videregående skole ungdomsskoler algebra brøk VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 |
description |
Norsk: I årene 1979-1980 ble det i Nordland gjennomført en test i matematikk ved starten av første klasse i allmennfaglig studieretning i de videregående skolene. Omtrent 1000 elever deltok hvert år. Samme test ble gjennomført høsten 2003, men den ble og nå gitt i alle studieretninger. 429 elever i studieforberedende studieretninger og 302 elever fra ikke studieforberedende studieretninger deltok. Oppgavene var i hovedsak knyttet til brøkregning og algebra. Gjennomsnittscoren var 9,5 i 1979 og 9,9 i 1980 (av 19 oppnåelige poeng). I 2003 var scoren 4,4 innen studieretning for allmenne, økonomisk og administrative fag, 4,2 innen studieforberedende studieretninger og 1,9 innen ikke studieforberedende studieretninger. Både innen studieforberedende studieretninger og ikke studie-forberedende studieretninger scorer gutter noe høyere enn jenter. Ungdomskolene som elevene kommer fra, er delt inn i kategoriene reformvennlige, tradisjonelle og vanlige. Her scorer elevene fra de tradisjonelle skolene best. Elevene er også delt inn etter de videregående skolers omland. Som i 1979 og 1980 scorer elvene fra ”større byer” best innen studieforberedende studieretninger. Innen ikke studieforberedende studieretninger er denne tendensen snudd. Elevene fra ”større byer” scorer lavest, og elevene fra landlige distrikter scorer høyest. Antall elever fra landlige distrikter er imidlertid lite. Innen alle deloppgaver scores det lavere i 2003 enn i 1979 og 1980. English: In the years 1979-1980 there was carried out a test in mathematics at the start of the first grade in upper secondary school in Nordland county. Approximately 1000 student participated each year. Exact the same test was carried out in 2003 with 731 students. The problems were mainly taken from fractions and algebra. The average score was 9,5 in 1979 and 9,9 in 1980 (out of maximum 19 points). In 2003 the score was 4,4 in the general line of study, 4,2 in the lines preparing for further theoretical studies and 1,9 in the lines not preparing for further theoretical studies. Boys scored somewhat better than girls. On all subtasks the scores were lower in 2003 than in 1979 and 1980. |
format |
Report |
author |
Langnes, Olaf |
author_facet |
Langnes, Olaf |
author_sort |
Langnes, Olaf |
title |
Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole |
title_short |
Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole |
title_full |
Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole |
title_fullStr |
Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole |
title_full_unstemmed |
Matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole |
title_sort |
matematikkunnskaper ved begynnelsen av videregående skole |
url |
http://hdl.handle.net/11250/133486 |
geographic |
Norway |
geographic_facet |
Norway |
genre |
Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland |
op_relation |
Notat 02/2005 |
_version_ |
1766115675588263936 |