Kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser

Kommunenes sosialhjelpssatser varierer som følge av at kommunene står fritt til å bestemme satsene selv. For 2006 rapporterte Solund kommune at deres sats for en enslig person uten barn er 3 170 kroner. Vadsø kommune oppga at de ga over tre ganger så mye, nemlig 9 434 kroner. Statens veiledende sats...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lunder, Trond Erik
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Telemarksforsking 2008
Subjects:
212
360
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2439289
id fthsbuskerudcom:oai:brage.bibsys.no:11250/2439289
record_format openpolar
spelling fthsbuskerudcom:oai:brage.bibsys.no:11250/2439289 2023-05-15T16:59:56+02:00 Kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser Lunder, Trond Erik 2008-06-16T12:36:32Z http://hdl.handle.net/11250/2439289 nob nob Telemarksforsking TF-notat 5/2008 © Copyright Telemarksforsking Sosialhjelp Forskjeller 212 360 Working paper 2008 fthsbuskerudcom 2017-04-28T14:02:22Z Kommunenes sosialhjelpssatser varierer som følge av at kommunene står fritt til å bestemme satsene selv. For 2006 rapporterte Solund kommune at deres sats for en enslig person uten barn er 3 170 kroner. Vadsø kommune oppga at de ga over tre ganger så mye, nemlig 9 434 kroner. Statens veiledende sats lå i 2006 på 4 270 kroner. Et argument for at kommunene selv skal få bestemme satsene, er at satsene skal kunne tilpasses lokale forhold og kostnadsnivå. Det er imidlertid lite trolig at Vadsø er Norges dyreste kommune å bo i og at innbyggere i Solund klarer seg med en tredjedel. Det er ikke overraskende at det blir medieoppslag av slike forskjeller. I en oversikt presentert i Aftenposten 9. juli i 2007 sto riktignok Vadsø kommune med 4 600 kroner, som tilsvarer statens veiledende sats i 2007. Mens Solund fortsatt lå lavest, hadde Karasjok høyeste sats. I tillegg til at satsene varierer mye, viser en rapport fra Telemarksforsking1 at satsene gir lite veiledning i forhold til hva som faktisk blir utbetalt. Men størrelsen på den kommunale satsen forteller ikke alt. Gjennom KOSTRA rapporterer kommunene hvilke satser de opererer med og hvilke utgifter disse er ment å dekke. Rapporteringen av utgiftskomponenter startet i 2004, men er kun publisert for 2006. Vi har fått alle tre årgangene utlevert fra Statistisk sentralbyrå. I tillegg har Arbeids- og inkluderingsdepartementet samlet inn data for 2008 fra kommunene i tre fylker. Komponentene i KOSTRA er Dagligvarer, Klær/sko, Møbler/innbo, Arbeidsreiser, Telefonabonnement/ avisabonnement/Tv-lisens, Fritidsaktiviteter, Egenandel ??lege/medisiner, Konserverende tannpleie, Boutgifter (strøm, forsikring, kommunale avgifter m.m.) og Husleie. Solund kommune oppgir for 2006 at deres sats kun dekker dagligvarer. Alle øvrige behov skal altså dekkes i tillegg til satsen på 3 170 kroner. Vadsø inkluderer derimot alle kostnadskomponentene i sin sats. Der kan man ikke forvente å få noe ekstra. Når tallene i utgangspunktet er så lite sammenlignbare, må vi gå lenger for å kunne si noe om den faktiske variasjonen og nivået på sosialhjelpssatsene. Er det generelt slik at variasjonen i de kommunale sosialhjelpssatsene er mindre enn det de oppgitte satsene gir inntrykk av, rett og slett fordi de ikke er direkte sammenlignbare? Dette spørsmålet er hovedfokus for dette notatet. Published version Report Karasjok Vadsø University of South-Eastern Norway: USN Open Archive (Brage) Karasjok ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472) Vadsø ENVELOPE(29.749,29.749,70.073,70.073)
institution Open Polar
collection University of South-Eastern Norway: USN Open Archive (Brage)
op_collection_id fthsbuskerudcom
language Norwegian Bokmål
topic Sosialhjelp
Forskjeller
212
360
spellingShingle Sosialhjelp
Forskjeller
212
360
Lunder, Trond Erik
Kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser
topic_facet Sosialhjelp
Forskjeller
212
360
description Kommunenes sosialhjelpssatser varierer som følge av at kommunene står fritt til å bestemme satsene selv. For 2006 rapporterte Solund kommune at deres sats for en enslig person uten barn er 3 170 kroner. Vadsø kommune oppga at de ga over tre ganger så mye, nemlig 9 434 kroner. Statens veiledende sats lå i 2006 på 4 270 kroner. Et argument for at kommunene selv skal få bestemme satsene, er at satsene skal kunne tilpasses lokale forhold og kostnadsnivå. Det er imidlertid lite trolig at Vadsø er Norges dyreste kommune å bo i og at innbyggere i Solund klarer seg med en tredjedel. Det er ikke overraskende at det blir medieoppslag av slike forskjeller. I en oversikt presentert i Aftenposten 9. juli i 2007 sto riktignok Vadsø kommune med 4 600 kroner, som tilsvarer statens veiledende sats i 2007. Mens Solund fortsatt lå lavest, hadde Karasjok høyeste sats. I tillegg til at satsene varierer mye, viser en rapport fra Telemarksforsking1 at satsene gir lite veiledning i forhold til hva som faktisk blir utbetalt. Men størrelsen på den kommunale satsen forteller ikke alt. Gjennom KOSTRA rapporterer kommunene hvilke satser de opererer med og hvilke utgifter disse er ment å dekke. Rapporteringen av utgiftskomponenter startet i 2004, men er kun publisert for 2006. Vi har fått alle tre årgangene utlevert fra Statistisk sentralbyrå. I tillegg har Arbeids- og inkluderingsdepartementet samlet inn data for 2008 fra kommunene i tre fylker. Komponentene i KOSTRA er Dagligvarer, Klær/sko, Møbler/innbo, Arbeidsreiser, Telefonabonnement/ avisabonnement/Tv-lisens, Fritidsaktiviteter, Egenandel ??lege/medisiner, Konserverende tannpleie, Boutgifter (strøm, forsikring, kommunale avgifter m.m.) og Husleie. Solund kommune oppgir for 2006 at deres sats kun dekker dagligvarer. Alle øvrige behov skal altså dekkes i tillegg til satsen på 3 170 kroner. Vadsø inkluderer derimot alle kostnadskomponentene i sin sats. Der kan man ikke forvente å få noe ekstra. Når tallene i utgangspunktet er så lite sammenlignbare, må vi gå lenger for å kunne si noe om den faktiske variasjonen og nivået på sosialhjelpssatsene. Er det generelt slik at variasjonen i de kommunale sosialhjelpssatsene er mindre enn det de oppgitte satsene gir inntrykk av, rett og slett fordi de ikke er direkte sammenlignbare? Dette spørsmålet er hovedfokus for dette notatet. Published version
format Report
author Lunder, Trond Erik
author_facet Lunder, Trond Erik
author_sort Lunder, Trond Erik
title Kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser
title_short Kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser
title_full Kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser
title_fullStr Kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser
title_full_unstemmed Kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser
title_sort kartlegging og analyse av kommunale sosialhjelpssatser
publisher Telemarksforsking
publishDate 2008
url http://hdl.handle.net/11250/2439289
long_lat ENVELOPE(25.519,25.519,69.472,69.472)
ENVELOPE(29.749,29.749,70.073,70.073)
geographic Karasjok
Vadsø
geographic_facet Karasjok
Vadsø
genre Karasjok
Vadsø
genre_facet Karasjok
Vadsø
op_relation TF-notat 5/2008
op_rights © Copyright Telemarksforsking
_version_ 1766052571444674560