Living in the Landscape 2021 : Artbased ecoculture in an online cooperative project

The aim of the Arctic collaborative project 'Living in the landscape' (LiLa) is to bring together students and researchers from various disciplines to develop aesthetic learning processes through culture-sensitive and sustainable research on socio-cultural landscapes in the European-Arctic...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gårdvik, Mette, Stoll, Karin, Sørmo, Wenche, Hoffman, Gary, Bjørnvik Rosø, Anne Mette
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: OsloMet - Oslo Metropolitan University (prev. Oslo and Akershus University College of Applied Sciences) 2023
Subjects:
Dun
Online Access:https://journals.oslomet.no/index.php/formakademisk/article/view/4834
Description
Summary:The aim of the Arctic collaborative project 'Living in the landscape' (LiLa) is to bring together students and researchers from various disciplines to develop aesthetic learning processes through culture-sensitive and sustainable research on socio-cultural landscapes in the European-Arctic region. Covid 19 meant that the project, instead of a physical meeting in a shared landscape, was changed to an Online Spring School. Participants produced artistic expressions that were presented in an online exhibition, in addition to visual essays. Based on the authors' five essays focusing on local traditions with wool, starch and down, we will show how a shared understanding of the landscape's multifaceted meaning developed in an online community across disciplines and cultural differences. Our Norwegian contributions exemplify how it is possible to convey knowledge about traditions, culture and identity in a digital cultural community. Målet med det arktiske samarbeidsprosjektet ‘Living in the landscape’ (LiLa) er å samle studenter og forsk­­ere fra ulike fagområder for å utvikle estetiske læreprosesser gjennom kultur-sensitiv og bærekraftig forskning på sosiokulturelle landskap i den europeisk-arktiske regionen. Covid 19 medførte at prosjektet i stedet for et fysisk møte i et felles landskap ble endret til en Online Spring School. Deltakerne produserte kunstneriske uttrykk som ble presentert i en online utstilling, i tillegg til visuelle essay. Med utgangspunkt i forfatternes fem essay med fokus på lokale tradisjoner med ull, starr og dun vil vi vise hvordan en felles forståelse for landskapets mangefasetterte betydning kunne utvikle seg i et online fellesskap på tvers av fagområder og kulturelle forskjeller. Våre norske bidrag eksemplifiserer hvordan det er mulig å formidle kunnskap om tradisjoner, kultur og identitet i et digitalt kulturfellesskap.