Kondomøyeblikket

Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2018 I denne bacheloroppgaven har vi utviklet en holdningskampanje i samarbeid med avdeling for barne- og ungdomshelse, herunder seksuell helse i Folkehelsedivisjonen underlagt Helsedirektoratet. Kampanjens målgruppe er seksuelt aktive,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lillesæter, Marie Røri, Minsaas, Kornelia, Koppang, Lisa Thesen
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Handelshøyskolen BI 2018
Subjects:
PR
Soi
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2572974
id fthhsbicom:oai:brage.bibsys.no:11250/2572974
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Norwegian School of Management: BI Open Archive (Brage)
op_collection_id fthhsbicom
language Norwegian Bokmål
topic kampanjeutvikling
PR
markedskommunikasjon
spellingShingle kampanjeutvikling
PR
markedskommunikasjon
Lillesæter, Marie Røri
Minsaas, Kornelia
Koppang, Lisa Thesen
Kondomøyeblikket
topic_facet kampanjeutvikling
PR
markedskommunikasjon
description Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2018 I denne bacheloroppgaven har vi utviklet en holdningskampanje i samarbeid med avdeling for barne- og ungdomshelse, herunder seksuell helse i Folkehelsedivisjonen underlagt Helsedirektoratet. Kampanjens målgruppe er seksuelt aktive, ikke-monogame studenter i alderen 19-24 år, bosatt i de 5 største studentbyene i Norge: Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Hensikten med kampanjen er å fremme budskapet rundt viktigheten av å bruke kondom, da tallene for seksuelt overførbare infeksjoner i Norge er høye. Samtidig eksisterer det en generelt dårlig holdning og atferd rundt kondombruk blant studenter i Norge. Kampanjens formål innebærer derfor å engasjere og involvere målgruppen i problemstillingen slik at kondombruk blir mer aktuelt. Innledningsvis legger vi grunnlaget for oppgaven gjennom analyser av situasjonen, organisasjonen og interessentene. Videre presenterer vi primærdata fra kvalitative og kvantitative datainnsamlinger. Kvalitativ metode ble gjennomført i form av tre minigruppe-intervjuer, som ga innsikt og videre føringer for utforming av kvantitativt spørreskjema. Vi fikk 183 respondenter, som ga verdifull informasjon om målgruppens holdninger og synspunkter. Vi oppdaget samtidig social bias ved respondentenes rapportering, noe vi videre tar hensyn til i oppgaven og ved kampanjeutformingen. Våre funn fra formativ forskning blir deretter oppsummert i en SWOT-analyse. Oppgavens strategidel innebærer fire delmål som skal bidra til å nå kampanjens overordnede hovedmål. For å engasjere målgruppen gjennom kampanjen har vi utviklet proaktive handlings- og kommunikasjonsstrategier. Videre redegjør vi for kreative tiltak, kampanjefilm, reklameplakater, arrangementet kondomdagen, landingsside samt synlighet i Helsedirektoratets sosiale plattformer. Under taktikk redegjør vi for kanaler vi velger, som her er Facebook, Twitter, YouTube, kino, influencers og utendørsreklame. Videre presenteres budsjett og tidsplan for kampanjen, samt evalueringsprossessen av kampanjens effekter og resultat. Brief Vi ønsker å lage en holdningskampanje i samarbeid med avdeling for barne- og ungdomshelse, herunder seksuell helse i Folkehelsedivisjonen underlagt Helsedirektoratet (videre referert til som Helsedirektoratet). Kampanjen skal fremme budskapet rundt viktigheten av å bruke kondom, da statistikk for seksuelt overførbare infeksjoner (SOI) i Norge viser høye tall som stadig øker. Samtidig har vi inntrykk av at det eksisterer en generelt dårlig holdning og atferd rundt kondombruk blant studenter i Norge. Vi håper å få gode idéutvekslinger og stort læreutbytte sammen med organisasjonen, hvor vi sammen kan utvikle en smart utformet og effektiv kampanje. Mål for kampanjen “Tiltak for å øke kondombruken i alle befolkningsgrupper er fortsatt et viktig virkemiddel for å redusere nysmitte av alle seksuelt overførbare sykdommer” heter det i Helsedirektoratets strategi for seksuell helse (2017). Vi ønsker med denne kampanjen å gjøre kondomøyeblikket mindre ubehagelig, samt øke bruk og etterspørsel av kondomer. Hensikten er å gjøre målgruppen mer oppmerksom på risikoen ved ubeskyttet samleie, og dermed øke sannsynligheten for at de bruker kondom. Et sterkt forhold mellom holdning og atferd er en viktig forutsetning for at kondomet tas frem og brukes i avgjørende øyeblikk. Målgruppe, budskap og tidsforløp Seksuelt aktive ikke-monogame studenter, i alderen 19-24 år. Vi henvender oss til målgruppen bosatt i de 5 største studentbyene i Norge: Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Vi ønsker å endre studentenes holdninger og atferd rundt kondombruk og få flere til å benytte seg av kondomer i øyeblikkets hete, også kalt kondomøyeblikket. Kondomer er fremdeles det eneste prevensjonsmiddelet som beskytter mot både graviditet og SOI. Holdningsarbeidet bør fokusere på positive opplevelser, kunnskap og assosiasjoner med kondombruk. Kampanjeperioden vil vare i ca. en måned, fra 6. august uke 32 til 9. september i uke 36 2018. Kommunikasjonskanaler Vi ønsker å kommunisere vårt budskap i kanaler hvor målgruppen befinner seg. Dette gjør det hensiktsmessig å ta i bruk flere kanaler, deriblant sosiale medier, reklame på kino og utendørsreklamer.
format Bachelor Thesis
author Lillesæter, Marie Røri
Minsaas, Kornelia
Koppang, Lisa Thesen
author_facet Lillesæter, Marie Røri
Minsaas, Kornelia
Koppang, Lisa Thesen
author_sort Lillesæter, Marie Røri
title Kondomøyeblikket
title_short Kondomøyeblikket
title_full Kondomøyeblikket
title_fullStr Kondomøyeblikket
title_full_unstemmed Kondomøyeblikket
title_sort kondomøyeblikket
publisher Handelshøyskolen BI
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2572974
long_lat ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583)
ENVELOPE(30.704,30.704,66.481,66.481)
geographic Barne
Bergen
Soi
Tromsø
geographic_facet Barne
Bergen
Soi
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
_version_ 1766219641981501440
spelling fthhsbicom:oai:brage.bibsys.no:11250/2572974 2023-05-15T18:34:44+02:00 Kondomøyeblikket Lillesæter, Marie Røri Minsaas, Kornelia Koppang, Lisa Thesen 2018 http://hdl.handle.net/11250/2572974 nob nob Handelshøyskolen BI kampanjeutvikling PR markedskommunikasjon Bachelor thesis 2018 fthhsbicom 2019-01-01T07:50:23Z Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2018 I denne bacheloroppgaven har vi utviklet en holdningskampanje i samarbeid med avdeling for barne- og ungdomshelse, herunder seksuell helse i Folkehelsedivisjonen underlagt Helsedirektoratet. Kampanjens målgruppe er seksuelt aktive, ikke-monogame studenter i alderen 19-24 år, bosatt i de 5 største studentbyene i Norge: Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Hensikten med kampanjen er å fremme budskapet rundt viktigheten av å bruke kondom, da tallene for seksuelt overførbare infeksjoner i Norge er høye. Samtidig eksisterer det en generelt dårlig holdning og atferd rundt kondombruk blant studenter i Norge. Kampanjens formål innebærer derfor å engasjere og involvere målgruppen i problemstillingen slik at kondombruk blir mer aktuelt. Innledningsvis legger vi grunnlaget for oppgaven gjennom analyser av situasjonen, organisasjonen og interessentene. Videre presenterer vi primærdata fra kvalitative og kvantitative datainnsamlinger. Kvalitativ metode ble gjennomført i form av tre minigruppe-intervjuer, som ga innsikt og videre føringer for utforming av kvantitativt spørreskjema. Vi fikk 183 respondenter, som ga verdifull informasjon om målgruppens holdninger og synspunkter. Vi oppdaget samtidig social bias ved respondentenes rapportering, noe vi videre tar hensyn til i oppgaven og ved kampanjeutformingen. Våre funn fra formativ forskning blir deretter oppsummert i en SWOT-analyse. Oppgavens strategidel innebærer fire delmål som skal bidra til å nå kampanjens overordnede hovedmål. For å engasjere målgruppen gjennom kampanjen har vi utviklet proaktive handlings- og kommunikasjonsstrategier. Videre redegjør vi for kreative tiltak, kampanjefilm, reklameplakater, arrangementet kondomdagen, landingsside samt synlighet i Helsedirektoratets sosiale plattformer. Under taktikk redegjør vi for kanaler vi velger, som her er Facebook, Twitter, YouTube, kino, influencers og utendørsreklame. Videre presenteres budsjett og tidsplan for kampanjen, samt evalueringsprossessen av kampanjens effekter og resultat. Brief Vi ønsker å lage en holdningskampanje i samarbeid med avdeling for barne- og ungdomshelse, herunder seksuell helse i Folkehelsedivisjonen underlagt Helsedirektoratet (videre referert til som Helsedirektoratet). Kampanjen skal fremme budskapet rundt viktigheten av å bruke kondom, da statistikk for seksuelt overførbare infeksjoner (SOI) i Norge viser høye tall som stadig øker. Samtidig har vi inntrykk av at det eksisterer en generelt dårlig holdning og atferd rundt kondombruk blant studenter i Norge. Vi håper å få gode idéutvekslinger og stort læreutbytte sammen med organisasjonen, hvor vi sammen kan utvikle en smart utformet og effektiv kampanje. Mål for kampanjen “Tiltak for å øke kondombruken i alle befolkningsgrupper er fortsatt et viktig virkemiddel for å redusere nysmitte av alle seksuelt overførbare sykdommer” heter det i Helsedirektoratets strategi for seksuell helse (2017). Vi ønsker med denne kampanjen å gjøre kondomøyeblikket mindre ubehagelig, samt øke bruk og etterspørsel av kondomer. Hensikten er å gjøre målgruppen mer oppmerksom på risikoen ved ubeskyttet samleie, og dermed øke sannsynligheten for at de bruker kondom. Et sterkt forhold mellom holdning og atferd er en viktig forutsetning for at kondomet tas frem og brukes i avgjørende øyeblikk. Målgruppe, budskap og tidsforløp Seksuelt aktive ikke-monogame studenter, i alderen 19-24 år. Vi henvender oss til målgruppen bosatt i de 5 største studentbyene i Norge: Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Vi ønsker å endre studentenes holdninger og atferd rundt kondombruk og få flere til å benytte seg av kondomer i øyeblikkets hete, også kalt kondomøyeblikket. Kondomer er fremdeles det eneste prevensjonsmiddelet som beskytter mot både graviditet og SOI. Holdningsarbeidet bør fokusere på positive opplevelser, kunnskap og assosiasjoner med kondombruk. Kampanjeperioden vil vare i ca. en måned, fra 6. august uke 32 til 9. september i uke 36 2018. Kommunikasjonskanaler Vi ønsker å kommunisere vårt budskap i kanaler hvor målgruppen befinner seg. Dette gjør det hensiktsmessig å ta i bruk flere kanaler, deriblant sosiale medier, reklame på kino og utendørsreklamer. Bachelor Thesis Tromsø Norwegian School of Management: BI Open Archive (Brage) Barne ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583) Bergen Soi ENVELOPE(30.704,30.704,66.481,66.481) Tromsø