Kriseberedskap i Arktis

Etter hendelsene med Northguider og Viking Sky blusset debatten om Norges evne til å ivareta beredskapen i Norges ansvarsområder opp igjen. En debatt som har pågått siden Maksim Gorkiy-hendelsen i 1989. Er Norge i stand til å ivareta ansvaret for søk og redning i Nord-Norge og i Arktis? Det sovjetis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Danielsen, Harald, Tverå, Martin Lund
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Sjøkrigsskolen 2019
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2608109
id ftforstvareshs:oai:fhs.brage.unit.no:11250/2608109
record_format openpolar
spelling ftforstvareshs:oai:fhs.brage.unit.no:11250/2608109 2023-05-15T15:24:49+02:00 Kriseberedskap i Arktis Danielsen, Harald Tverå, Martin Lund 2019-05 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2608109 nob nob Sjøkrigsskolen http://hdl.handle.net/11250/2608109 Forfatterne Bachelor thesis 2019 ftforstvareshs 2022-06-30T16:10:43Z Etter hendelsene med Northguider og Viking Sky blusset debatten om Norges evne til å ivareta beredskapen i Norges ansvarsområder opp igjen. En debatt som har pågått siden Maksim Gorkiy-hendelsen i 1989. Er Norge i stand til å ivareta ansvaret for søk og redning i Nord-Norge og i Arktis? Det sovjetiske cruiseskipet Maksim Gorkiy skulle seile med 768 tyske turister og mannskap fra Hamburg til Magdalenafjorden på Svalbard. Utenfor kysten av Svalbard gikk de på drivis og fikk en stor flenge i baugen, som førte til at det tok inn store mengder vann og måtte evakuere fartøyet. Dette førte til en spektakulær og vellykket redningsaksjon med KV Senja i spissen. Hvis dette hadde skjedd med dagens ressurser, ville resultatet blitt det samme? Denne oppgaven tar for seg nettopp dette, med problemstillingen: "Hvilken grad er Norge i stand til å håndtere en større cruiseskipulykke utenfor Svalbard?" I oppgaven har vi laget et scenario som baserer seg på Maksim Gorkiy fra 1989, men skalert slik at det passer med dagens situasjon i Arktis. Scenarioet tar for seg de tilgjengelige ressursene og variabler som avstand, vær og kapasiteter ved hjelp av et "snapshot" av virkeligheten 29. Mai 2018. Redningsarbeidet blir sett opp mot kravene som stilles i Polarkoden og om disse kravene er gode nok. Hovedfokuset er om det er sannsynlig at skip som ferdes i polare områder klarer å opprettholde §1.2.7. Denne sier at skipene skal ha utstyr og proviant til å overleve i opptil fem døgn før forventet redning. Oppgaven avdekker både mangel på kapasiteter, men belyser også områder hvor redningstjenesten er god. Sett opp mot kravene i polarkoden, vil redningstjenesten med stor sannsynlighet klare å evakuere et middels stort cruiseskip innen fem døgn. Derimot viste testene gjennomført under SAREex at fem dager vil være for lang tid å befinne seg i en livbåt eller redningsflåte. Det er stor fare for at ved ankomst av redningsressurser vil det være flere nedkjølte pasienter enn det Kystvakten og redningstjenesten har ressurser til. Bachelor Thesis Arktis Arktis* Magdalenafjord* Nord-Norge Senja Svalbard The Norwegian Defence University College: FHS Brage Senja ENVELOPE(16.803,16.803,69.081,69.081) Spissen ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241) Svalbard
institution Open Polar
collection The Norwegian Defence University College: FHS Brage
op_collection_id ftforstvareshs
language Norwegian Bokmål
description Etter hendelsene med Northguider og Viking Sky blusset debatten om Norges evne til å ivareta beredskapen i Norges ansvarsområder opp igjen. En debatt som har pågått siden Maksim Gorkiy-hendelsen i 1989. Er Norge i stand til å ivareta ansvaret for søk og redning i Nord-Norge og i Arktis? Det sovjetiske cruiseskipet Maksim Gorkiy skulle seile med 768 tyske turister og mannskap fra Hamburg til Magdalenafjorden på Svalbard. Utenfor kysten av Svalbard gikk de på drivis og fikk en stor flenge i baugen, som førte til at det tok inn store mengder vann og måtte evakuere fartøyet. Dette førte til en spektakulær og vellykket redningsaksjon med KV Senja i spissen. Hvis dette hadde skjedd med dagens ressurser, ville resultatet blitt det samme? Denne oppgaven tar for seg nettopp dette, med problemstillingen: "Hvilken grad er Norge i stand til å håndtere en større cruiseskipulykke utenfor Svalbard?" I oppgaven har vi laget et scenario som baserer seg på Maksim Gorkiy fra 1989, men skalert slik at det passer med dagens situasjon i Arktis. Scenarioet tar for seg de tilgjengelige ressursene og variabler som avstand, vær og kapasiteter ved hjelp av et "snapshot" av virkeligheten 29. Mai 2018. Redningsarbeidet blir sett opp mot kravene som stilles i Polarkoden og om disse kravene er gode nok. Hovedfokuset er om det er sannsynlig at skip som ferdes i polare områder klarer å opprettholde §1.2.7. Denne sier at skipene skal ha utstyr og proviant til å overleve i opptil fem døgn før forventet redning. Oppgaven avdekker både mangel på kapasiteter, men belyser også områder hvor redningstjenesten er god. Sett opp mot kravene i polarkoden, vil redningstjenesten med stor sannsynlighet klare å evakuere et middels stort cruiseskip innen fem døgn. Derimot viste testene gjennomført under SAREex at fem dager vil være for lang tid å befinne seg i en livbåt eller redningsflåte. Det er stor fare for at ved ankomst av redningsressurser vil det være flere nedkjølte pasienter enn det Kystvakten og redningstjenesten har ressurser til.
format Bachelor Thesis
author Danielsen, Harald
Tverå, Martin Lund
spellingShingle Danielsen, Harald
Tverå, Martin Lund
Kriseberedskap i Arktis
author_facet Danielsen, Harald
Tverå, Martin Lund
author_sort Danielsen, Harald
title Kriseberedskap i Arktis
title_short Kriseberedskap i Arktis
title_full Kriseberedskap i Arktis
title_fullStr Kriseberedskap i Arktis
title_full_unstemmed Kriseberedskap i Arktis
title_sort kriseberedskap i arktis
publisher Sjøkrigsskolen
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11250/2608109
long_lat ENVELOPE(16.803,16.803,69.081,69.081)
ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241)
geographic Senja
Spissen
Svalbard
geographic_facet Senja
Spissen
Svalbard
genre Arktis
Arktis*
Magdalenafjord*
Nord-Norge
Senja
Svalbard
genre_facet Arktis
Arktis*
Magdalenafjord*
Nord-Norge
Senja
Svalbard
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2608109
op_rights Forfatterne
_version_ 1766355440405315584