Fem år etter Regionprosjektet: Ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv

- Regionprosjektet var en del av Bondevik II-regjeringens Handlingsplan mot rusmiddelproblemer (2003–2005). Fem kommuner: Haugesund, Larvik, Narvik, Nesodden, Os, og en region: Ytre søre Sunnmøre med kommunene Sande, Herøy, Ulstein og Hareid deltok i prosjektet. Det ble satt i gang 30 tiltak valgt f...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Krogh, Unni, Baklien , Bergljot
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/276100
id ftfolkehelseins:oai:fhi.brage.unit.no:11250/276100
record_format openpolar
spelling ftfolkehelseins:oai:fhi.brage.unit.no:11250/276100 2023-05-15T17:14:09+02:00 Fem år etter Regionprosjektet: Ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv Krogh, Unni Baklien , Bergljot 2015-01-30T14:11:37Z application/pdf http://hdl.handle.net/11250/276100 nob nob http://www.sirus.no/filestore/Import_vedlegg/Vedlegg_publikasjon/sirusrap.2.12.pdf SIRUS-rapport. 109 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2012 urn:isbn:978–82–7171–379–9 http://hdl.handle.net/11250/276100 cristin:1067195 Research report 2015 ftfolkehelseins 2022-11-18T06:50:42Z - Regionprosjektet var en del av Bondevik II-regjeringens Handlingsplan mot rusmiddelproblemer (2003–2005). Fem kommuner: Haugesund, Larvik, Narvik, Nesodden, Os, og en region: Ytre søre Sunnmøre med kommunene Sande, Herøy, Ulstein og Hareid deltok i prosjektet. Det ble satt i gang 30 tiltak valgt fra en meny med 8 anbefalte program. Etter fem år var det 14 av disse som fremdeles var aktive. I tillegg supplerte alle kommunene med andre tiltak. Av disse var det 12 av 18 som ble videreført. Det kan med andre ord se ut til at tiltak som kommunene selv har utviklet og tilpasset sin egen hverdag er godt levedyktige. Kurs, seminarer, konferanser og opplæringsopplegg var sentrale elementer i Regionprosjektet og mange deltok. Men kompetanse forvitrer hvis den ikke er i bruk. Det gjelder enten folk blir pålagt andre oppgaver der kompetansen ikke er relevant, eller folk selv flytter på seg. Det er likevel eksempler på at kompetansen kan ligge i beredskap og tas fram når behovene melder seg. Alle de tidligere prosjektlederne fortsatte å arbeide med rusmiddelforebygging i sine kommuner, men de har hatt ulikt handlingsrom for videreføring. Når helhetlig rusmiddelforebygging ikke lenger inngår i deres daglige arbeid, er det heller ikke så lett å følge opp alle tiltakene. Der flere engasjerte prosjektmedarbeidere har fortsatt sitt arbeid, blir det også flere som kan holde informasjonstrykket overfor politikere og administrasjon. Den politiske forankringen er avhengig av politikernes personlige engasjement. Derfor kan politisk kontinuitet ha stor betydning for videreføringen. Et politisk engasjement kan dessuten bidra til å gi intervensjonene en forutsigbar økonomi. I tillegg er det nødvendig med en administrativ forankring som kan gi fagfolkene et rimelig arbeidsrom, både til gjennomføring og til utvikling av nettverk og samarbeidsrelasjoner. Engasjerte rådmenn kan være gode medspillere. Nesten alle kommunene har vært gjennom store omorganiseringer etter regionprosjektperioden. Mange fikk problemer med å holde ved like ... Report Narvik Narvik Norwegian Institute of Public Health Open Repository (Brage) Herøy ENVELOPE(12.278,12.278,65.973,65.973) Larvik ENVELOPE(-36.902,-36.902,-54.376,-54.376) Narvik ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438) Nesodden ENVELOPE(9.805,9.805,63.840,63.840) Sande ENVELOPE(7.527,7.527,62.631,62.631)
institution Open Polar
collection Norwegian Institute of Public Health Open Repository (Brage)
op_collection_id ftfolkehelseins
language Norwegian Bokmål
description - Regionprosjektet var en del av Bondevik II-regjeringens Handlingsplan mot rusmiddelproblemer (2003–2005). Fem kommuner: Haugesund, Larvik, Narvik, Nesodden, Os, og en region: Ytre søre Sunnmøre med kommunene Sande, Herøy, Ulstein og Hareid deltok i prosjektet. Det ble satt i gang 30 tiltak valgt fra en meny med 8 anbefalte program. Etter fem år var det 14 av disse som fremdeles var aktive. I tillegg supplerte alle kommunene med andre tiltak. Av disse var det 12 av 18 som ble videreført. Det kan med andre ord se ut til at tiltak som kommunene selv har utviklet og tilpasset sin egen hverdag er godt levedyktige. Kurs, seminarer, konferanser og opplæringsopplegg var sentrale elementer i Regionprosjektet og mange deltok. Men kompetanse forvitrer hvis den ikke er i bruk. Det gjelder enten folk blir pålagt andre oppgaver der kompetansen ikke er relevant, eller folk selv flytter på seg. Det er likevel eksempler på at kompetansen kan ligge i beredskap og tas fram når behovene melder seg. Alle de tidligere prosjektlederne fortsatte å arbeide med rusmiddelforebygging i sine kommuner, men de har hatt ulikt handlingsrom for videreføring. Når helhetlig rusmiddelforebygging ikke lenger inngår i deres daglige arbeid, er det heller ikke så lett å følge opp alle tiltakene. Der flere engasjerte prosjektmedarbeidere har fortsatt sitt arbeid, blir det også flere som kan holde informasjonstrykket overfor politikere og administrasjon. Den politiske forankringen er avhengig av politikernes personlige engasjement. Derfor kan politisk kontinuitet ha stor betydning for videreføringen. Et politisk engasjement kan dessuten bidra til å gi intervensjonene en forutsigbar økonomi. I tillegg er det nødvendig med en administrativ forankring som kan gi fagfolkene et rimelig arbeidsrom, både til gjennomføring og til utvikling av nettverk og samarbeidsrelasjoner. Engasjerte rådmenn kan være gode medspillere. Nesten alle kommunene har vært gjennom store omorganiseringer etter regionprosjektperioden. Mange fikk problemer med å holde ved like ...
format Report
author Krogh, Unni
Baklien , Bergljot
spellingShingle Krogh, Unni
Baklien , Bergljot
Fem år etter Regionprosjektet: Ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv
author_facet Krogh, Unni
Baklien , Bergljot
author_sort Krogh, Unni
title Fem år etter Regionprosjektet: Ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv
title_short Fem år etter Regionprosjektet: Ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv
title_full Fem år etter Regionprosjektet: Ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv
title_fullStr Fem år etter Regionprosjektet: Ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv
title_full_unstemmed Fem år etter Regionprosjektet: Ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv
title_sort fem år etter regionprosjektet: ildsjelers entusiasme og kommunalt hverdagsliv
publishDate 2015
url http://hdl.handle.net/11250/276100
long_lat ENVELOPE(12.278,12.278,65.973,65.973)
ENVELOPE(-36.902,-36.902,-54.376,-54.376)
ENVELOPE(17.427,17.427,68.438,68.438)
ENVELOPE(9.805,9.805,63.840,63.840)
ENVELOPE(7.527,7.527,62.631,62.631)
geographic Herøy
Larvik
Narvik
Nesodden
Sande
geographic_facet Herøy
Larvik
Narvik
Nesodden
Sande
genre Narvik
Narvik
genre_facet Narvik
Narvik
op_relation http://www.sirus.no/filestore/Import_vedlegg/Vedlegg_publikasjon/sirusrap.2.12.pdf
SIRUS-rapport. 109 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2012
urn:isbn:978–82–7171–379–9
http://hdl.handle.net/11250/276100
cristin:1067195
_version_ 1766071429148704768