Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -En studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen

Forskning peker på at kroppsøvingsfaget i den norske skolen synes å være en arena som flere gutter enn jenter finner attraktiv. Vi vet imidlertid lite om hvor-dan dette gir seg utslag i karakteren i kroppsøving. Ved hjelp av data ved-rørende alle de 6928 elevene som var registrert med kroppsøving i...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norge
Main Author: Pål Lagestad
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian Bokmål
Swedish
Published: University of Oslo 2017
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.5617/adno.2609
https://doaj.org/article/eee1826e1b77438a9aefd5edf03a4fee
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:eee1826e1b77438a9aefd5edf03a4fee
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:eee1826e1b77438a9aefd5edf03a4fee 2023-05-15T17:24:37+02:00 Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -En studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen Pål Lagestad 2017-02-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.2609 https://doaj.org/article/eee1826e1b77438a9aefd5edf03a4fee DA EN NB SV dan eng nob swe University of Oslo https://journals.uio.no/adno/article/view/2609 https://doaj.org/toc/1504-9922 doi:10.5617/adno.2609 1504-9922 https://doaj.org/article/eee1826e1b77438a9aefd5edf03a4fee Acta Didactica Norge, Vol 11, Iss 1 (2017) Kroppsøving karakter kjønn vurdering Education (General) L7-991 article 2017 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.2609 2022-12-31T01:51:19Z Forskning peker på at kroppsøvingsfaget i den norske skolen synes å være en arena som flere gutter enn jenter finner attraktiv. Vi vet imidlertid lite om hvor-dan dette gir seg utslag i karakteren i kroppsøving. Ved hjelp av data ved-rørende alle de 6928 elevene som var registrert med kroppsøving i den videre-gående skolen i Nordland skoleåret 2010/11, ser denne studien nærmere på hvordan kroppsøvingskarakteren varierer i forhold til kjønn, og hvor ulike studieretninger og kjønnssammensetninger blir trukket inn i analysene. Resul-tatene viser at guttene fikk signifikant bedre karakterer i kroppsøving enn jentene, noe som gir utslag i at gutter i større grad enn jenter fikk toppkarak-teren 6, men også nest beste karakter 5. Flere jenter enn gutter fikk karakteren 3. Det er påfallende hvordan dette mønsteret viste seg å være stabilt, uavhengig av studieretning og kjønnssammensetning, noe som indikerer at denne vurder¬ingspraksisen ikke er tilfeldig. På bakgrunn av funnene og tidligere forskning blir det stilt spørsmål ved om gutters fysiske overlegenhet gis et fortrinn i karak¬tersettingen, ved at flere gutter enn jenter får toppkarakterene. Det blir videre argumentert for at funnene også kan være et resultat av at jenter generelt opp¬lever mindre trivsel i kroppsøvingen, noe som kan gi seg utslag i mindre deltak¬else og innsats i kroppsøving. Mer forskning omkring kroppsøvingslæreres vur¬deringspraksis må utføres før en med sikkerhet kan forklare funnene i studien. Nøkkelord: kroppsøving, karakter, kjønn, vurdering Abstract Research indicates that physical education is more attractive to boys than girls. However, we do not know much about how this may affect grades given in physical education among girls and boys. Using data from all the 6928 students who took physical education in high schools in Nordland county in the school year 2010/2011, the study seeks to investigate how gender affects the grades in physical education among girls and boys, adjusted for type of classes and classes with more than 80 percent ... Article in Journal/Newspaper Nordland Nordland Nordland Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Acta Didactica Norge 11 1 5
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian Bokmål
Swedish
topic Kroppsøving
karakter
kjønn
vurdering
Education (General)
L7-991
spellingShingle Kroppsøving
karakter
kjønn
vurdering
Education (General)
L7-991
Pål Lagestad
Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -En studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen
topic_facet Kroppsøving
karakter
kjønn
vurdering
Education (General)
L7-991
description Forskning peker på at kroppsøvingsfaget i den norske skolen synes å være en arena som flere gutter enn jenter finner attraktiv. Vi vet imidlertid lite om hvor-dan dette gir seg utslag i karakteren i kroppsøving. Ved hjelp av data ved-rørende alle de 6928 elevene som var registrert med kroppsøving i den videre-gående skolen i Nordland skoleåret 2010/11, ser denne studien nærmere på hvordan kroppsøvingskarakteren varierer i forhold til kjønn, og hvor ulike studieretninger og kjønnssammensetninger blir trukket inn i analysene. Resul-tatene viser at guttene fikk signifikant bedre karakterer i kroppsøving enn jentene, noe som gir utslag i at gutter i større grad enn jenter fikk toppkarak-teren 6, men også nest beste karakter 5. Flere jenter enn gutter fikk karakteren 3. Det er påfallende hvordan dette mønsteret viste seg å være stabilt, uavhengig av studieretning og kjønnssammensetning, noe som indikerer at denne vurder¬ingspraksisen ikke er tilfeldig. På bakgrunn av funnene og tidligere forskning blir det stilt spørsmål ved om gutters fysiske overlegenhet gis et fortrinn i karak¬tersettingen, ved at flere gutter enn jenter får toppkarakterene. Det blir videre argumentert for at funnene også kan være et resultat av at jenter generelt opp¬lever mindre trivsel i kroppsøvingen, noe som kan gi seg utslag i mindre deltak¬else og innsats i kroppsøving. Mer forskning omkring kroppsøvingslæreres vur¬deringspraksis må utføres før en med sikkerhet kan forklare funnene i studien. Nøkkelord: kroppsøving, karakter, kjønn, vurdering Abstract Research indicates that physical education is more attractive to boys than girls. However, we do not know much about how this may affect grades given in physical education among girls and boys. Using data from all the 6928 students who took physical education in high schools in Nordland county in the school year 2010/2011, the study seeks to investigate how gender affects the grades in physical education among girls and boys, adjusted for type of classes and classes with more than 80 percent ...
format Article in Journal/Newspaper
author Pål Lagestad
author_facet Pål Lagestad
author_sort Pål Lagestad
title Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -En studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen
title_short Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -En studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen
title_full Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -En studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen
title_fullStr Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -En studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen
title_full_unstemmed Er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -En studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen
title_sort er gutter bedre enn jenter i kroppsøving? -en studie av jenter og gutters kroppsøvingskarakterer i den videregående skolen
publisher University of Oslo
publishDate 2017
url https://doi.org/10.5617/adno.2609
https://doaj.org/article/eee1826e1b77438a9aefd5edf03a4fee
long_lat ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Lever
Synes
geographic_facet Lever
Synes
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_source Acta Didactica Norge, Vol 11, Iss 1 (2017)
op_relation https://journals.uio.no/adno/article/view/2609
https://doaj.org/toc/1504-9922
doi:10.5617/adno.2609
1504-9922
https://doaj.org/article/eee1826e1b77438a9aefd5edf03a4fee
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.2609
container_title Acta Didactica Norge
container_volume 11
container_issue 1
container_start_page 5
_version_ 1766115729462001664