Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
I denne artikkelen utforsker vi hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til endring i kunnskaps- og læringssyn i høyere utdanning. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er kollektive autoetnografiske refleksjoner gjort i forbindelse med arbeid med samiske perspektiver i barnehagelærerutdannin...
Published in: | Forskning og forandring |
---|---|
Main Authors: | , , , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Danish English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk Swedish |
Published: |
Cappelen Damm Akademisk NOASP
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780 https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 2024-09-15T18:33:52+00:00 Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning Kristin Gregers Eriksen Åse Lund Anne-Line Bjerknes Jocelyne Von Hof Terese Wilhelmsen 2024-03-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780 https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 DA EN NB NN SV dan eng nob nno swe Cappelen Damm Akademisk NOASP https://forskningogforandring.dk/index.php/fof/article/view/5780 https://doaj.org/toc/2535-5279 doi:10.23865/fof.v7.5780 2535-5279 https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 Forskning og Forandring, Vol 7, Iss 1 (2024) estetiske læringsprosesser dekolonisering samisk barnehagelærerutdanning autoetnografi decolonization Organizational behaviour change and effectiveness. Corporate culture HD58.7-58.95 article 2024 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780 2024-08-05T17:49:42Z I denne artikkelen utforsker vi hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til endring i kunnskaps- og læringssyn i høyere utdanning. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er kollektive autoetnografiske refleksjoner gjort i forbindelse med arbeid med samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga ved et norsk universitet. De autoetnografiske vignettene løfter fram erfaringene og læringsprosessene våre som undervisere, og setter dem i sammenheng med strukturelle, kulturelle og politiske faktorer. Analysene viser at estetiske læringsprosesser, gjennom å åpne for det uforutsette og gi rom for nye begynnelser, er særlig velegna for å stimulere demokratisering og dekolonisering. Dette kom til uttrykk i arbeidet gjennom emosjonelt engasjement, nedbrytning av asymmetriske maktrelasjoner, økt sjølrefleksjon og kunnskaps- og perspektivutvidelse. Samtidig belyser artikkelen hindre i arbeidet med å fremme slike prosesser i et akademia prega av nyliberalistiske føringer og målbarhetsidealer. ENGLISH ABSTRACT Providing Space for Emergences: Democratization and Decolonization through working with Aesthetic Learning Processes and Sámi Perspectives in Higher Education In this article, we explore how aesthetic learning processes may contribute towards enabling change in the outlook on knowledge and learning in higher education. The empirical point of departure is collaborative, auto-ethnographic reflections that were made in relation to a development project on Sámi perspectives in early childhood teacher education at a Norwegian university. The auto-ethnographic vignettes highlight our experiences and learning processes as teachers, and connect these to structural, cultural, and political factors. The analyses imply that aesthetic learning processes, through giving space for the unforeseen and enabling new beginnings, are particularly well-suited to stimulate democratization and decolonization. This potential of enabling change was expressed through the work with emotional engagement, deconstruction of asymmetric power ... Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Forskning og forandring 7 1 6 25 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
Danish English Norwegian Bokmål Norwegian Nynorsk Swedish |
topic |
estetiske læringsprosesser dekolonisering samisk barnehagelærerutdanning autoetnografi decolonization Organizational behaviour change and effectiveness. Corporate culture HD58.7-58.95 |
spellingShingle |
estetiske læringsprosesser dekolonisering samisk barnehagelærerutdanning autoetnografi decolonization Organizational behaviour change and effectiveness. Corporate culture HD58.7-58.95 Kristin Gregers Eriksen Åse Lund Anne-Line Bjerknes Jocelyne Von Hof Terese Wilhelmsen Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning |
topic_facet |
estetiske læringsprosesser dekolonisering samisk barnehagelærerutdanning autoetnografi decolonization Organizational behaviour change and effectiveness. Corporate culture HD58.7-58.95 |
description |
I denne artikkelen utforsker vi hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til endring i kunnskaps- og læringssyn i høyere utdanning. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er kollektive autoetnografiske refleksjoner gjort i forbindelse med arbeid med samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga ved et norsk universitet. De autoetnografiske vignettene løfter fram erfaringene og læringsprosessene våre som undervisere, og setter dem i sammenheng med strukturelle, kulturelle og politiske faktorer. Analysene viser at estetiske læringsprosesser, gjennom å åpne for det uforutsette og gi rom for nye begynnelser, er særlig velegna for å stimulere demokratisering og dekolonisering. Dette kom til uttrykk i arbeidet gjennom emosjonelt engasjement, nedbrytning av asymmetriske maktrelasjoner, økt sjølrefleksjon og kunnskaps- og perspektivutvidelse. Samtidig belyser artikkelen hindre i arbeidet med å fremme slike prosesser i et akademia prega av nyliberalistiske føringer og målbarhetsidealer. ENGLISH ABSTRACT Providing Space for Emergences: Democratization and Decolonization through working with Aesthetic Learning Processes and Sámi Perspectives in Higher Education In this article, we explore how aesthetic learning processes may contribute towards enabling change in the outlook on knowledge and learning in higher education. The empirical point of departure is collaborative, auto-ethnographic reflections that were made in relation to a development project on Sámi perspectives in early childhood teacher education at a Norwegian university. The auto-ethnographic vignettes highlight our experiences and learning processes as teachers, and connect these to structural, cultural, and political factors. The analyses imply that aesthetic learning processes, through giving space for the unforeseen and enabling new beginnings, are particularly well-suited to stimulate democratization and decolonization. This potential of enabling change was expressed through the work with emotional engagement, deconstruction of asymmetric power ... |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Kristin Gregers Eriksen Åse Lund Anne-Line Bjerknes Jocelyne Von Hof Terese Wilhelmsen |
author_facet |
Kristin Gregers Eriksen Åse Lund Anne-Line Bjerknes Jocelyne Von Hof Terese Wilhelmsen |
author_sort |
Kristin Gregers Eriksen |
title |
Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning |
title_short |
Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning |
title_full |
Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning |
title_fullStr |
Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning |
title_full_unstemmed |
Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning |
title_sort |
å gi rom for nye begynnelser: demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning |
publisher |
Cappelen Damm Akademisk NOASP |
publishDate |
2024 |
url |
https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780 https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
Forskning og Forandring, Vol 7, Iss 1 (2024) |
op_relation |
https://forskningogforandring.dk/index.php/fof/article/view/5780 https://doaj.org/toc/2535-5279 doi:10.23865/fof.v7.5780 2535-5279 https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 |
op_doi |
https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780 |
container_title |
Forskning og forandring |
container_volume |
7 |
container_issue |
1 |
container_start_page |
6 |
op_container_end_page |
25 |
_version_ |
1810475598000160768 |