Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning

I denne artikkelen utforsker vi hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til endring i kunnskaps- og læringssyn i høyere utdanning. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er kollektive autoetnografiske refleksjoner gjort i forbindelse med arbeid med samiske perspektiver i barnehagelærerutdannin...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Forskning og forandring
Main Authors: Kristin Gregers Eriksen, Åse Lund, Anne-Line Bjerknes, Jocelyne Von Hof, Terese Wilhelmsen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Danish
English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Swedish
Published: Cappelen Damm Akademisk NOASP 2024
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780
https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 2024-09-15T18:33:52+00:00 Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning Kristin Gregers Eriksen Åse Lund Anne-Line Bjerknes Jocelyne Von Hof Terese Wilhelmsen 2024-03-01T00:00:00Z https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780 https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 DA EN NB NN SV dan eng nob nno swe Cappelen Damm Akademisk NOASP https://forskningogforandring.dk/index.php/fof/article/view/5780 https://doaj.org/toc/2535-5279 doi:10.23865/fof.v7.5780 2535-5279 https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8 Forskning og Forandring, Vol 7, Iss 1 (2024) estetiske læringsprosesser dekolonisering samisk barnehagelærerutdanning autoetnografi decolonization Organizational behaviour change and effectiveness. Corporate culture HD58.7-58.95 article 2024 ftdoajarticles https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780 2024-08-05T17:49:42Z I denne artikkelen utforsker vi hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til endring i kunnskaps- og læringssyn i høyere utdanning. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er kollektive autoetnografiske refleksjoner gjort i forbindelse med arbeid med samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga ved et norsk universitet. De autoetnografiske vignettene løfter fram erfaringene og læringsprosessene våre som undervisere, og setter dem i sammenheng med strukturelle, kulturelle og politiske faktorer. Analysene viser at estetiske læringsprosesser, gjennom å åpne for det uforutsette og gi rom for nye begynnelser, er særlig velegna for å stimulere demokratisering og dekolonisering. Dette kom til uttrykk i arbeidet gjennom emosjonelt engasjement, nedbrytning av asymmetriske maktrelasjoner, økt sjølrefleksjon og kunnskaps- og perspektivutvidelse. Samtidig belyser artikkelen hindre i arbeidet med å fremme slike prosesser i et akademia prega av nyliberalistiske føringer og målbarhetsidealer. ENGLISH ABSTRACT Providing Space for Emergences: Democratization and Decolonization through working with Aesthetic Learning Processes and Sámi Perspectives in Higher Education In this article, we explore how aesthetic learning processes may contribute towards enabling change in the outlook on knowledge and learning in higher education. The empirical point of departure is collaborative, auto-ethnographic reflections that were made in relation to a development project on Sámi perspectives in early childhood teacher education at a Norwegian university. The auto-ethnographic vignettes highlight our experiences and learning processes as teachers, and connect these to structural, cultural, and political factors. The analyses imply that aesthetic learning processes, through giving space for the unforeseen and enabling new beginnings, are particularly well-suited to stimulate democratization and decolonization. This potential of enabling change was expressed through the work with emotional engagement, deconstruction of asymmetric power ... Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Forskning og forandring 7 1 6 25
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language Danish
English
Norwegian Bokmål
Norwegian Nynorsk
Swedish
topic estetiske læringsprosesser
dekolonisering
samisk
barnehagelærerutdanning
autoetnografi
decolonization
Organizational behaviour
change and effectiveness. Corporate culture
HD58.7-58.95
spellingShingle estetiske læringsprosesser
dekolonisering
samisk
barnehagelærerutdanning
autoetnografi
decolonization
Organizational behaviour
change and effectiveness. Corporate culture
HD58.7-58.95
Kristin Gregers Eriksen
Åse Lund
Anne-Line Bjerknes
Jocelyne Von Hof
Terese Wilhelmsen
Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
topic_facet estetiske læringsprosesser
dekolonisering
samisk
barnehagelærerutdanning
autoetnografi
decolonization
Organizational behaviour
change and effectiveness. Corporate culture
HD58.7-58.95
description I denne artikkelen utforsker vi hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til endring i kunnskaps- og læringssyn i høyere utdanning. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er kollektive autoetnografiske refleksjoner gjort i forbindelse med arbeid med samiske perspektiver i barnehagelærerutdanninga ved et norsk universitet. De autoetnografiske vignettene løfter fram erfaringene og læringsprosessene våre som undervisere, og setter dem i sammenheng med strukturelle, kulturelle og politiske faktorer. Analysene viser at estetiske læringsprosesser, gjennom å åpne for det uforutsette og gi rom for nye begynnelser, er særlig velegna for å stimulere demokratisering og dekolonisering. Dette kom til uttrykk i arbeidet gjennom emosjonelt engasjement, nedbrytning av asymmetriske maktrelasjoner, økt sjølrefleksjon og kunnskaps- og perspektivutvidelse. Samtidig belyser artikkelen hindre i arbeidet med å fremme slike prosesser i et akademia prega av nyliberalistiske føringer og målbarhetsidealer. ENGLISH ABSTRACT Providing Space for Emergences: Democratization and Decolonization through working with Aesthetic Learning Processes and Sámi Perspectives in Higher Education In this article, we explore how aesthetic learning processes may contribute towards enabling change in the outlook on knowledge and learning in higher education. The empirical point of departure is collaborative, auto-ethnographic reflections that were made in relation to a development project on Sámi perspectives in early childhood teacher education at a Norwegian university. The auto-ethnographic vignettes highlight our experiences and learning processes as teachers, and connect these to structural, cultural, and political factors. The analyses imply that aesthetic learning processes, through giving space for the unforeseen and enabling new beginnings, are particularly well-suited to stimulate democratization and decolonization. This potential of enabling change was expressed through the work with emotional engagement, deconstruction of asymmetric power ...
format Article in Journal/Newspaper
author Kristin Gregers Eriksen
Åse Lund
Anne-Line Bjerknes
Jocelyne Von Hof
Terese Wilhelmsen
author_facet Kristin Gregers Eriksen
Åse Lund
Anne-Line Bjerknes
Jocelyne Von Hof
Terese Wilhelmsen
author_sort Kristin Gregers Eriksen
title Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
title_short Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
title_full Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
title_fullStr Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
title_full_unstemmed Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
title_sort å gi rom for nye begynnelser: demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
publisher Cappelen Damm Akademisk NOASP
publishDate 2024
url https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780
https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8
genre samisk
genre_facet samisk
op_source Forskning og Forandring, Vol 7, Iss 1 (2024)
op_relation https://forskningogforandring.dk/index.php/fof/article/view/5780
https://doaj.org/toc/2535-5279
doi:10.23865/fof.v7.5780
2535-5279
https://doaj.org/article/ed4e414025c74f598a41651f057fc7a8
op_doi https://doi.org/10.23865/fof.v7.5780
container_title Forskning og forandring
container_volume 7
container_issue 1
container_start_page 6
op_container_end_page 25
_version_ 1810475598000160768