Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse

Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillas­byggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i sp...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norden
Main Author: Signe Rix Berthelin
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Norwegian
Swedish
Published: University of Oslo Library 2021
Subjects:
Online Access:https://doi.org/10.5617/adno.8218
https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554
id ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554
record_format openpolar
spelling ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 2023-05-15T18:14:52+02:00 Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse Signe Rix Berthelin 2021-05-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.8218 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 EN NO SV eng nor swe University of Oslo Library https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8218 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.8218 2535-8219 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021) Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 article 2021 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.8218 2022-12-31T10:47:19Z Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillas­byggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdan­ningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærer­utdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammen­henger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Sollid ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) Acta Didactica Norden 15 1
institution Open Polar
collection Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles
op_collection_id ftdoajarticles
language English
Norwegian
Swedish
topic Samisk språk
Samisk tekst
Sørsamisk
Norskdidaktikk
Grammatikkdidaktikk
Special aspects of education
LC8-6691
spellingShingle Samisk språk
Samisk tekst
Sørsamisk
Norskdidaktikk
Grammatikkdidaktikk
Special aspects of education
LC8-6691
Signe Rix Berthelin
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
topic_facet Samisk språk
Samisk tekst
Sørsamisk
Norskdidaktikk
Grammatikkdidaktikk
Special aspects of education
LC8-6691
description Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillas­byggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdan­ningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærer­utdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammen­henger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016).
format Article in Journal/Newspaper
author Signe Rix Berthelin
author_facet Signe Rix Berthelin
author_sort Signe Rix Berthelin
title Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_short Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_full Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_fullStr Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_full_unstemmed Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
title_sort samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
publisher University of Oslo Library
publishDate 2021
url https://doi.org/10.5617/adno.8218
https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554
long_lat ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544)
ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363)
geographic Johansen
Sollid
geographic_facet Johansen
Sollid
genre samisk
genre_facet samisk
op_source Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021)
op_relation https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8218
https://doaj.org/toc/2535-8219
doi:10.5617/adno.8218
2535-8219
https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.8218
container_title Acta Didactica Norden
container_volume 15
container_issue 1
_version_ 1766187858841829376