Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i sp...
Published in: | Acta Didactica Norden |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English Norwegian Swedish |
Published: |
University of Oslo Library
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.5617/adno.8218 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 |
_version_ | 1821702243680780288 |
---|---|
author | Signe Rix Berthelin |
author_facet | Signe Rix Berthelin |
author_sort | Signe Rix Berthelin |
collection | Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
container_issue | 1 |
container_title | Acta Didactica Norden |
container_volume | 15 |
description | Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
geographic | Johansen Sollid |
geographic_facet | Johansen Sollid |
id | ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 |
institution | Open Polar |
language | English Norwegian Swedish |
long_lat | ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) |
op_collection_id | ftdoajarticles |
op_doi | https://doi.org/10.5617/adno.8218 |
op_relation | https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8218 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.8218 2535-8219 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 |
op_source | Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021) |
publishDate | 2021 |
publisher | University of Oslo Library |
record_format | openpolar |
spelling | ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 2025-01-17T00:39:55+00:00 Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse Signe Rix Berthelin 2021-05-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.8218 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 EN NO SV eng nor swe University of Oslo Library https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8218 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.8218 2535-8219 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021) Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 article 2021 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.8218 2022-12-31T10:47:19Z Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Sollid ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) Acta Didactica Norden 15 1 |
spellingShingle | Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 Signe Rix Berthelin Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_full | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_fullStr | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_full_unstemmed | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_short | Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_sort | samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
topic | Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 |
topic_facet | Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 |
url | https://doi.org/10.5617/adno.8218 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 |