Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i sp...
Published in: | Acta Didactica Norden |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | English Norwegian Swedish |
Published: |
University of Oslo Library
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://doi.org/10.5617/adno.8218 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 |
id |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftdoajarticles:oai:doaj.org/article:e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 2023-05-15T18:14:52+02:00 Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse Signe Rix Berthelin 2021-05-01T00:00:00Z https://doi.org/10.5617/adno.8218 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 EN NO SV eng nor swe University of Oslo Library https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8218 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.8218 2535-8219 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021) Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 article 2021 ftdoajarticles https://doi.org/10.5617/adno.8218 2022-12-31T10:47:19Z Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). Article in Journal/Newspaper samisk Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles Johansen ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) Sollid ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) Acta Didactica Norden 15 1 |
institution |
Open Polar |
collection |
Directory of Open Access Journals: DOAJ Articles |
op_collection_id |
ftdoajarticles |
language |
English Norwegian Swedish |
topic |
Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 |
spellingShingle |
Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 Signe Rix Berthelin Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
topic_facet |
Samisk språk Samisk tekst Sørsamisk Norskdidaktikk Grammatikkdidaktikk Special aspects of education LC8-6691 |
description |
Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Signe Rix Berthelin |
author_facet |
Signe Rix Berthelin |
author_sort |
Signe Rix Berthelin |
title |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_short |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_full |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_fullStr |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_full_unstemmed |
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
title_sort |
samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse |
publisher |
University of Oslo Library |
publishDate |
2021 |
url |
https://doi.org/10.5617/adno.8218 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 |
long_lat |
ENVELOPE(67.217,67.217,-70.544,-70.544) ENVELOPE(12.213,12.213,65.363,65.363) |
geographic |
Johansen Sollid |
geographic_facet |
Johansen Sollid |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_source |
Acta Didactica Norden, Vol 15, Iss 1 (2021) |
op_relation |
https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8218 https://doaj.org/toc/2535-8219 doi:10.5617/adno.8218 2535-8219 https://doaj.org/article/e9770d6e31a7465e98e0b8e794011554 |
op_doi |
https://doi.org/10.5617/adno.8218 |
container_title |
Acta Didactica Norden |
container_volume |
15 |
container_issue |
1 |
_version_ |
1766187858841829376 |